مثلث آنلاین:به دنبال اظهارات مقامات آمريكايي عليه نتانياهو اتفاقات تازه‌اي در منطقه رخ داده است

اسرائیلی ها : توافق هسته ای با ایران نزدیک است ، آمریکا ما را قربانی می کند/ تحرکات مشکوک صهیونیست ها برای تخریب روند توافق

- «بزدل» و «ترس» خطاب كردن نتانياهو توسط مقامات آمريكايي جنجال تازه‌اي است كه بر سر مساله ايران و آمريكا به راه افتاده است. برخي آن را غيرواقعي مي‌‌دانند اما به اعتقاد بسياري از ناظران ازجمله نويسندگان جروزالم پست اين موضوع در ارتباط با مسئله هسته‌اي ايران بيان شده است.

«چيكن‌شيت» اصطلاحي است جفري گلدبرگ روزنامه‌نگار نزديك به نئوكان‌هاي آمريكا مي‌گويد مسئولان آمريكايي براي بنيامين نتانياهو  به كار برده‌اند. در مودبانه‌ترين حالت مترجمان «چيكن‌شيت» را به «ترسو» و «بزدل» ترجمه كرده‌اند.
چند روز پيش جفری گلدبرگ در نشریه "آتلانتیک" نوشت: به تازگی یکی از مقامات ارشد دولت واشنگتن القاب توهین آمیزی را خطاب به نتانیاهو عنوان کرده است که مهم ترین آنها " مرغ صفت " است .
به نوشته این نشریه آمریکایی ، این مقام دولتی آمریکا که نخواست نامش فاش شود لیستی از القاب توهین آمیز را به نخست وزیر اسرائیل نسبت داده که «حراف، کوته بین، پرسرو صدا و پوچ، مرتجع، گنگ و مبهم، بداخلاق، ترشرو و یاغی " تعدادی از این القاب هستند .
گلدبرگ به نقل از اين مقام آمريكايي معتقد است كه نتانياهو از «جنگ و حمله» مي‌ترسد و از همين رو او را «چيكن شيت» (مرغ ترسو) لقب داده است.
اين اظهارات اگرچه از سوي دولت نتانياهو هنوز پاسخي داده نشده اما از سوي یک صهیونیست یعنی وزير اقتصاد دولت نتانیاهو و رهبر حزب «خانه یهودی» (هابیت هایهودی)، در صفحه شخصي‌اش با پاسخي تند روبه رو شده بود.
نفتالی بنت، صهیونیست جنایتکار دیروز در فیسبوکش خیالاتش را نوشته: اسرائیل قوی‌تر از همه آنانی است که او را آماج تهمت قرار داده‌اند. نخست‌وزیر اسرائیل یک شخص نیست. او رهبر دولت یهودی و رهبر تمامی مردم یهودی است. توهین به نخست‌وزیر اسرائیل و بردن نام او با تعابیر زننده توهین به او نیست بلکه توهین به میلیون‌ها شهروند اسرائیلی و یهودیان سراسر جهان است.کسی رهبر عربستان سعودی را «چیکن‌شت» ننامید. اگر آنچه در رسانه‌ها آمده درست باشد، بدان معناست که دولت ایالات متحده برای تحقق اهداف خود نزدیکان خود، اسرائیل، را قربانی می‌کند. اسرائیل تنها دولت دموکراتیک خاورمیانه است!!! و 66 سال برای بقای خود جنگیده. جهان به جای حمله و به مخاطره انداختن باید اسرائیل را تقویت و حمایت کند. من از دولت ایالات متحده می‌خواهم که بلافاصله این نقل‌قول‌های شرم‌آور را تکذیب کند.
جیکوب هیلبرون، سردبیر نشنال اینترست درباره اين اتفاقات معتقد است اگر در روابط آمریکا و اسرائیل بحرانی هم وجود نداشت با مقاله «انفجاری» (بسیار جنجالی) جفری گلدبرگ این بحران ایجاد شده است.
نويسنده جروزالم پست سه احتمال را درباره بيان اين اظهارات عليه نتانياهو را مطرح مي‌كند. اول: تاثيرگذاري بر انتخابات ميان‌دوره‌اي كنگره‌امريكا دوم: تحت تاثير قراردادن نتانياهو در اسرائيل و سوم: پرونده هسته‌اي ايران.
در ادامه نويسنده با نوشتن دلايل خود به اين نتيجه مي رسد كه اساسي ترين در مطرح شدن اين موضوع، پرونده هسته‌اي ايران است.
نویسنده در ادامه تاکید کرده است، از این رو به نظر می رسد گزینه سوم صحیح است یا به عبارتی بیان این اظهارات توهین آمیز با مسئله پرونده هسته ای ایران مرتبط است.
به اعتقاد برخی از مقامات ارشد اسرائیلی طرح چنین سخنانی نشان دهنده آن است که آمریکا در آستانه امضای یک توافق هسته ای با ایران قرار دارد و در نتیجه تلاش می کند با بی اعتبار نشان دادن نتانیاهو نسبت به انتقادهای وی پیش دستی کند و بگوید او فرصت اقدام درمورد ایران را داشت اما یک بزدل است.

