معاون فنی و زیربنایی شرکت راه آهن با اشاره به جزئیات بازسازی محور ریلی جنوب، گفت: از 58 سال گذشته تاکنون در این مسیر، بازسازی خط انجام نشده است.

جزئیات بازسازی محور ریلی جنوب/ سرعت قطارها افزایش می‌یابد

سعید محمد زاده در گفتگو با مهر با اشاره به پروژه های شرکت راه آهن در محور جنوب، اظهار داشت: محور لرستان جزو پروژه راه آهن سراسری ایران است که در سال های 1306 تا 1317 ساخته شده است البته اولین خط راه آهن ایران نیست زیرا پیش از این، خط راه آهن‌های محلی توسط انگلیسی‌ها در مناطق نفت خیز ساخته شده بود که الان اثری از آنها نیست.

وی با بیان اینکه اما مسیر شمال تا جنوب اولین راه آهن سراسری ایران بود، گفت: این خط آهن در سال 1317 با ریل های 2A ساخته شد که نزدیک به حدود 300 کیلومتر از آن در منطقه زاگرس قرار دارد که از این مسیر، 150 کیلومتر در ناحیه لرستان و 200 کیلومتر در ناحیه زاگرس واقع شده است.

با تاکید بر اینکه این راه آهن، خط آهنی کوهستانی و سنگین به شمار می‌رود، افزود: در مسیر دورود تا اندیمشک که نزدیک به 210 کیلومتر است 60 کیلومتر تونل وجود دارد که تعداد تونل‌های این میسر به 131 عدد می‌رسد همچنین حدود 14 کیلومتر از مسیر، پل و آبرو است.

محمدزاده با بیان اینکه راه آهن لرستان بسیار مسیر خشن، کوهستانی و سخت است، اظهار داشت: این مسیر شیب و فراز 15 در هزار و قوس هایی تا شعاع 200 متر دارد که این موضوع سرعت قطارها را کاهش داده و ساییدگی ریل را بالا می‌برد.

وی با تاکید بر اینکه هنوز در این مسیر نقاطی وجود دارد که با خودرو امکان دسترسی به آنها نیست و در این مسیرها تردد مردم فقط توسط ریل انجام می‌شود، بیان کرد: در سال 1335 ریل های u33 جایگزین ریل‌های قدیمی شد که از آن تاریخ تاکنون نزدیک به 58 سال می‌گذرد و هنوز بازسازی در این مسیر انجام نگرفته است.

معاون فنی و زیربنایی شرکت راه آهن تصریح کرد: البته برخی ریل‌ها به دلیل عملیات نگهداری و تعمیر عوض شدند اما شاکله این خط قدیمی است و تراورس‌های فلزی در آن بکار رفته که بسیار قدیمی هستند.

وی با اشاره به اینکه بهسازی خط راه آهن باید هر 10 تا 15 سال انجام شود، اظهار داشت: عملیات بهسازی تا دهه 70 شمسی در این خط انجام نشده بود به همین دلیل در سال 1378 تا 1380 عملیات بهسازی خط انجام گرفت اما همچنان ریل سنگین جایگزین نشد.

محمدزاده با تاکید بر اینکه عمر بهسازی خط هم گذشته است، گفت: برنامه شرکت راه آهن این است که به سمت حمل و نقل بارهای محوری سنگین برود بطوریکه در مسیرهای جدید بار محوری تعیین شده 25 تن است اما در محورهای قدیمی 16 تن بوده که به 18 تن ارتقا یافت و الان در محور لرستان 20 تن است.

معاون فنی و زیربنایی شرکت راه آهن با بیان اینکه برای افزایش بار محوری باید به سمت ریل سنگین برویم، افزود: تناژ بارعبوری در این محور زیاد است و راه آهن هم برنامه‌های زیادی برای افزایش حمل بار در این مسیر دارد بنابراین هرچه سریعتر نیاز به بازسازی این خط وجود دارد.

محمد زاده با اشاره به اینکه از حدود 300 کیلومتر مسیر کوهستانی محور جنوب در سال های گذشته نزدیک بین 60 تا 80 کیلومتر بازسازی شده است، گفت: از این مقدار حدود 40 کیلومتر امسال انجام شده است و تلاش داریم که 60 کیلومتر دیگر از این مسیر کوهستانی سخت را هم امسال بازسازی شود و ریل سنگین تری جای ریل فعلی قرار بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه باید توجه داشت که این مسیر شرایط سختی دارد و عملیات بازسازی با دشواری انجام می‌شود، گفت: در کشور تولید ریل نداریم و با توجه به شرایط تحریمی که برعلیه کشورمان بوجود آوردند امیدواریم با گشایشی که در سیاست خارجی ایجاده شده شرایط بهبود یابد تا تمام مسیر را به سمت ریل سنگین ببریم.

معاون فنی و زیربنایی شرکت راه آهن با اشاره به نظارت بر خط راه آهن در محور جنوب، گفت: در حال حاضر در این مسیر بصورت ویژه تیم های حرفه ای متشکل از نمایندگان کارفرما، نمایندگان در ستاد ادارات مناطق و نمایندگان پیمانکار، بازدید بصورت پیاده از مسیر دارند تا ایمنی خطوط در خطر قرار نگیرد.

