تنها کارخانه تولیدکننده کیسه‌های خونگیری در کشور، به دلیل عدم حمایت مسئولان و واردات از خارج در آستانه تعطیلی قرار گرفت.

تعطیلی قریب الوقوع کارخانه تولید کیسه‌های خون در قم/ مشکلی به نام عدم حمایت مسئولان از تولید داخل

به گزارش خبرنگار مهر، تولید برخی از محصولات جنبه استراتژیک دارد و می‌تواند برای هر کشوری در مقاطع مختلف از جمله در زمان‌های بحران و رویارویی با حوادث و بلایای طبیعی و همچنین در زمان جنگ بسیار هایز اهمیت و تعیین کننده باشد.

تولید کیسه‌های خونگیری یکی از این محصولات استراتژیک است که معدود کشورهایی به دانش تولید آن دست یافته‌اند و خوشبختانه این محصول در کشورمان بر پایه توان متخصصان داخل تولید می‌شود.

مجتمع صنعتی بعثت وابسته به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح برای تولید کالا‌ها و تجهیزات پزشکی و دارویی در سال ۷۹ در قم راه اندازی شد که در طول این سال‌ها با تلاش دانشمندان و متخصصان کشور توانسته گام‌هایی در جهت خودکفایی تولید محصولات استراتژیک در حوزه بهداشت و درمان بردارد که یکی از محصولات این کارخانه، کیسه‌های خونگیری است.

در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و به منظور شتاب بخشیدن به رشد اقتصاد ملی، ارتقاء کارایی بنگاه‌های اقتصادی و بهره‌وری منابع مادی و انسانی و فناوری و کاستن از بار مالی و مدیریتی دولت در تصدی فعالیت‌های اقتصادی؛ مجتمع صنعتی بعث در سال ۹۰ به شرکت ورمل واگذار شد و این شرکت تولید کسیه‌های خون را بر عهده گرفت.

این کارخانه در حال حاضر می‌تواند سالانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار ست کیسه‌های خون تولید کند؛ که بخشی از آن به مصرف داخل و بخشی نیز به سایر کشور‌ها صادر می‌شود و مسئولان کارخانه در سال‌های اخیر تلاش کردند تا مواد اولیه تولید کسیه‌های خون را نیز بومی کنند که تاکنون ۷۰ درصد مواد اولیه آن در داخل و ۳۰ درصد نیز وارد کشور می‌شود.

فعالیت‌های این مجموعه بعد از خصوصی سازی روند رو به رشدی داشته تا آنجا که این کارخانه جز مجموعه‌های دانش بنیان و نیز از پارک‌های فناوری شناخته شده است و در این راستا مشارکت‌ها و همکاری‌های خوبی با مجموعه رویان و بانک خون بند ناف داشته و در پروژه ترمیم بافت‌های پوستی و مفصلی همکاری داشته است.

مشکلی به نام عدم حمایت مسئولان از تولید داخل

اما امروز با وجود همه پیشرفت‌هایی که در کارخانه تولید کسیه‌های خون صورت گرفته است؛ مسئولان این شرکت از مشکلی به نام عدم حمایت مسئولان از تولید داخل رنج می‌برند.

این در حالی است که معاون وزیر بهداشت و درمان و رئیس سازمان غذا و دارو در نامه‌ای به روسای علوم پزشکی سراسر کشور با استناد به بخشنامه هیئت وزیران در خصوص توجه به ابلاغ‌های سیاست‌های کلی تولید ملی و نیز حمایت از کار و سرمایه ایرانی توسط رهبر معظم انقلاب، خرید کالاهای تولید داخل را الزام قانونی اعلام کرده اما ظاهرا این دستور در خصوص خرید کیسه‌های خون ساخت داخل کشور محقق نشده است.

مسئولان کارخانه تولید کیسه‌های خون به دلیل عدم خرید محصولاتشان از سوی سازمان های ذی ربط و انجام واردات کیسه‌های خون از سایر کشور‌ها، نامه نگاری‌های بسیاری به مسئولان داشته‌اند که تاکنون جوابی دریافت نکردند و  به همین دلیل عصر روز گذشته تصمیم گرفتند در جمع تعدادی از اصحاب رسانه و مطبوعات استان قم از تعطیلی قریب الوقوع این کارخانه خبر دهند.

