قدس آنلاین: تحریم‌ها هدفی جز راکد کردن چرخ اقتصاد کشور ما و فلج‌کردن تولید و در نهایت به زانو درآوردن نظام مقدس جمهوری اسلامی را نداشته و ندارد که به لطف خدا با همه این مشکلات فولاد مبارکه توانست با تلاش و با حمایتها و تلاش همه تأمین‌کنندگان روز به روز به ظرفیت اسمی خود و حتی فراتر از آن با بالاترین کیفیت دست یابد.

رقابت‌پذيري در كيفيت و قيمت، تأمين‌كنندگان داخلي را به بازارهاي جهاني وصل مي‌كند

به گزارش قدس آنلاین از اصفهان ، اين مطلب را دکتر سبحانی مدیر عامل فولاد مبارکه اصفهان در جريان برگزاري اولین همایش تأمین‌کنندگان منتخب فولاد مبارکه اصفهان گفت و در اين رابطه افزود : بدون شک برگزاری این همایش فرصتی است تا تأمین‌کنندگان که به نوعی شرکای تجاری این بنگاه اقتصادی محسوب می‌شوند با استراتژیهای فولاد مبارکه رویکردهای مشخص این سازمان بویژه در حوزه معاونت خرید آشنایی بيشتری پیدا کنند.

وی با اشاره به اهداف و جهت برگزاری چنین همایشهایی تصریح کرد: شنیدن و عملیاتی کردن نقطه نظرات سازندگان و تأمین‌کنندگان و همچنین بهبود روابط فی‌مابین، دو طرف را برای کمک به صنعت و اقتصاد کشور یاری مي‌کند.

وی در همین رابطه افزود: یکی از سیاستهایی که فولاد مبارکه برای گریز از مشکلات ناشی از تحریم‌ها در پیش گرفت، بومی‌سازی قطعات بود که با انجام مهندسی معکوس توسط مهندسین دلسوز ایرانی و تهیه دستور‌العملها و نقشه‌های ساخت فنی و همچنین سفارش ساخت و پذیرش ریسک در استفاده از قطعات ساخت داخل، این امر میسر شد.

مدیر عامل فولاد مبارکه اصفهان با ذکر این مطلب که به هر حال استفاده از قطعه‌ای که برای اولین بار در کشور بومی‌سازی می‌شود از ریسک بالایی برخوردار است، تصریح کرد: ما بر این باوریم که در چنین فضای ناجوانمردانه‌ی تحریم‌ها ناگزیر به پیمودن چنین مسیرهایی هستیم ولی قدر مسلم این است که تأمین‌کنندگان هم باید دائماً در حال بهبود کيفيت باشند و بررسی نمایند که چگونه می‌توانند چنین ریسکهایی را به حداقل برسانند.

وی ضمن ارايه گزارشی خاطر نشان کرد: از جمع 13 هزار و 702 قطعه که در قالب ماشین‌آلات و تجهیزات در این کارخانه مصرف دارد، حدود 10 هزار و 861 قطعه تاکنون بومی‌سازی شده است و از محل داخل تأمین می‌شود که این میزان یعنی بومی‌سازی 80 درصد قطعات و ماشین‌آلات مورد نیاز شرکت فولاد مبارکه اصفهان که البته این کار بزرگ با همت همه تأمین‌کنندگان و سازندگان انجام شده است همچنین در بخش مواد مصرفی که ( انواع روغن و گریس، رنگ و قطعات مصرفی) که در خطوط تولید مورد استفاده قرار می‌گیرند از 19 هزار و 884 آیتم، 99 درصد آن در داخل کشور بومی‌سازی و تولید شده است همچنین در بخش مواد اولیه و یا کمک ذوبها از 938 مورد 778 آیتم آن یعنی 87 درصد آنها در داخل کشور تأمین می‌گردد که در همه این موارد پیشرفتهای بسیار بزرگی حاصل شده است و نشان می‌دهد که ما در همه موارد آنچنان وابستگی به خارج از کشور نداریم. ضمن اینکه باید اذعان داشت در درصدهای باقی مانده شاید همان به صرفه نبودن تولید آنها و یا همان ریسک‌پذیری بالا باعث می‌شود که از محل خارج تأمین گردد که امیدواریم در بخش ریسک‌پذیری همانگونه که اشاره شد، تأمین‌کنندگان و سازندگان بتوانند با افزایش کیفیت محصولات خود بیش از پیش یاری رسانند.

سبحانی با تبیین معنی خودکفایی اظهار داشت: یقیناً هر جایی که مسایل و اهداف استراتژیک سازمان و بطور کلی حیات سازمان در دست دشمنان و يا تحریم قرار می‌گیرد و بعنوان گلوگاه درتولید خودنمایی می‌کند، قطعاً ما در آن مسیر نیاز داریم که با بومی‌سازی به توانمندیهای داخلی اضافه کنیم.

