اساتید موسیقی دانشگاه های کشور آذربایجان صدای ایشان را لاهوتی میدانند و به گفته ایشان در هر 100 سال یکبار همچین صدائی در جهان پدیدار میگردد که در نوع و سبک و قدرت صدا ایشان را جزء عجائب قرن دانسته اند.

مردی که صدایش جزوعجایب روزگار شد+عکس

در حالی که بسیاری از مداحان مشهور اصول سبک های مداحی سنتی را تغییر داده و برای جلب نظر جوانان از سبک های غربی استفاده می کنند اما مداحانی هستند که هنوز به اصل و واقعیت مداحی اعتقاد دارند و برای جذب مخاطب دست به انحراف در دین و سبک مداحی  نزده اندو با همین روش سنتی طرفداران داخلی و خارجی فراوانی به دست آورده اند.

سلیم مؤذن‌زادهٔ اردبیلی یکی از مداحان معروف ایرانی است که در سال ۱۳۱۵ خورشیدی در شهر اردبیل زاده شد. وی که بیش‌تر نوحه‌هایی را به زبان ترکی آذربایجانی سروده، به زبان‌های فارسی و عربی نیز تسلط دارد. پدرش شیخ عبدالکریم مؤذن‌زادهٔ اردبیلی نخستین مؤذن رادیوی ایران است و برادرش رحیم مؤذن‌زادهٔ اردبیلی نیز از مؤذنان معروف اسلامی است.

 پایگاه اطلاع رسانی ثامن

سلیم موذن زاده اردبیلی، با سابقه ترین مداح درقید زندگانی ایران است که نوای او بیش از شش دهه است که هنوز از حنجره‌ای استثنایی، گوش و دل علاقه مندان را نوازش می‌دهد. اعجاب و توانایی بی وصف دراجرای برنامه‌های گوناگون مداحی، نوحه خوانی، مولود خوانی، اذان و قرائت قرآن مجید از دوران نوجوانی وی را درردیف یکی از مطرح ترین افراد جهان دراین رشته‌ها قرارداده است.

بطور متوسط روزانه پنج ساعت از عمر خود را صرف مداحی کرده و بیش از دو هزارعنوان نوار کاست مربوط به برنامه‌های او از زمان پیدایش ضبط صوت تاکنون به زبان‌های ترکی، فارسی و عربی موجود است. فخرالذاکرین، سلیم موذن زاده با معرفی خود به عنوان نوکر پیرآستان مقدس اهل بیت (ع) می‌گوید: حنجرهٔ من یک موهبت الهی است و وقف سید الشهدا (ع) می‌باشد واستفاده از آن درزمینه‌های غیرازاین صحیح نیست و می گوید صدای من در برابر صدای پدرم مانند قطره ای است درمقابل دریا.

نا گفته نماد اردبیل مهد مداحان اهلبیت (ع) است شادروان رحیم موذن زاده اردبیلی نیز که اذان بی مانند او در دستگاه بیات ترک درفهرست آثارمعنوی ایران به ثبت رسید چند سال قبل براثر بیماری دعوت حق را لبیک گفت،  از زمان حاکمیت دین مبین اسلام افراد زیادی ازدیار اردبیل تاکنون به حرفه موذنی و مداحی پرداختند که تا قبل از5/1 قرن اخیراطلاعات کافی ازآنان دردست نمی باشد. اما بطور مسلم صدای گیرا درخانواده ی موذن زاده اردبیلی موروثی بوده و همه فرزندان و نوادگان مرحوم شیخ فرج این موهبت الهی را ازاو به یادگار بردند. شیخ فرج ، پدربزرگ سلیم موذن زاده اردبیلی ، قدیمی ترین موذن کشوراست که اطلاعات مختصری از وی موجود می باشد.

به گفته کارشناسان اگر آثار سلیم موذن زاده  از طریق سازمان‌های دولتی ثبت وحق تکثیر  در آنها لحاظ می‌شد فقط کاست "زینب زینب" ایشان که در سال 1363 در یک هیآت عزاداری محلی اجرا شده است شاید بیش از ده میلیارد تومان برای ایشان سود دهی داشت در حالی که تمامی اجراهای ایشان بدون کوچک‌ترین چشم داشت مالی در اختیار عشاق امام حسین قرار دارد. به گفته مردم اردبیل در دهه ۶۰ ایشان بیش از ۵ ساعت در اوج می‌خواند و بیش از ۱۵ ساعت پی در پی مداحی می‌کردند که در نوع خود بی نظیر است. اساتید موسیقی دانشگاه های کشور آذربایجان صدای ایشان را لاهوتی میدانند و به گفته ایشان در هر 100 سال یکبار همچین صدائی در جهان پدیدار میگردد که در نوع و سبک و قدرت صدا ایشان را جزء عجائب قرن دانسته اند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • باقر محمدی IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    5 0
    باید زینب زینب یا آثار فاخر این استاد هم ثبت ملی شود انهم در قید حیاتش بعد از فوت هرتجلیل و ثبتی ارزش ندارد خدا بر این معجزه سیار امام حسین در عصر کنونی طول عمر و سلامتی عطا کند
  • علی IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    4 0
    یقیناً هم این طور هست .
  • دکتر زمان IR ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۲
    1 0
    اگر مصر به عبدالباسط خود افتخار میکند، در ایران ما هم سلیم موذن زاده را داریم و به ایشان افتخار میکنیم. هر چند قدر این گوهر گرانبها را کمتر دانسته ایم
  • عاشق امام حسین IR ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    1 0
    صدای استاد سلیم موذن زاده بی نظیر است و صدایش را وقف آقا اباعبداله الحسین (ع) کرده است خداوند به استاد طول عمر عنایت فرماید.