قدس انلاین- زهرا دلپذیر: طرح پرداخت وام بلند مدت به دانشجویان دکترای دانشگاههای دولتی و لغو پژوهانه قبلی یکی از بحث های چالش برانگیز این روزها در محافل دانشگاهی است.

      تسهیلات وزارت علوم به دانشجویان دکترا از این پس به صورت وام خواهد بود

به گزارش قدس آنلاین، اواخر سال 88 بود که در پایان هفته پژوهش، مدیر کل امور پژوهشی وزارت اعلام کرد، موضوع پرداخت حقوق ماهانه به دانشجویان دوره دکترا منتفی شده واز این پس این طرح در قالب حق‌التحقیق (پژوهانه) عملیاتی خواهد شد. بنابر این طرح از سوی اعتبارات معاونت علمی ریاست جمهوری به همه دانشجویان  دکترای دانشگاه های دولتی نوبت روزانه، که کارمند رسمی و تمام وقت ادارات دولتی نبودند، پس از تصویب پیشنهاده دکترا و در آغاز مرحله پژوهشی مبلغ 50 میلیون ریال به صورت بلاعوض پرداخت می­شد. هرچند در زمان اعلام طرح یاد شده، بسیاری از کارشناسان در پرسشی ساده از چگونگی تأمین منابع این طرح سخن می‌گفتند، دولت مدعی بود که برای این موضوع تدابیر لازم اندیشیده شده است. با روی کار آمدن دولت جدید زمزمه های لغو پژوهانه به گوش می رسید تا اینکه سرانجام هفته گذشته وزارت علوم عملا پژوهانه را لغو و دستورالعمل پرداخت تسهیلات به دانشجویان دکترای دانشگاههای دولتی را در قالب وام به دانشگاه ها ابلاغ کرد. برای آگاهی از جنبه های مختلف این طرح با دکتر مظفر شریفی، مدیر کل برنامه ریزی و سیاست گذاری امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به گفتگو نشستیم که در ادامه می­خوانید.

*آقای دکتر، وزارت علوم برای دانشجویان دوره دکترا در دانشگاه های دولتی چه تسهیلاتی را در نظر گرفته است؟

** وزارت علوم تحقیقات اخیرا درتاریخ 29/7/93 دستورالعمل اعطای وام، ویژه دانشجویان دکترای تخصصی نوبت روزانه در دانشگاه های دولتی را به دانشگاهها ابلاغ کرده است. این آیین نامه به منظور حمایت از دوره های دکترا و کاهش دغدغه های دانشجویان برای هزینه هایی که دارند و از سوی دیگر افزایش کیفیت تحصیلات دکترا مخصوصا در مرحله ای که به تحقیق و پژوهش رساله شان میرسد، تدوین شده است. تسهیلات این آیین نامه به صورت وام هست و با پژوهانه که قبلا پرداخت میشد متفاوت است. پژوهانه قبلی بر اساس سیاست هایی که معاونت علمی ریاست جمهوری اتخاذ کردند از سال گذشته عملا پرداخت نمی شد و قطع شد.

*چرا پژوهانه قبلی قطع شد؟

 ** هدف این بود که اعتباراتی که در اختیار دانشجویان قرار می گیرد هدفمندتر از گذشته مدیریت شود و به صورت پول بلاعوض نباشد؛ بلکه در قبال فعالیت های پژوهشی دانشجویان ارزیابی به عمل بیاید و به صورت وام پرداخت شود که بتواند به صورت مداوم در سال های بیشتری ادامه پیدا کند. به بیان دیگر این بازپرداخت کمک می کند منابعی در اختیار باشد که دانشجویان دوره های بعد هم از آن برخوردار شوند، کمااینکه پژوهانه برای دوره محدودی دوام آورد.

*دولت ادعا دارد که این وام به نفع دانشجویان است درحالی که پژوهانه بلاعوض بود این مساله با گفته شما تعارض ندارد؟

**خیر، به نظر من وامی که در نظر گرفته شده وام خوبی است و از نظر مبلغ بیشتر خواهد بود. سود آن هم اندک و در قالب قرض الحسنه است. از نظر مبلغ هم خیلی بیشتر از پژوهانه قبلی است.

