استاد سید عبدا... فاطمی نیا : سبک زندگی حسینی در یک جمله خلاصه می شود، این که پیرو راستین امام حسین (ع) باشیم، نه این که مثلا در برخی جاها تبصره و ماده خاص خودمان را لحاظ کنیم.

رعایت «حق الناس»  محور سبک زندگی شهروند حسینی است

یکی از دغدغه های نسل امروز یافتن سبک و سیاق زیبا برای زندگی است، سبکی که ما را در کوره راه چالش ها و نیرنگهای جهان معاصر به سمت فلاح و رستگاری هدایت کند. دوستی می گفت محرم فرصت خوبی برای یافتن سبک زندگی دینی است؛ بخصوص این که این روزها به سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدا... الحسین(ع) اختصاص دارد. وی تاکید داشت دوست و همنشینت که حسینی باشد؛ تو را عاشورایی می کند و این یعنی یافتن سبک زندگی حسینی. برای بررسی و واکاوی سبک زندگی دینی و شیوه زندگی یک شهروند حسینی با استاد عبدا... فاطمی نیا، استاد اخلاق، عرفان و معارف اسلامی گفت و گو کرده ایم، که در ادامه می خوانید.

* برآیند سبک زندگی دینی چیست؟

-همانطور که می دانید سبک زندگی، بخشی از فرهنگ ماست که به رفتارها و برخوردهای روزمره ما اختصاص دارد. اما وقتی می گوییم سبک زندگی دینی، بدین معناست که از رهنمودهای دینی، اخلاقی و هدایتگرانه معصومین(ع) که از دین متأثر است برای پیشبرد اهدافمان در زندگی استفاده کنیم. مثلا در ایام عزاداری امام حسین(ع) که در محرم و صفر است، با پوشیدن لباس مشکی در مراسم عزاداری این امام همام شرکت کنیم و در این ایام تلاش داشته باشیم بیش از پیش به معارف سیدالشهدا(ع) رجوع کنیم.

* بر این اساس می شود از دل سیره زندگی امام حسین(ع) در همه ابعاد، سبکی را به نام سبک زندگی حسینی استخراج کنیم؟

-‌بله صد در صد اما ذکر این نکته هم بسیار ضروری است که تاکید کنم سبک زندگی حسینی یعنی سبک زندگی همه پیشوایان معصوم دین اسلام. آنچه در زندگی امام حسین(ع) می بینیم همان است که در زندگی سایر ائمه هدی دیده می شود و تنها وقایع معاصر زندگی آنها با یکدیگر تفاوت دارد و همین تفاوتهاست که مدیریتهای این بزرگواران را دیگرگونه نشان می دهد. چنان که اگر دوران امامت امام حسین(ع) هم معاصر با رخدادهای عصر امام حسن مجتبی(ع) بود، ایشان هم همانند برادرشان تصمیم می گرفتند و سیره حضرت همان صلح با معاویه می شد. بنابراین همه حالات و سکنات و سیره زندگی اما حسین(ع) که تربیت یافته مکتب وحی هستند، برای ما الگویی در راستای طراحی سبک زندگی است. سبک زندگی حسینی در یک جمله خلاصه می شود، این که پیرو راستین این امام همام باشیم، نه این که مثلا در برخی جاها تبصره و ماده خاص خودمان را لحاظ کنیم. 

* مهمترین الگوی زندگی دینی برای شهروند حسینی چیست؟

- شهروندی که خود را حسینی می داند، باید مبتنی بر دیدگاه ها و مشی سیدالشهدا(ع) زندگی خود را طراحی کند و مهمترین درسی که از زندگی این امام همام برای ما به یادگار مانده، آزاده بودن و سر تسلیم در برابر ظلم فرود نیاوردن است. شهادت امام حسین(ع) نشان می دهد که برای احقاق حق و احیاء کلام خدا باید تا سر حد جان ایستادگی کنیم و آن حضرت در کربلای سال 61 هجری قمری پس از شهادت فرزندان و یاران صدیق خویش به میدان رفتند و درس پیروی از حق را با نثار جان خویش تکمیل کردند. بنابراین شهروند حسینی باید در همه ابعاد زندگی خویش متصل به حق و متوکل به خدا باشد.

* امام حسین(ع) کربلا را برای وقوف خود انتخاب کردند و در این زمین رحل اقامت باز کردند، تاریخ به نکته ویژه ای در این انتخاب  گواهی می دهد که درس دیگری از مکتب حسینی است، از نگاه جنابعالی در این زمینه چه نکته ای قابل طرح است؟

- به نکته قابل تأملی اشاره کردید، زیرا این انتخاب، درس بزرگی برای همه ما است. امام حسین(ع) در آن شرایط سخت محاصره در سرزمین کربلا به حق الناس توجه وی‍ژه داشت و از این روی در هنگام وقوف در کربلا آن زمین مقدس را خرید  تا خون مطهر ایشان و یارانشان درزمین مردم ریخته نشود و زائران حضرتش بر زمین غصبی وارد نشوند. این اقدام امام اهمیت حق الناس را نشان می دهد و این سبک زندگی، به ما می گوید که حق دیگران را تحت هیچ شرایطی پایمال نکنیم. بنابراین شهروند شهر حسینی با تاسی به امام خود، حق مردم را تا سر حد جان دادن حفظ می کند.

* سومین پیشوای بر حق شیعه با علم به این مساله که در سفر کربلا به شهادت خواهد رسید، پای در رکاب گذاشتند. چه وجهی از این حرکت امام برای ما در سبک زندگی حسینی تعریف می شود؟

**‌امام حسین(ع) برای احیاء کلام خدا و اصلاح سنتهای به یغما رفته اجداد طاهرینش پای در مسیری گذاشت که جز قربانی شدن و قربانی دادن راه دیگری وجود نداشت. این حرکت حضرت نشان می دهد شهروند شهر حسینی باید برای حسینی شدن جان بر کف اخلاص داشته باشد و به اصطلاح امروز از خودش برای خدا هزینه کند. ماندن در رکاب سیدالشهدا(ع) میانه ای با ترس و محافظه کاری ندارد. نمی شود بگوییم حسینی هستیم و گاهی هم از لشکر کفر سردربیاوریم! حسینی بودن یعنی جان باختن برای خدا و تسلیم نشدن در برابرظلم. خداوند قربانی های بسیاری را از سیدالشهدا(ع) پذیرفت و در نهایت شهادت ایشان حج به ظاهر ناتمام ایشان را تکمیل کرد. زندگی حسینی یعنی حرکت کردن بر مداری که در انقلاب عاشورا ترسیم شده است.

* اهتمام به چه مساله ای ما را در رسیدن به سبک زندگی حسینی کمک می کند؟

- توجه به نماز اول وقت به عنوان اولین و آخرین راه رستگاری و کسب معارف دینی ما را به زندگی با سبک حسینی رهنمون می شود، چنانکه سیدالشهدا(ع) در بحرانی ترین لحظات زندگی اش که آماج شمشیرها و نیزه ها بود، باز هم دست از اقامه نماز نکشید تا امر الهی محقق شود.آن حضرت ظهر عاشورا در مورد رسیدن وقت نماز فرمود:‌ «دوست دارم نماز را در هنگامی که وقتش رسیده است، بخوانم.» بنابراین شهروند شهر حسینی با نماز اول وقت شناخته می شود، درست زمانی که مشغول کاری است و با شنیدن صدای اذان اطاعت خدا را بر کار خود ترجیح می دهد.

 

 ملیحه پژمان

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.