آستانه مقدسه حضرت بی بی حکیمه (س) خواهر امام رضا (ع) چون مرواریدی در دل کوهستانهای زاگرس جنوبی و در نزدیکی خلیج نیلگون فارس قرار دارد و زائرانی از جای جای کشور و خارج از کشور به زیارتش می شتابند تا بوی علی بن موسی الرضا(ع) را در جنوب و در آستان او استشمام کنند.

بی بی حکیمه" مرواریدی در دل کوه/ خواهر امام غریب هم غریب مانده است

به گزارش خبرنگار مهر، بیش از ۳۰۰ بقعه متبرکه در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که همیشه ملجاء و مأمن مردم عاشق اهل بیت این استان بوده اند و در این میان حضرت بی بی حکیمه(س) به عنوان مهمترین امام زاده در این استان جایگاه ویژه ای دارد.

بقعه متبرکه حضرت بی بی حکیمه(س) که طبق اسناد وروایات مختلف، از دختران حضرت امام موسی بن جعفر(ع) است در فاصله ۸۰ کیلومتری جنوب شهرستان گچساران در موقعیت خاص جغرافیایی در میان کوههایی صعب العبور و درکنار چشمه ای جوشان قرار دارد.

سالانه بالغ بر یک میلیون نفر از سراسر کشور و کشورهای حوزه خلیج فارس به زیارت بارگاه بی بی حکیمه (س) خواهر تنی شاهچراغ(ع) در این شهرستان مشرف می شوند.

آنها به عشق اهل بیت راه پر پیچ و خم و ناهموار زیارتگاه بی بی حکیمه را از میان تپه ماهورهای بلند گچساران می پیمایند تا از این چشمه گوارای معرفت و حقیقت جرعه ای بنوشند.

این بقعه متبرکه در حدفاصل گچساران و بندر گناوه، همانند مرواریدی در میان تنگه ای عظیم و طویل می درخشد و زائران و عاشقان اهل بیت را به سوی خود می خواند.

در زمان حکومت بنی عباس که ظلم به سادات فزونی گرفت، گروه هایی از اهل بیت در چند دوره متوالی از مرزهای عراق خارج شدند و خود را به ایران رساندند.

یکی از این گروهها کاروانی به سرپرستی احمد بن موسی شاهچراغ(ع) بود که به قصد عزیمت به دیار خراسان وارد خوزستان شدند اما در بین راه لشکریان مأمون به این کاروان حمله کردند و هرکدام از این کاروانیان به سمتی رفتند.

حضرت بی بی حکیمه(س) پس از شهادت غلام خود، به همراه کنیزش در تنگه ای در این منطقه پناه می برد و در درون غاری مخفی می شود و در همانجا بر اثر بیماری جان می سپارد.

در پایان قرن سوم و اوایل قرن چهارم بقعه این امامزاده به دست ابو محمد حسن حاکم ارجان ساخته شد و در دوره های مختلف این کار ادامه یافت.

بی بی حکیمه

در دوره صفویه هم این بقعه متبرکه به دستور شاه عباس نوسازی می شود و در سال ۱۰۹۹ توسط حسن علی خان زنگنه و پس از آن عطا الله بیک مرمت و تعمیر شد و در نهایت به دستور امیر سلطان اویس والی بهبهان بازسازی شد.

این زیارتگاه در سال ۶۶ تحت مدیریت اوقاف کهگیلویه و بویراحمد قرار گرفت و از آن زمان ارائه خدمات عمرانی به آن آغاز شد.

فاز دوم عملیات احداث بقعه متبرکه در سال ۷۱ در ۱۲ هزار و ۷۵۰ متر مربع زیربنا انجام شد و در سال ۷۲، فاز سوم آن ادامه یافت.

طرح جامع آستان بی بی حکیمه تا آبانماه ۸۰ ادامه یافت و طی آن شبستان، صحن، رواقها ایجاد و گنبدی به ارتفاع ۳۰ متر ساخته شد که نیمی از آن در داخل کوه است.

بی بی حکیمه (س) از اصحاب کرامت است

نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد در خصوص این بانوی گرانقدر می گوید: شواهد و مستند زیادی وجود دارد که امام موسی بن جعفر فرزندی به نام بی بی حکیمه داشته و شخصیتهای بزرگی همچون علامه مجلسی اشاره کرده‌اند که این بی‌بی در کوه‌های بهبهان مدفون است و اسناد و مدارک و کتاب‌های دیگری نیز در این زمینه وجود دارد.

آیت الله سید شرف الدین ملک حسینی می افزاید: این بی‌بی مکرمه از اصحاب کرامت است و هیچ کس از مناطق جنوب ایران ذهن اش خالی از خاطرات و قصه هایی از کرامت بی بی در شفا و فرج امور نیست.

وی بیان می کند: باید به مسئله معرفی بی‌بی حکیمه به مردم به مثابه یک رسالت توجه کنیم همانگونه که در رسالت ماست حضرت معصومه و شاه چراغ را معرفی کنیم.

بی بی حکیمه

آیت‌الله ملک حسینی تصریح می کند: معرفی حضرت بی بی حکیمه(س) خواهر امام رضا(ع) و آستان مقدس آن بانوی معزز می تواند هویت جدیدی به این استان ببخشد و این استان را به یک پیشینه معنوی و فرهنگی پیوند بزند.

وی می افزاید: این استان همیشه با طبیعتش به کشور معرفی شده است اما با معرفی حرم مطهر بی بی حکیمه(س) استانی زیارتی و سیاحتی خواهد شد و این ظرفیت بالایی است که باید مورد استفاده قرار بگیرد.