*مبلغ آن چقدر است؟

مبلغ آن حدود 500 تا 600 هزار تومان برای هر ماه تعیین شده است. که پس از گذراندن امتحان جامع و تائید پیشنهاده(پروپزال) دکترا در معاونت پژوهشی دانشگاه،  تا سقف 24 ماه به دانشجویان پرداخت می شود. بازپرداخت آن هم به صورت اقساط و سه سال بعد از فارغ التحصیلی خواهد بود.

*مجریان این طرح چه نهادهایی هستند؟

این دستورالعمل با همفکری معاونت پژوهشی و فناوری وزارت علوم، معاونت دانشجویی و مخصوصا صندوق رفاه دانشجویان و دفتر هیات امنای مرکزی تدوین شده است.

*آیا این طرح برای دانشجویان نخبه و برتر دانشگاه ها امتیازاتی در نظر گرفته است؟

**بله؛ میزان وام براساس امتیازاتی است که در نظر گرفته شده اعم از وضعیت تحصیلی که معدل کارشناسی ارشد و دکترا و سوابق پژوهشی فرد است؛چه بسا فردی که دانشجوی بسیار ضعیفی باشد وارد این پروسه نشود. یعنی هرچه امتیاز دانشجو بیشتر باشد به 600 تومان نزدیک ترو هرچه امتیازش کمتر باشد به 500 تومان نزدیک تر میشود و حداقل 100هزار تومان تفاوت دارند.