مدیر کارخانه تولید کیسه خون

توانایی تولید یک و نیم میلیون ست کیسه‌های خونی در طول سال

مدیر کارخانه تولید کننده تجهیزات پزشکی و دارویی ورمل، با بیان اینکه این کارخانه توانایی تولید یک و نیم میلیون ست کیسه‌های خونی در طول سال را دارد افزود: سازمان انتقال خون در طول یک سال، بین ۲ و نیم میلیون تا ۳ میلیون کیسه خون احتیاج دارد.

محسن بهمن بیان داشت: ما سایت دوم کارخانه تولید کیسه‌های خون را هم ایجاد کردیم و هم اکنون ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با افتتاح و بهره برداری از آن می‌توانیم تمام نیازهای داخل کشور را تامین کنیم و علاوه بر آن، به امر صادرات نیز بپردازیم.

وی گفت: در سال جاری با وجود اعلام آمادگی برای تولید یک میلیون و نیم ست کیسه‌های خون به مسئولان؛ اما تاکنون سفارشی در این زمینه نداشتیم که با توجه به اینکه در داخل کشور تنها سازمان انتقال خون می‌تواند از این کیسه‌های خون استفاده کند به دلیل عدم دریافت سفارش تولید این کارخانه کاهش یافت.

سازمان انتقال خون کیسه‌های خون موردنیازش را وارد می‌کند

وی با بیان اینکه سازمان انتقال خون در حال حاضر اکثر کیسه‌های خونی مورد نیاز خود را از سایر کشور‌ها وارد می‌کند افزود: این موضوع جای تامل دارد که چرا در سالی که به نام سال حمایت از اقتصاد از سوی رهبر معظم انقلاب نامگذاری شده؛ سازمان انتقال خون حمایتی از این صنعت نمی‌کند و با وارد کردن محصول کیسه‌های خونگیری از خارج کشور، توانمندی داخل در این عرصه را نادیده می‌گیرد.

مدیر کارخانه تولید کننده کیسه‌های خونگیری، عنوان کرد: شرکت ورمل استاندارهای بین المللی تولید کیسه‌های خونی را داشته و در خصوص کیفیت محصولات تولیدی، مشکلی وجود ندارد و امروز با تلاش‌های محققین این مجموعه ۷۰ درصد از مواد اولیه ساخت کیسه‌های خون در داخل کشور بومی بوده و تنها ۳۰ درصد وارد می‌شود.

بهمنی ادامه داد: برای بومی کردن ۳۰ درصد باقی مانده مواد اولیه تولید کیسه‌های خون در حال تامین تجهیزات و ایجاد دانش تولید آن هستیم که امیدواریم در سال‌های آینده این امر محقق شود.

شرکت‌های معدودی در دنیا کیسه خون تولید می‌کنند

مدیر بازرگانی شرکت ورمل، نیز با بیان اینکه در دنیا شرکت‌هایی که کیسه‌های خون را تولید می‌کنند انگشت شمار هستند افزود: کیسه‌های خون یک محصول استراتژیک است که در خارج از کشور حمایت‌های بسیاری از این صنعت بعمل می‌آید و سازمان‌های نظامی تولید آن را بر عهده می‌گیرند.

احمدرضا عزیزی، با بیان اینکه شرکت ورمل، یگانه تولید کننده کیسه‌های خون در کشور است افزود: در این شرکت انواع کیسه‌های خون با بهترین کیفیت تولید می‌شود؛ اما امروز این کارخانه با محدودیت‌ها و مشکلاتی مواجه است.

واردات کیسه‌های خون با تعرفه ۴ درصد به کشور

وی ادامه داد: این روا نیست که محصول کیسه‌های خون با تعرفه‌های ۴ درصدی وارد کشور شود در حالی که در داخل توانمندی تولید آن وجود دارد در مقابل تعرفه ورود مواد اولیه این محصول ۲۲ درصد است که این نوع نگاه انگیزه‌ای برای تولید کننده داخل باقی نخواهد گذاشت و در ‌‌‌نهایت به تعطیلی خط تولید منجر می‌شود.

مدیر بازرگانی شرکت ورمل، گفت: در طی دو سالی که این کارخانه به بخش خصوصی واگذار شده نه تنها ارزی از دولت دریافت نشده بلکه میزان اشتغال تا سه برابر افزایش یافته است که این امر نشاندهنده ظرفیت و توانمندی‌های این کارخانه است.

