روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی به قلم «مارک لندلر»، به برخی نارضایتی‌ها از عملکرد وزیر خارجه و وزیر دفاع آمریکا پرداخته و نوشته است که انتقادات مطرح‌شده، گمانه‌زنی‌هایی را در مورد احتمال برکناری برخی اعضای برجسته کابینه مطرح کرده است.

نیویورک‌تایمز: ممکن است اوباما هیگل و کری را برکنار کند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی به قلم «مارک لندلر»، به برخی نارضایتی‌ها از عملکرد وزیر خارجه و وزیر دفاع آمریکا پرداخته و نوشته است که انتقادات مطرح‌شده، گمانه‌زنی‌هایی را در مورد احتمال برکناری برخی اعضای برجسته کابینه مطرح کرده است.

به نوشته نیویورک‌تایمز، منتقدان دولت اوباما، «جان کری» و «چاک هیگل» را با تیم امنیت ملی وی ناهماهنگ می‌دانند و همین امر موجب شده تا احتمال تغییر در ترکیب کابینه قوت بگیرد.

در این گزارش آمده که این ماه، «سوزان رایس» مشاور امنیت ملی اوباما جمعی از کارشناسان سیاست خارجی را به دفتر کارش در کاخ سفید دعوت کرد و از آنها در خصوص نحوه عملکرد دولت، نظرخواهی کرد.

کارشناسان در پاسخ، سیاست‌های دولت در خصوص سوریه و چین و تأخیر در تدوین راهبرد امنیت ملی را به شدت مورد انتقاد قرار دادند.

نیویورک تایمز می‌گوید عملکرد نامطلوب در رویارویی با ویروس ابولا و عکس‌العمل دیرهنگام در برابر داعش، گمانه‌زنی‌ها در خصوص تغییر اعضای کابینه اوباما را تقویت کرده است. در این میان، بخت اعضای «جنگ‌آزموده ولی بیش از حد خسته» کابینه مانند جان کری و چاک هگل برای ترک دولت، از دیگران بیشتر است.

سناتور «ریچارد بلومنتال» از اعضای کمیسیون نیروهای مسلح سنا هم در این خصوص گفته که تعویض اعضای کابینه از سوی رئیس‌جمهور با هدف دریافت خدمات بهتر از آنها، امری منطقی است.

روزنامه‌نگار آمریکایی می‌گوید که احتمال تغیر همه اعضای کابینه دور از ذهن است ولی دو نمونه از انتصابات اخیر نشان از میل رئیس‌جمهور به وارد کردن خون تازه به رگ‌های کابینه دارد؛ انتخاب «رون کلین» فرمانده سابق ستاد مشترک برای مبارزه با ابولا و انتخاب ژنرال «جان آلن» فرمانده اسبق نیروهای آمریکایی در افغانستان بعنوان هماهنگ‌کننده نیروهای حاضر در ائتلاف ضدداعش نمونه‌هایی از تغییرات اخیر با دستور مستقیم اوباما است.

نیویورک تایمز سپس به اصل ماجرا یعنی «جان کری» می پردازد و می‌گوید که در کاخ سفید اینگونه گفته می‌شود که آقای «کری» که در ایجاد ائتلاف کشورهای عربی برای جنگ در سوریه موفق بوده ولی در اغلب موارد، مواضع این وزیر خارجه با بیانیه‌های رسمی کاخ سفید همخوانی ندارد.

مشکل وزیر دفاع اما فرق دارد. «چاک هیگل» در نشست‌های سیاسی خیلی حرف نمی‌زند و عرصه را تا حدود زیادی به «مارتین دمپسی» رئیس‌ ستادکل نیروهای مسلح واگذار کرده است. «دمپسی» هم بر اساس گفته مقامات مطلع، با دادن پیشنهاد اقدام نظامی علیه داعش، اعتماد اوباما را جلب کرده است.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.