 ایشان ضمن قدردانی از تمامی تأمین‌کنندگان، سازندگان و همه کسانی که فولاد مبارکه را براي توليد 50 درصد فولاد کشور ياري مي‌نمايند متذکر شد مسلماً همه اين پيمانکاران و شرکاري تجاري در اين افتخار سهيم هستند.

وی در بخش دیگری از سخنان به توقعات دو طرفه تأمین‌کنندگان و فولاد مبارکه اشاره کرد و گفت: اولین انتظار فولاد مبارکه از سازندگان قطعات افزایش کیفیت قطعات بومی‌سازی شده و مواد تأمین شده در داخل است تا جائیکه ما به جایی برسیم که قطعه‌ی ساخت داخل 30 تا 40 درصد از نمونه مشابه خارجی از بهره‌وری و عمر بیشتری برخوردار باشد که دست يابي به اين مهم به هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی نياز دارد. بعلاوه اينکه در فضای رقابتی باید محصولات داخلی به لحاظ قیمت با نمونه‌های خارجی قابلیت رقابت و اختلاف قابل ملاحظه‌ای داشته باشند. در عین حال باید تأمین‌کنندگان از لحاظ وفاداری به انجام تعهدات زمان‌بندی تحویل و قیمت‌ها نیز از ثبات لازم برخوردار باشند و هر قطعه و مواد سفارش داده شده را در موعد مقرر و تعهد شده به فولاد مبارکه تحویل دهند تا از بروز هرگونه توقف در خطوط تولید و وارد شدن هر گونه خدشه به تعهدات قراردادی جلوگیری شود. همچنین باید در مسایل مربوط به شیوه ارایه قیمت موارد لازم رعایت گردد و به گونه‌ای قیمتها به فولاد مبارکه ابلاغ گردد که در ادامه‌ي کار نیاز به هرگونه اقدام بعدی و اصلاحی نباشد. در شرایط فعلی و عادی که از ثبات برخورداریم نباید نیاز به هرگونه اصلاحیه و تعدیل باشد که اینها همه از خط قرمزی‌های فولاد مبارکه در بخش خرید و تأمین قطعات و مواد می‌باشد.

مدير عامل فولاد مبارکه اصفهان با يادآوري اين مطلب که تأمین‌کنندگان فولاد مبارکه شرکای تجاری این شرکت هستند تصریح کرد: یقیناً دغدغه‌های تأمین کننده دغدغه ما مي‌باشد و مشکلات ما نیز باید دغدغه‌ی تأمین‌کنندگان باشد تنها در این صورت است که با انجام تعهدات فی‌مابین می‌توانیم به تولید 7 میلیون تن فولاد و بیشتر از آن هم دست یابیم و رابطه‌ی بردبرد داشته باشیم.

مدیر عامل فولاد مبارکه اصفهان ضمن بیان این مطلب که اگر در فضایی سالم کار کنیم، همگان نیز متوجه این سلامت و صداقت خواهند شد، یادآور شد: فولاد مبارکه خواهان حفظ این فضای سالم است اين شرکت همواره به دنبال تشویق همه کسانی است که می‌خواهند و می‌توانند به صنعت کشور کمک کنند بنابراین تلاش می‌کند با ایجاد و یا تقویت این بازار رقابتی همچنان گذشته باعث ارتقای داشتن فنی کشور در ساخت و تولید شود. حیات فولاد مبارکه نباید به یک شرکت محدود شود اگر همه شرکتها فضای رقابتی را مد نظر قرار دهند، نه تنها مي‌توانند تأمین قطعات صنايع داخل بلکه بازارهای جهانی و صادراتی را نيز هدف قرارداده‌اند. مطمئناً رقابت پذيري در كيفيت و قيمت، تأمين كنندگان داخلي را به بازارهاي جهاني وصل مي‌كند. فولاد مبارکه هم تلاش خواهد کرد تا حتی در برخی موارد نه تنها با برندگان مناقصه‌ها همکاری کند بلکه بازندگان مناقصه‌ها را نیز حمایت کند تا آنها نیز در مراحل بعدی بتوانند با افزایش توانمندیهای خود، حضور مقتدرانه‌ای را در این عرصه داشته باشد.

وی در خاتمه اظهار امیدواری کرد که انشاءا... با همت بلند و تلاش مضاعف همه تأمین‌کنندگان و سازندگان قطعات به جایی برسیم که در همین چند مورد محدود هم دیگر نیاز به واردات نداشته باشیم و همه اقلام مورد نیاز را با کیفیت بالا در داخل کشور تولید و تأمین کنیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.