قدس- آنلاین - تبریز: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بر بررسی کارشناسی تبادل آب شمال و جنوب دریاچه ارومیه تاکید کرد.

تبادل آب شمال و جنوب دریاچه ارومیه هرچه سریع تر بررسی شود/ آلودگی ارس در اثر مواد شیمایی از سوی ارمنستان پیگیری می شود

به گزارش قدس آنلاین از تبریز، معصومه ابتکار در آیین افتتاح مرکز "هماهنگی، پایش و آینده پژوهی دریاچه ی ارومیه "در تبریز اظهار کرد: پل موجود بروی دریاچه ارومیه عملکرد پیش بینی شده را نمی تواند عملی کند و  راه وشهرسازی موظف است هرچه سریع تر  اقدامات فنی در خصوص تبادل آب دریاچه ارومیه  که در سایه این پل  به درستی انجام نمی گیرد را عملیاتی کند.

وی در خصوص پیگیری های مستمر این سازمان در رابطه با آلودگی  آب رود ارس در اثر مواد شیمایی که  منشا این آلودگی از کشور ارمنستان است گفت: این موضوع را به صورت صریح با نخست وزیر ارمنستان  مطرح کرده ایم و مسئولان مربوطه در کشور ارمنستان قول مساعد در خصوص رسیدگی به آلودگی موجود را داده اند.

ابتکار گفت: رود ارس به طور منظم  ومداوم مورد پایش قرار می گیرد و اجازه ایجاد آلودگی در این خصوص را نمی دهیم.

وی سنجش مستمر رودخانه های منتهی شده به دریاچه ارومیه را یادآور شد و گفت: باید رودخانه های این مسیر به صورت دقیق مورد سنجش قرار گیرد.

وی با اشاره به لزوم ایجاد مراکز پایش افزود: در حال حاضر در اکثر استان ها مراکز پایش را به منظور پایش محیط زیست شهر های مختلف در دستور کار قرار داده ایم.

وی با تاکید بر تداوم انجام کارهای کارشناسی در خصوص دریاچه ارومیه خاطر نشان کرد: ،مرکز "هماهنگی، پایش و آینده پژوهی دریاچه ی ارومیه " به صورت تخصصی به سنجش مداوم این دریاچه خواهد پرداخت.

ابتکار گفت: با توجه به تهدیداتی که خشک شدن این دریاچه به دنبال خواهد داشت  سعی خواهیم کرد تا حوزه دریاچه ارومیه از لحاظ زیستی به طور دقیق رصد شود.

وی تعامل فرابخشی را در احیای دریاچه ارومیه ضروری دانست و خاطر نشان کرد: ضروری است استان های آذربایجان شرقی ، غربی و  کردستان و تمامی دستگاه های مرتبط با این موضوع  از جمله دو وزارتخانه نیرو و جهاد کشاورزی برای حل بحران این دریاچه دست به دست هم دهند.

وی با اشاره به افزایش بارندگی ها در هفته های گذشته در استان های مذکور گفت: این بارش ها نوید بخش خوبی برای ما است و به ما در ادامه مسیر احیای دریاچه ارومیه قوت قلب شده است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اصلاح الگوی آبیاری و کشاورزی اولویت دارترین مباحث در احیای دریاچه ارومیه است و به جد به دنبال تحقق این موضوع هستیم.

ابتکار با اشاره به اهتمام دولت تدبیر و امید برای رفع مشکلات حوزه دریاچه ارومیه گفت: به احتمال قوی  در جلسه آتی هیئت دولت موضوع دریاچه ارومیه مورد بحث و گفتگوی اعضاء هیئت دولت باشد و امیدواریم اعتبارات مناسبی در این جلسه برای عملیاتی کردن برنامه های احیای دریاچه ارومیه از سوی دولت تخصیص یابد.

وی ادامه داد: نظارت ، پایش ، لایه روبی ، احیای رودخانه ها و اصلاح الگوی مصرف در امر احیای دریاچه ارومیه توسط دولت به جد دنبال می شود.

انتهای پیام/

 
 
 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.