*موضوع پایان نامه دکترا هم در میزان دریافت این تسهیلات تاثیری دارد؟

**کاملا؛ در آیین نامه قید شده که پایان نامه باید در راستای اولویت های کشور باشد. یکی از آثار جانبی اش هم این است که باعث جهت دهی به موضوع تحقیقات دانشجویان دکترا و قرار گرفتن آنها در مسیر اولویت های کشور می شود. این حسن این کار است و به هدفمندسازی رساله ها کمک می کند. در واقع این شرط اصلی ماست که دانشگاه ها باید آن را اجرا کنند و نظارت کلی با وزارت علوم است.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • باقری IR ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    42 1
    سلام.در کشورهای خارجی به دانشجویان دکترا هر ماه حقوق پرداخت می کنند. آن وقت در کشور ما همان مقدار تسهیلات رایگانی هم که به دانشجویان پرداخت میشد حذف شد!!!کسی نیست به این بزرگواران بگوید شما که بودجه ندارید چرا هر روز ظرفیت های دکترا را بالاتر می برید؟حالا فهمیدید چرا دانشجویان ما ترجیح میدهد برای ادامه تحصیل به خارج از کشور بروند؟!!
  • ستاره IR ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    29 0
    با سلام تکلیف ما که ورودی سال 90 دکتری هستیم چه می شود؟؟؟؟ تا پایان دکتری کمتر از یک سال و نیم وقت داریم و اکنون نیز تا زمانی که تصویب شود و قطعا پرداخت کنند یک سال دیگر هم میگذرد و ما در حد سه ماه می توانیم این وام را دریافت کنیم. می شود جواب سوال ما و وضعیت بلاتکلیف ما رابدهند. ضمنا وام را در هر حالت باید پس بدهیم اما پژوهانه اینگونه نبود. واقعا تصور کرده اند این قشر معنای تسهیلات را نمی فهمد؟؟؟؟ فکر می کنند ضریب هوشی ما این قدر پایین است که تفاوت وام و پژوهانه را متوجه نمی شویم؟ کاش حداقل دلایل بی منطقشان را نگویند و بگویند بودجه نداریم. این بهانه ها بیشتر انسان را ناراحت می کند و حس اینکه به شعورمان توهین شده به ما دست می دهد. با تشکر
  • اکرم IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    43 0
    سلام. در کشورهای خارجی مقطع ارشد و دکتری را کار می دانند نه دانشجو بودن! حقوق دارند و امکانات عالی. کاش وابستگی های ما کمتر بود تا مثل خیلی از دوستانمان از این کشور خارج می شدیم تا این همه به شعورمان توهین نمی کردند. کوچکترین امکاناتی که میدادند را از ما سلب می کنند و دلایل تعجب برانگیز می آورند و با القاب زیبا می خواهند دلیلی اصلی را پنهان کنند. "کاهش دغدغه های دانشجویان دکتری در زمینه مسایل مالی". چه خوب دغدغه های ما را ازبیکاری و بی پولی و افزایش بی رویه ظرفیت دکتری و ممنوعیت عضو هیات علمی شدن مجردها را درک می کنند!جالب است که به دانشگاهها ابتدا ابلاغ کردند که می خواهند پژوهانه را افزایش بدهند و بعد آنرا برداشتند. وقتی قانون جدیدی گذاشته می شود برای همان ورودی اعمال می گردد نه از 4 سال پیش تا کنون! خودشان درناز ونعمت وپول فراوان بیت المال زندگی می کنند وذره ای ازبقیه درک ندارند.تشکر
  • دانشجو IR ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    24 2
    فکر می کردیم با آمدن دولت جدید وضعمان بهتر میشود اما هر روز دریغ از دیروز! کجایی احمدی نژاد
  • رضا IR ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    36 0
    خدا را شکر نمردیم و معنای دولت تدبیر و امید را هم فهمیدیم!!!
  • اکبری IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۱
    14 0
    چرا کسی به فکر ما نیست؟! با کلی تلاش و خون دل دانشگاه دولتی قبول شدیم،علاوه بر درسهای سنگین ، هزینه های سرسام آور پرژوه ما را کلافه کرده است. ما در سنی هستیم که نمی توانیم به خانواده متکی باشیم اگر دنبال کار هم برویم از درس و رساله می مانیم و باتوجه به محدودیت زمانی هم که اخیرا از لطف مسوولان برای اتمام تحصیل مشخص شده،با طولانی شدن رساله از دانشگاه اخراج میشویم آن وقت دولت همان اندک تسهیلات رایگان را هن از ما دریغ میکند!!!
  • محمد IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۱
    43 0
    سلام.فعلا که حرف اول را پول میزند کافی است پول داشته باشی آن وقت از هرجا شده برایت مدرک دکترا هم جور میشود. دانشگاه آزاد و واحدهای بین الملل هم که کم نگذاشته اند راحت دانشجو میگیرند و راحت مدرک میدهند . هیچ کس برای درس و هوش و استعداد ارزش قایل نیست. مخصوصا برای دانشجویی که دانشگاه دولتی قبول شده. کاش ما هم پول داشتیم آن وقت بی خیال همان چندغاز پژوهانه شان میشدیم اما افسوس که پول نداریم حتی روی وامشان هم نمیشود حساب کرد
  • ننننن IR ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۸
    20 0
    خیال میکنین 500یا 600هزارتومان خیلیه واسه دانشجوی دکترا خنده داره بخدا
