رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: با انتقال آب دریای خزر به مقصد مشهد مقدس و استفاده استان های گلستان، سمنان، خراسان شمالی و رضوی از این موضوع، 10 تا 12 میلیون نفر از جمعیت این استان ها از آب شیرین بهره مند می شوند.

ارائه طرح انتقال آب دریای خزر به مشهد

به گزارش قدس آنلاین «عبدالرضا عزیزی» در گفت و گو با ایرنا افزود: با توجه به مشکلات کم آبی و بی آبی در اقصی نقاط کشور باید از قبل سیاست ها و پیش بینی های لازم صورت می گرفت که امروز این موضوع ناگهان به یک مشکل جدی و حاد در کشور تبدیل نشوند.

وی با بیان اینکه خوشبختانه دولت یازدهم به این موضوع و رفع مشکل کم آبی و بی آبی در برخی مناطق توجه دارد، افزود: با توجه به پیشنهادهای مختلف برای جبران کمبود آب از جمله وارد کردن آب از خارج کشور، انتقال آب از دریای خزر، عمان و خلیج فارس به برخی نقاط و بارور کردن ابرها، به همین منظور تصمیم گرفتیم که مطالعه ای در این زمینه انجام دهیم.

عزیزی افزود: پس از انجام مطالعات لازم در این زمینه، طرحی را با عنوان «پیشنهاد مطالعه و انتقال آب دریای خزر با مقصد نهایی مشهد مقدس» که ازآن استان های گلستان، سمنان، خراسان شمالی و خراسان رضوی می گذرد و در این خط انتقال با جمعیت 10 تا 12 میلیون نفر و مساحت یک چهارم خاک کشور به عنوان کم آب ترین نقاط کشور، تامین آب خواهند شد، تقدیم رییس جمهوری شده است.

انتقال آب از دریای خزر با 600 کیلومتر مسافت

عزیزی افزود: انتقال آب دریای خزر به چند دلیل مناسب است زیرا منطقه خلیج گرگان به عنوان بهترین نقطه انتقال به شمار می رود و فقط 600 کیلومتر بیشتر تا شهر مقدس مشهد فاصله دارد.

وی تصریح کرد: حتی انتقال آب از این دریا نسبت به دریای عمان دارای مزایایی است به طوری که دریای عمان دارای موانع طبیعی است و به طور یقین هزینه بر و مشکل ساز است اما دریای خزر برای انتقال آب آن به این استان ها مانع طبیعی خاصی وجود ندارد و چه بسا در برخی مسیرها نیاز به لوله گذاری نباشد و با احداث کانال آب، می توان انتقال آب را داشته باشیم.

برای هر مترمکعب دو تا دو هزار و 500 تومان هزینه دارد

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه انتقال آب در این منطقه ممکن است دو تا دو هزار تومان هزینه دارد، افزود: به جرات می توان گفت هزینه آینده و حال این طرح انتقالی ممکن است در این حد یا کمی بیشتر شود اما با این هزینه چند دهه می توان از این آب بهره مند شد.

دریاچه خزر 78 هزار میلیارد مکعب آب دارد

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به اینکه دریاچه خزر 78 هزار میلیارد مکعب آب دارد هرساله براساس مرکز خزرشناسی 3 تا 5 مترمکعب آب دریا بالا می آید و دلیل آن نیز ذوب شدن یخ های قطب شمال است که از این آب می توان به خوبی بهره مند شد.

وی وسعت سطح آب این دریاچه را 420 کیلومتر مربع عنوان کرد و گفت: شوری آب خزر 13 میلی گرم است و در واقع یک سوم شوری خلیج فارس است.

عزیزی افزود: در صورت شیرین سازی اگر سه میلیون تن نمک در سال ایجاد شود بازگرداندن این مقدار نمک به دریای خزر که 10 میلیارد تن نمک دارد از نظر زیست محیطی مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

آغاز چنین طرحی در این زمان منجر به بروز بی آبی در آینده نمی شود

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به کم آبی در همین مناطق اگر چنین طرحی از زمان حاضر شروع نشود برای 10 تا 20 سال آینده بحران جدی برای نبودن آب در این مناطق را خواهیم داشت.

وی تصریح کرد: به همین منظور ضرورت دارد این طرح مطالعات اولیه آن آغاز شود تا زمانی نرسد که ما در شرف از دست دادن منابع آبی در منطقه باشیم.

وی مشهد مقدس را به واسطه سفر سالانه 25 میلیون نفر از مردم برای زیارت مرقد مطهر امام رضا (ع) به عنوان یکی از بحرانی ترین استان های کشور از نظر کمبود آب عنوان کرد و گفت: توسعه صنایع و حیات آنها به میزان آب بستگی دارد که اکنون در بخش صنعت به علت نبود آب مورد نیاز هیچ گونه توسعه صنعتی در منطقه ایجاد نمی شود.

عزیزی با بیان اینکه سرمایه گذاران یکی از موانع موجود در این عرصه را نبود آب می دانند و گفت: در صورتی که این طرح اجرا شود بخش عمده ای از مشکلات کم آبی و بی آبی حل خواهد شد.

وی ادامه داد: با داشتن منابع آبی از جمله خلیج فارس، دریای عمان و خزر با به دست آوردن این همت و اجرای این گونه پروژه ها می توانیم مشکل کم آبی و بی آبی منطقه را برای همیشه حل کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.