محمدزاده تصریح کرد: همچنین در سال‌های گذشته تراورس ها از 400 متر نرسیده به ایستگاه‌های این محور، بتنی شده است تا به حداقل شرایط خطر برسیم.

معاون فنی و زیربنایی شرکت راه آهن با اشاره به اجرای یک پروژه بزرگ بازسازی در این مسیر، گفت: این پروژه که بین دورود تا اندیمشک به اجرا می رسد یکی از پروژه های سخت راه آهن است بطوریکه این مسیر بدون بالاست شده در آن تراورس‌ها بجای آنکه روی بستری از خرده‌سنگ‌ها(بالاست)قرار بگیرد بر روی سازه‌ای بتنی مسلح قرار داده می‌شود. وی افزود: این پروژه در مرحله تجهیز کارگاه و مطالعات است که پس از انجام این اقدامات اولیه، پیمانکار پروژه از طریق مناقصه انتخاب می شود.

محمدزاده با اشاره به اینکه اجرای پروژه باعث می شود که پس از آن دیگر نیازی به نگهداری خط نداشته باشیم، اظهار داشت: فقط باید هرچند سال یکبار ریل‌های که به دلیل ساییدگی از بین میروند تعویض شود.

معاون فنی و زیربنایی شرکت راه آهن افزود: در حال حاضر یک تیم حرفه ای متشکل از مشاوران داخلی و خارجی در حال مطالعه مسیر هستند ضمن آنکه پیش بینی می کنیم تا کلنگ پروژه را امسال بزنیم و تا سال 1395 هم پروژه به پایان برسد.

افزایش ظرفیت جابه جایی بار در محور جنوب

وی همچنین با اشاره به اینکه پل های این مسیر طاقی سنگی است، بیان کرد: همزمان با این پروژه باید پیمانکاران نسبت به تقویت پل اقدام کنند تا با افزایش بار محوری راه آهن، خط ظرفیت بیشتری داشته باشد.

محمدزاده با بیان اینکه در بخش تونل‌ها هم مطالعات جامعی را در حال انجام است که نسبت به ارتقا وضعیت کیفیت تونل ها نیز اقدام کنیم، بیان کرد: اگرچه این موضوع برای مسیر مشکل ساز نبوده است اما برای انجام افزایش عمر مسیر و خدمت دهی بیشتر انجام می شود.

معاون شرکت راه آهن افزود: درخطوط بدون بالاست، خط برای اجرای عملیات نگهداری مسدود نمی شود و مداوم در حال استفاده است که منجر به افزایش ظرفیت می شود.

وی با اشاره به اینکه پیش بینی ما این است که تاپایان سال 95 بخش زیادی از پروژه به سرانجام برسانیم، بیان کرد: هزینه پیش بینی شده این پروژه برای 200 کیلومتر مسیر، 500 میلیارد تومان است که تامین اعتبار آن هم انجام شده است.

محمدزاده با بیان اینکه در این مسیر حجم عظیمی از بار جابجا می‌شود، گفت: در حال حاضر بیش از 4 ساعت به دلیل فرسودگی خطوط در طول شبانه روز مسدودی داریم و حتی در برخی مواقع به 8 ساعت هم می‌رسد ضمن آنکه با شروع فصل سرما بطور مداوم با شکستن ریل مواجه می شویم.

وی با اشاره به اینکه راهبان‌ها و ماشین‌های اندازه گیری مدام خط را بررسی می‌کنند، اظهار داشت: پروژه دیگری که برای افزایش ظرفیت در حال اجرا است، تراک بندی به وسیله سیستم‌های علایم و وسایل الکترونیکی است که در این طرح، فاصله بین دو ایستگاه را به چند ایستگاه مجازی تبدیل می‌کنیم که منجر به افزایش تعداد قطارها در مسیر می‌شود.

معاون شرکت راه آهن با اشاره به اینکه با اجرای تراک بندی، بین هر دو ایستگاه همزمان دو قطار می‌تواند حرکت کند، گفت: امسال با برنامه‌ریزی و تلاش انجام شده حدود 60 کیلومتر دیگر از مسیر، مجهز به ریل سنگین می‌شود و امیدواریم که نقاط گلوگاهی را تاپایان سال 95 در محور جنوب بازسازی کنیم.

وی با اشاره به اینکه در راه آهن چند نوع ریل داریم که برخی از آنها در راه آهن ایران متداول است، بیان کرد: به ریل‌های سبک که در خطوط راه آهن کشور بیشتر استفاده می شوند، u33  گفته می شود که یک متر طول آن حدود 46 کیلومتر وزن دارد.

محمدزاده افزود: ریل های UIC60  هم ریل‌های سنگین هستند که یک متر طول آن 60 کیلومتر وزن دارد که برای جابجایی بارهای سنگین از آنها استفاده می‌شود.

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.