ارشادی نیا: حجت الاسلام والمسلمین کازرونی اظهار داشت: سلوک علمی، اجتماعی، سیاسی و معنوی آیت ا... مهدوی کنی تداعی کننده بزرگان، زاهدان و عارفان اسلام بوده است.

 آیت ا...  مهدوی کنی فخر روحانیت بود

رحجت الاسلام والمسلمین کازرونی در مراسم بزرگداشت آیت ا...  مهدوی کنی رئیس فقید مجلس خبرگان رهبری که از سوی آیت‌ا... واعظ طبسی نماینده ولی فقیه خراسان در رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر رضوی برگزار شد،   ادامه داد: رسول گرامی اسلام(ص) پنج ویژگی برای عالمان حقیقی دین بیان کرده اند؛ یکی از این ویژگی ها این است که باید با عالمی ارتباط برقرار کرد که انسان را علمی و عملی از شک به یقین رساند. همواره علم و عمل در مراتب عالم حقیقی موج می‌زند و او شکهای علمی را با بیان عالمانه اش برطرف می‌کند.

وی با بیان اینکه دومین ویژگی عالم حقیقی این است که انسان را از «ریا به سوی اخلاص هدایت» می‌کند، تصریح کرد: انسانی که خالص و مخلص نباشد نمی تواند در اطرافیانش تأثیر بگذارد، بنابراین عالم باید مراتب اخلاص را پشت سر بگذارد. ریا یکی از خبیث ترین عادات روحی انسان است و همنشینی با عالم مخلص می‌تواند ریا را برطرف کند.

کازرونی با اشاره به اینکه سومین و چهارمین ویژگی عالم از منظر رسول خدا(ص) این است که انسان را از «عداوت و کینه به سوی خیر خواهی» و از «کبر به سوی خضوع و خشوع» سوق دهد، گفت: ویژگی پنجم «زاهدانه و عارفانه زندگی کردن در برابر رغبت به مسایل دنیایی» است. گاهی رغبت به مسایل دنیایی در دل آدمی موج می‌زند و این خصلت با زانو زدن در برابر عالمی که زاهدانه و عارفانه زندگی می‌کند برطرف خواهد شد؛ به گونه ای که انسان درک می‌کند می‌توان در این عالم تمام مسؤولیتهای دنیوی را پذیرفت، ولی قلبش را از روحانیت مملو کرد.

وی نتیجه گرفت: آیت ا...  مهدوی کنی افتخار و فخر روحانیت بود و تمام این پنج ویژگی در وجودش نهادینه شده بود. سلوک علمی، اجتماعی، سیاسی و معنوی او همگی تداعی کننده بزرگان، زاهدان و عارفان اسلام بوده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.