  • متین IR ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    2 0
    حالا از هر چی بگذریم کی قراره وام بدن فعلا که اقدامی نکردن
  • رضا IR ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    12 0
    جناب اقای دولت تدبیر و امید حالا برو پز بده که بودجه امسالو بدون کسری تقدیم مجلس کردی!!!!از حق ما دانشجوهای دکتری دادی به کیا بخورن!!! اگرم پروژه ایی قرار بود انجام بشه با اون پول مطمئن باش از حالا به بعد آبکی تر خواهد شد.برو یه اطلاعات جمع کن ببین کشورای دیگه چه ارزشی برا دانشجوهای دکتری قائلن.باز میگن چرا اینقد از کشور خارج میشن. حق دارن به خدا. وقتی درکتون دراین حده که معنی وامو با کمک بلاعوض نمیدونین باید هم همینطور شه!!!!!
  • لیلا IR ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    14 0
    تنها هدف فرار مغزهاست که دارید به هدفتون میرسید.فکر نکنم با این اوضاعی که واسه ما دانشجویان دکتری درست کردید تا چند سال دیگه جوونی تو این کشور بمونه. یا از فشار اقتصادی سکته می کنه یا هم جونشو برمیداره و میره
  • دانشجو IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۷
    3 0
    با سلام لطفا تاریخ اجرای آن را مشخص کنید؟ برای دانشجویانی که الان ترم پنج هستند و هیچ پژوهانه ای دریافت نکرده اند به چه صورت خواهد بود؟ با تشکر
  • حمیده IR ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
    1 0
    اینجا نوشته سه سال پس از فارغ التحصیلی باید بازپرداخت بشه ولی تو آیین نامه اومده : «بازپرداخت وام یادشده ظرف مدت سه سال از تاریخ فراغت از تحصیل و از طریق اقساط ماهانه انجام خواهد شد» این یعنی بعد از سه سال قسط شروع میشه یا سه سال بعد از فارغ التحصیلی باید تسویه بشه!!!
  • دانشجو IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    9 0
    مگه میخواین به گدا پول بدین!!
  • hassn IR ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    7 0
    بنده چقدر بدبختم دارم کارگری می کنم با یه بدبختی خرج همسر و فرزندمو میدم با همین وجود درس می خونم.واسه پژوهانه نقشه کشیده بودم چن ماهی بتونم زندگی کنم.
  • محمد IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
    5 0
    با سلام واقعا با پرداخت پانصد هزار تومان پژوهانه به یک دانشجو دیگر دغدغه ی مالی نخواهد داشت؟ انصاف را درنظر داشته باشید برای پرداخت این پانصد هزار تومان شرایط زیر لازم است: 1. وام سیصدهزار تومانی ترم را دریافت ننموده باشد وگرنه پژوهانه به او تعلق نخواهد گرفت. 2. دو نفر ضامن کارمند با تعهد کسر از حقوق( باید در دفتر اسناد رسمی ضمانت نامه تنظیم شود) 3. تعهد داده شود که در هیچ ارگانی مشغول به کار نبود. در خاطر داشته باشید دوستان بنده که به اروپا مسافرت کرده اند بابت تحصیل در دوره دکتری ماهیانه دوهزار یورو برای تحصیل دریافت می کنند.
  • EDU IR ۰۲:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    11 0
    بابا پول نخواستیم اقلا یه فکری به حال فردای فارغ التحصیلی ما دانشجوهای دکتری بیکار بکنید که عمرمون رو هزینه کردیم نرفتیم توی بازار کار که موقعیت اجتماعی و مالی بالاتری داشته باشیم. از اون طرف معلوم نیست بعد از فراغت بهمون کار میدن یا نه؟ متاسفانه توی دانشگاههای شهرستان خصوصا اونجاهایی که تازه کار هستن و اصلا نظارت نمیشه (حالا اسم نمیبرم کدام دانشگاه چون همه گروههاش مثله هم نیستن) یه مدیر گروه (؟؟؟؟؟؟؟) دوستا و آشناهاشو میاره دربست بهشون واحد حق التدریسی میده و پروژه های تحقیقاتی کلان هم در اختیارشون میذاره فردا هم همین پارتی بازی و روابط مافیایی و تبعیض ها ممکنه باعث بشه ما بعنوان هیئت علمی جذب نشیم و استخدامی غیر هیئت علمی هم که بازارش کساده. این وسط ما چیکار کنیم فقط شکر خدا و بس.
  • قادری IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    5 0
    آیا واقعا مجردها حق هیئت علمی شدن را ندارن؟؟؟؟؟؟ آخه این چه منطقیه؟؟؟؟،منیکه به هزار دلیل نمیتونم ازدواج کنم نباید هیئت علمی بشم واقعا متاسفم برا این مغز متفکرا فقط باید براشون متاسف بودددددددددددد
  • یاسمن IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۶
    14 0
    اندوه من ار تولد در کشوری است که دوستش می دارم اما خیل عظیم سرمایه به جیب کسانی واریز می شود که کمترین فشار را به مغز خویش می آورند. سرمایه کشور من به یک ریاضیدان و فیزیکدان نمی رسد چون بازیگر نیست. فوتبالیست نیست. آقازاده نیست . ایده های ذهن ما می سوزد چون بودجه جای دیگری روان است. متاسفم که مجبورم آب و خاک و زندگی ام بگذارم برای کسانی که برای ذهن ارزش قائل نبودند. کشورم نیازی به بودن چون منی ندارد.