سفر صدها هزار زائر به بی بی حکیمه در عید نوروز امسال

 استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز در این خصوص می گوید: مردم این استان مفتخر به میزیانی بیش از ۳۰۰ امام زاده هستند که در راس آنها، امام زاده بی بی حکیمه خاتون فرزند بلافصل امام موسی کاظم (ع) و خواهر امام رضا(ع) به عنوان یکی از پر آوازه ترین امام زاده های جنوب کشور قرار دارد.

سید موسی خادمی می افزاید: این امام زاده واجب التعظیم و عظیم الشان همه ساله علاوه بر زائرین درون استانی پذیرای زائران و مشتاقان خود از اقصی نقاط کشور به ویژه استان های فارس، بوشهر، خوزستان، چهار محال و بختیاری و همچنین علاقمندان به اهل بیت از کشورهای حوزه خلیج فارس است.

بی بی حکیمه

وی بیان می کند: به رغم قرار گیری مرقد مطهر بی بی حکیمه در موقعیت جغرافیایی سخت، توپوگرافی نامناسب و شرایط آب و هوایی گرم، عدم برخورداری از مسیر ارتباطی مناسب و امکانات رفاهی و اقامتی در خور امام زاده بی بی حکیمه، در ایام نوروز سال ۹۳ بیش از صدها هزار نفر زائر داشته است که بیانگر عمق ارادت مردم و ظهور کرامات عدیده از این بانوی مکرمه بزرگوار برای زائران است.

خادمی به نیازهای آستان مقدس این امامزاده اشاره می کند و می گوید: حرم بی بی حکیمه یه عنوان یک کانون فرهنگی و مذهبی توسعه خدمات رفاهی آن نیازمند حمایت ملی، سرمایه گذاری بیشتر و کمک خیرین است.

استاندار، فراهم کردن امکانات زیر ساختی برای معرفی این امام زاده را ضروری می داند و می افزاید: معرفی هر چه بیشتر شخصیت حضرت بی بی حکیمه و تعمیق شناخت معرفت دوستداران حضرت نسبت به ایشان، معرفی آن حضرت در سطح کشور، آشنا نمودن و اطلاع یافتن محبان اهل بیت به وجود این بقعه متبرکه، تلاش در راستای اجرای سیاست مد نظر مقام معظم رهبری مبنی بر تبدیل شدن بقاع متبرکه به قطب های فرهنگی، بهره گیری از ظرفیت های عظیم معنوی و تاریخی در امر توسعه گردشگری و مذهبی از دیگر اولویت ها در این زمینه است.

لزوم رفع مشکلات جاده دسترسی به مرقد بی بی حکیمه

به گزارش خبرنگار مهر، جاده دسترسی به این امام زاده واجب التعظیم یکی از مهمترین مشکلات زائران در سفر به این زیارتگاه در جنوب کشور است.

هم اکنون دو جاده دسترسی به این بقعه وجود دارد که یکی از آنها از محور گچساران به گناوه منشعب می شود و دیگری از باباکلان به سمت این امامزاده می آید اما هردو این جاده ها به خاطر عبور از تپه ماهورها و کوههای صعب العبور از وضعیت مناسبی برخوردار نیستند. این در حالی است که این جاده ها جزء جاده های دسترسی به چاههای نفتی این منطقه نیز محسوب می شوند.

بی بی حکیمه

نماینده گچساران و باشت در مجلس در این خصوص می گوید: مرقد مطهر بی بی حکیمه در یک جای محدود و منطقه ای کوهستانی واقع شده و جاده دسترسی به آن یکی از مهمترین مشکلات این بقعه است.

غلامرضا تاجگردون می افزاید: تا این جاده ترانزیتی نشود مشکل همچنان پا برجاست و باید برای رفع این مشکل تلاشی ملی صورت گیرد.

وی بر گسترش نقش ملی در توسعه حرم مطهر بی‌بی حکیمه(س) خواهر امام رضا(ع) تاکید می کند و بیان می دارد: تاکنون استان کهگیلویه و بویراحمد و شهرستان گچساران در حد بضاعت نقش خود را به خوبی ایفا کرده اند اما اکنون نیاز به برنامه های ملی برای توسعه این حرم مطهر است.

تاجگردون تصریح می کند: وزارت راه پذیرفته که این جاده باید ملی شود و امیدوارم کار مطالعات و اجرای آن هر چه سریعتر آغاز شود.

تاجگردون بر توسعه امکانات رفاهی و خدمات رسانی به زائرین نیز تاکید می کند و می گوید: مرقد مطهر حضرت بی‌بی حکیمه پس از شاهچراغ(ع) مهمترین زیارتگاه در جنوب کشور است.

بی بی حکیمه

وی تصریح می کند: این مرقد مطهر برکتی بزرگ برای استان کهگیلویه و بویراحمد و جنوب غربی کشور است که باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد و معرفی آن نقش مهمی در توسعه منطقه خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار مهر، مرقد مطهر این خواهر امام غریب(ع) در جنوب ایران غریب مانده است و به رغم آنکه شیعیان کشورهای حوزه خلیج فارس این امامزاده عظیم الشأن را به خوبی می شناسند اما اغلب مردم کشور او را نمی شناسند و این بانوی گرانقدر در ایران ناشناخته مانده است.

اگر چه چندی پیش کنگره این دختر امام موسی بن جعفر (ع) با هدف معرفی ابعاد مختلف شخصیت و زندگی آن بانوی بزرگوار برگزار شد اما شناساندن هرچه بیشتر بی بی حکیمه مستلزم تلاش بیشتر مسئولین ملی و رفع مشکلات مرقد مطهر آن امامزاده است.

......................................

گزارش: شریف اسلامی

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.