آغاز درگيري‌ها در اسرائيل
همزمان با اين اتفاقات، درگيري‌هايي در اسرائيل آغاز شده است. يك خاخام تندرو به نام یهودا گلیک در بيت‌المقدس به ضرب گلوله كشته مي شود و برای اوّلین بار پس از سال 1967 دولت اسرائیل مسجد الاقصی را به روي مسلمانان بست. محمود عباس رهبر تشكيلات خودگردان فلسطين نيز  «بستن مسجد الاقصی مانند اعلام جنگ» دانست.
به دنبال اين اتفاقات درگيري‌ها بار ديگر در بيت‌المقدس آغاز شده است. يك تبعه آمريكايي نيز در در مرکز مناخیم بگین به ضرب گلوله كشته شده كه آمريكا به آن واكنش نشان داده. جان كري درباره اتفاقات تازه در اسرائيل و  شدت گرفتن خشونت ها در بیت المقدس از مقامات رژیم صهیونیستی خواست مسجد الاقصی را به روی نمازگزاران مسلمان باز کنند. او همچنين از مقامات اسرائيلي خواست تا اطلاعات بيشتري درباره كشته شدن شهروند آمريكايي در اسرائيل به اين كشور ارائه كند.
کری با انتشار بیانیه ای از هر دو طرف خواست خویشتنداری و از اقدامات تحریک آمیز خودداری کنند.
اين اتفاقات در شرايطي رخ مي‌دهد كه از تهران برخي زمزمه انجام «توافق‌ضمني» ميان ايران و آمريكا را مطرح مي‌كنند. نكته‌اي كه در اين باره مي‌توان اشاره كرد اين است كه هربار و در آستانه انجام توافقات نهايي ميان ايران و 1+5 اتفاقات مهمي در منطقه كليد مي‌خورد. اتفاقاتي كه اگرچه ارتباط مستقيمي با مساله ايران ندارد اما به نظر بي‌ارتباط با ايران نيست. فقط كافي است مرور كنيم كه در آستانه توافق‌نامه ژنو بحث دروغین استفاده سلاح شيميايي توسط دولت بشار اسد به ميان كشيده شد. در آستانه انجام توافق‌نامه جامع در تيرماه، رژیم صهیونیستی به بهانه ربوده شدن سه نوجوان يهودي غزه را به خاك و خون كشيد و هزاران زن و کودک بی گناه فلسطینی را شهید کرد. حالا و در آستانه به پايان رسيدن مهلت توافق‌‌‌نامه موقت نيز بار ديگر شاهد اتفاقات جديد هستيم.
 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.