وی ابراز داشت: در گذشته که این کارخانه با مدیریت بخش دولتی اداره می‌شد، در تحویل سفارشات تاخیر‌هایی وجود داشت اما در دو سال اخیر سفارشات نه تنها در موعد مقرر، بلکه در زمان کمتر از تعهد؛ تحویل می‌شود و ما همواره پاسخگوی سازمان انتقال خون بودیم.

مدیر کارخانه تولید کیسه خون

صادرات ۵۵۰ هزار ست کیسه‌های خون به عراق

عزیزی با بیان اینکه با وجود عدم حمایت از تولید داخل، کارخانه تولید کیسه‌های خون صادرات داشته است افزود: از اواخر سال گذشته تا ابتدای تابستان سال جاری ۵۵۰ هزار ست کیسه‌های خون به عراق صادر شد.

مدیر بازرگانی کارخانه تولید کیسه‌های خونگیری، اضافه کرد: کشور پاکستان اخیرا درخواست خرید داشته و از ما خواسته است تا با سرمایه گذاری در کشورشان دانش و صنعت ساخت کیسه‌های خون را ایجاد کنیم و در عراق نیز پیشنهاد احداث کارخانه داشتیم که متاسفانه از این ظرفیت‌های داخل در عرصه تولید کیسه‌های خون برخوردهای دوگانه از سوی مسئولان صورت می‌گیرد.

وی بیان داشت: در زمانی که کشور در اوج تحریم‌ها قرار داشت شرکت‌های وارد کننده کیسه‌های خون نتوانستند به تعهدات خود در قبال تامین نیازهای سازمان انتقال خون عمل کنند؛ اما شرکت ورمل به کلیه تعهدات خود در زمان مقرر عمل کرد؛ حال باید پرسید آن زمان که ما به تعهدات خود عمل کردیم آیا امروز باید اینگونه با ما برخورد شود؟

عزیزی، ابراز داشت: سازمان انتقال خون در حال حاضر یک سوم از تولیدات ما را خریداری می‌کند که در صورت خرید کامل آنان می‌توانیم ظرفیت‌های جدید ایجاد کنیم و در این راستا ضمن خروج ارز می‌توانیم سهمی در راستای افزایش رشد اقتصادی ایفا کنیم.

انتظار داریم سازمان انتقال خون، کیسه‌های خونگیری را در داخل کشور تهیه کند

رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت ورمل، اظهار داشت: مشتری ۹۰ تا ۹۵ درصد از محصولات کارخانه تولید کیسه‌های خونی؛ سازمان انقال خون است و انتظار ما از مسئولین است که نیازهای خود را از تولید داخل و از کارخانه‌ای که یک ریال وامی دریافت نکرده و وقتی این کارخانه در شرایط بحرانی به سرمی برد آن را خریداری کرده است، خرید تضمینی داشته باشند تا بتوان ضمن تامین امنیت شغلی افرادی که در این کارخانه مشغول هستند موجبات ارتقاء کیفیت محصول تولیدی را فراهم کنند چرا که تا محصول تولید مستمر و مداوم نداشته باشد نمی‌توان در زمینه چگونگی کیفیت آن ارزیابی داشت برنامه ریزی کرد.

تعطیلی غریب الوقوع این کارخانه به دلیل عدم حمایت مسئولین

حمیدرضا سعیدی، از تعطیلی غریب الوقوع این کارخانه به دلیل عدم حمایت مسئولین خبر داد و گفت: با وجود اینکه به صراحت دستورالعملی که خود وزارتخانه آن را بخشنامه کرده است، می‌بایست از تولید داخل استفاده شود اما سازمان انتقال خون ایران، مناقصه خرید کیسه‌های خونی را به صورت غیر قانونی بر گزار کرده و سفارش ۵۰۰ هزار ست کیسه‌های خونگیری را در دو نوبت به شرکت‌های وارد کننده داده است.

