قدس آنلاین-حسین زوارزاده: شهردار مشهد گفت: مدیریت جدید در بحث حاشیه شهر در یک عمل انجام شده قرار گرفته اما در خصوص ساماندهی آن اقدامات خوبی انجام شده است.

مدیریت جدید در بحث حاشیه شهر در یک عمل انجام شده قرار گرفت

سید صولت مرتضوی با بیان اینکه بافت حاشیه شهر جزء شهر است و ساکنان آن جز بهترین مردم هستند، تصریح کرد: متاسفانه از گذشته توجهی به حاشیه شهر مشهد نشده است و روستاهای اطراف شهر که حاشیه بودند به صورت دفعی و بدون یک نگاه منطقی و کارشناسی به شهر ملحق شدند.
وی در خصوص اقدامات انجام شده ساماندهی حاشیه شهر مشهد اضافه کرد: ظرف یک سال گذشته کال‌های موجود در حاشیه شهر بهسازی و اطراف آن فضای سبز شده است که از جمله آن می‌توان به بهسازی کال دروی اشاره کرد.
مرتضوی همچنین گفت: دیگر اقدام انجام شده آغاز عملیات اجرایی ساماندهی کال کشف رود با احداث کمربند سبز شمالی است که در فاز اول 10 کیلومتر از آن ساماندهی خواهد شد.
شهردار مشهد تصریح کرد: احداث 7 فرهنگسرا و مرکز فرهنگی، آغاز عملیات احداث 70 سالن ورزشی با مشارکت بسیج و سپاه، آغاز عملیات اجرایی 30 مسجد از 110 مسجد پیش‌بینی شده، افزایش 100 هکتاری فضای سبز و ... از جمله دیگر اقدامات در این حوزه است.
مرتضوی همچنین در بخش دیگری از این نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص تکمیل پروژه‌های ناتمام شهر بیان کرد: هر عقل سلیمی می‌گوید که تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام شهر باید در اولویت قرار گیرد که از جمله آن می‌توان به نوسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی، طرح میدان شهدا، بوستان‌های موضوعی و ... است.
وی گفت: در حال حاضر شهرداری مشهد 10 برابر دستگاه‌های استانی خراسان رضوی در شهر مشهد پروژه در دست اجرا دارد اما اگر باز ضرروت وجود داشته باشد پروژه جدیدی شروع خواهیم کرد.
شهردار مشهد تصریح کرد: طی یکسال گذشته اقدامات خوبی در سطح شهر مشهد انجام شده است که جا دارد از تلاش همه همکارانم در معاونت‌ها، سازمانها، مناطق، کارشناسان و کارگران که طی این مدت خود را مدیون شعار مدیریت جهادی کردند، تشکر کنم.
وی همچنین در خصوص اتمام خط یک قطارشهری مشهد بیان کرد: رییس جمهور و مسوولان دولتی قول‌هایی در خصوص تخصیص 100 درصدی اعتبار برای اتمام ادامه خط یک قطارشهری مشهد دادند اما تاکنون مصوبه‌ای دست ما نرسیده است.
مرتضوی همچنین ادامه داد: با این وجود امیدوارم که قول‌های که دولت در خصوص تخصیص 240 دستگاه اتوبوس، 160 میلیارد تومان برای ساماندهی کال کشف رود، 10 میلیارد تومان برای کمربند سبز و ایجاد ردیف اعتباری در بودجه 94 برای حاشیه شهر عملیاتی شود.
شهردار مشهد گفت: شهرداری مشهد نیز تمام توان خود را روی این پروژه‌ها گذاشته تا بتواند خدمتی بی منت به مردم ارائه کند.
شهردار مشهد همچنین به نوسازی ناوگان اتوبوسرانی اشاره کرد و در این خصوص گفت: اگر چه ما محدودیت شدید منابع داریم ولی در حوزه خدمات عمومی خصوصا سامانه حمل و نقل عمومی با خسّت برخورد نمی‌کنیم.
مرتضوی تصریح کرد: به استناد قانون دولت ملکف به احداث زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی است و باید در کنار آن 82.5 درصد از خرید هر دستگاه اتوبوس را پرداخت کند.
وی اضافه کرد: در دو سال پایانی دولت قبل و یک سال و نیم از فعالیت دولت جدید حتی یک دستگاه اتوبوس تحویل مشهد نشده است و از آن طرف خودروسازهای داخلی نیز توان تولید اتوبوس را ندارند.
شهردار مشهد گفت: در سال گذشته مصوبه‌ای اخذ شد که با تامین اعتبار از شوی شهرداری 100 دستگاه اتوبوس از خودروسازهای داخلی خریداری و از شهریور ماه ماهانه 20 دستگاه تحویل شود اما در این مدت تنها 20 دستگاه تحویل دادند.
مرتضوی با بیان اینکه این گره‌ها را دولت باید برطرف کند، اظهار کرد: دولت باید از یک طرف یا خودروسازهای داخلی را تقویت کند و یا از طرف دیگر اجازه دهد تا شهرداری‌ها بتوانند اتوبوس وارد کنند.
وی با اشاره به مصوبه دولت به منظور اختصاص 240 دستگاه اتوبوس به مشهد تصریح کرد: واقعا حمل و نقل عمومی ما خصوصا اتوبوس‌رانی در خور مردم نیست و ما شرمنده شهروندان هستیم که از این بابت عذرخواهی می‌کنم اما باید گفت اگر خودروسازهای داخلی توانایی تولید را داشته باشند ما از تمام پروژه‌ها بزنیم و به صورت دفعی اتوبوس‌های فرسوده را از ناوگان خارج کنیم.
شهردار مشهد با اشاره به اخذ درآمدهای پایدار در شهر گفت: مهم‌ترین برنامه هر شهرداری اخذ درآمدهای پایدار است که به عنوان مثال می‌توان از دریافت بهای جمع‌آوری و دفن پسماند یک هتل به عنوان درآمد پایدار یاد کرد.
وی افزود: در حال حاضر تمام خدماتی که به کسبه و بازاریان در شهر از سوی شهرداری ارائه می‌شود اما باید گفت برای شهرداری ابزارهای لازم وجود ندارد.
مرتضوی با تاکید بر فرهنگسازی برای افزایش درآمدهای پایدار شهری گفت: در کنار آن در صورتی که مدیریت یکپارچه شهری وجود داشته باشد درآمدهای پایدار شهرداری افزایش پیدا می‌کند در عین حال درآمدهای پایدار شهرداری مشهد طی یک سال خصوصا شش ماهه اول سال جاری به نسبت سال گذشته 35 درصد افزایش پیدا کرده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.