وی با بیان اینکه بنده شرایط سرمایه گذاری و اقتصادی خوبی در جاهای دیگر داشتم اما این کار را افتخار و توشه‌ای برای دنیا و آخرتم می‌دانم؛ خطاب به رئیس جمهور و وزیر بهداشت و درمان گفت: من ریالی از دولت پولی دریافت نکردم و کارخانه‌ای که به حالت نیمه تعطیل بوده را خریدم و بعد از یک سال آن را به عنوان مجموعه‌ای دانش بنیان معرفی کردم؛ اما امروز این انتظار را دارم که قوانین رعایت شود و به جای خرید از خارج و واردات، تولید داخل کشور مورد توجه باشد.

کیسه‌های خونگیری تولید داخل استانداردهای بین المللی را دارا است

وی ابراز داشت: تولیدات این کارخانه تمام استانداردهای مورد نیاز بین المللی را دارد و ما به دنبال تدوین استانداردهای تولید کیسه‌های خون در ایران و منطقه برای اولین بار هستیم که سازمان استاندارد این امر را به شرکت ورمل محول کرده است.

مدیر عامل شرکت تولید کننده کیسه‌های خونگیری، بیان داشت: متاسفانه شرکت‌های واد کننده؛ کیسه‌های خونگیری وارداتی را با نام برند شرکت‌های معتبر اروپایی وارد می‌کنند در حالی که اینگونه نیست.

اهدای خون در ماه مبارک رمضان

درخواست ورود نهادهای نظارتی به موضوع مناقصات غیرقانونی واردات کیسه‌های خون

وی، از نهادهای نظارتی خواست در زمینه واردات کیسه‌های خون و انجام مناقصات غیرقانونی آن تحقیق و تفحص کنند و در این خصوص عنوان کرد که اسناد و مدارک لازم را می‌تواند در اختیار مسئولان قرار دهد.

به گفته مسئولان کارخانه، به دلیل عدم دریافت سفارشات از سوی سازمان انتقال خون ایران برای خرید کیسه‌های خون، کارخانه از ابتدای سال جاری در حال زیان دیدن است و دیگر قادر به ادامه فعالیت با این شرایط نیستند.

سعیدی، همچنین عنوان کرد که سازمان انتقال خون ایران نه تنها محصولات تولیدی داخل را نمی‌خرد بلکه در برخی موارد صادراتی؛ همانند صادرات به عراق مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

این گفته‌های مسئولان کارخانه تولید کیسه‌های خونگیری، در حالی است که دکتر علی اکبر پورفتح الهه؛ مدیر عامل سازمان انتقال ایران در اسفند ماه سال گذشته در بازدید از این مجموعه عنوان کرد بود امیدواریم این مجموعه نه تنها پیشرو و تامین کننده کیسه‌های خونگیری مورد نیاز انتقال خون در ایران باشد؛ بلکه تامین کننده کیسه خون و سایر ملزومات مورد نیاز در منطقه غرب آسیا باشد.

رئیس سازمان انتقال خون در آن بازدید ابراز امیدواری کرد تا شرکت‌های ایرانی در راس تامین کنندگان ملزومات مورد نیاز انتقال خون و بخش بهداشت و درمان در منطقه مدیترانه شرقی سازمان بهداشت جهانی و آسیا باشد.

به نظر می‌رسد بین گفته مسئولان و آنچه که تولید کنندگان کیسه‌های خونگیری مطرح می‌کنند در خصوص حمایت از تولید داخل، یک دوگانگی وجود دارد و با وجود تاکیدات مسئولان بر لزوم حمایت از تولید داخل اما در عمل، چنین اتفاقی نمی‌افتد. مسئولان سازمان انتقال خون باید در این زمینه شفاف سازی کنند که آیا دلیل عدم خرید محصول این کارخانه، نامناسب بودن کیفیت یا قیمت بالا است یا دلیل دیگری دارد.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • یک شهروند IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۱
    0 0
    آیا به بیکاری قشرمحروم کارگران کارخانه فکر کرده اند؟
  • هلیا IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۱
    0 0
    وقتی ما به هرجنس تولیدداخل اینقدر با بی میلی برخورد میکنیم بازارمان پراز جنسهای بی کیفیت چینی و غیره میشود.ازکفشهای بی کیفیت چینی گرفته تا .....چراوقتی درجایگاهی قرارمیگیریم که دیگرازلحاظ مالی غنی میشویم بقیه بنده های خدارو فراموش میکنیم؟کارگرهای بدبخت چه گناهی کردند؟ یعنی سازمان انتقال خون بقیه کارهاش ردیف ردیف؟فقط کیسه های خارجیش کمه؟