۱۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۲
کد خبر: 244254

مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران گفت: یکی از برنامه های اساسی این سازمان در ماه های محرم و صفر امسال اجرای طرح نذر خون برای نخستین بار به صورت ویژه در کشور است.

خون نذری با کارت نذر خون

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، دکتر «علی اکبر پور فتح الله» روز شنبه در گفت و گوی مشترک با خبرنگار ایرنا و واحد مرکزی خبر این مطلب را بیان کرد.

نامبرده افزود: در سازمان انتقال خون همراهی فرهنگی در تغییر نگرش و برخی رفتارهای ناصواب مانند قمه زنی نیاز است و به همین منظور طرح نذر خون را امسال برنامه ریزی کرده ایم.

وی تصریح کرد: نذر خون را می خواهیم جایگزین قمه زنی کنیم چرا که اکنون بسیاری از هیات های عزاداری خودشان تمایل زیادی برای اهدای خون دارند اما این برنامه باید به صورتی باشد که مردم تنها روزهای تاسوعا و عاشورا خون خود را اهدا نکنند بلکه در تمام ماه محرم و صفر این کار خداپسندانه انجام شود.

وی با بیان اینکه ما همیشه نیازمند اهدای خون توسط اهداکنندگان هستیم، اظهار داشت: موضوع نذر خون می تواند نقش بسیار مهمی در فرهنگ سازی در زمینه اهدای خون در میان مردم داشته باشد چرا که نیاز ما به اهدای خون یک نیاز مداوم است.

پورفتح الله افزود: در این راستا با توزیع کارت نذر خون، زمان اهدای خون توسط افراد مراجعه کننده براساس نیازمان مشخص می شود.

وی از مردم کشورمان که قصد اهدای خون در این روزها را دارند، خواست برای نماندن در انتظار اهدای خون نسبت به ثبت نام جهت دریافت کارت نذر اهدای خون به پایگاه اطلاع رسانی سازمان انتقال خون مراجعه کنند.

پورفتح الله ادامه داد: افراد مراجعه کننده جهت دریافت کارت نذر خون پس از مراجعه به مراکز پایگاه انتقال خون و پر کردن فرم های مخصوص کارت نذر خون را دریافت کرده و سازمان انتقال خون برای خونگیری از آنها زمانی را مشخص می کند تا دیگر مشکلاتی نظیر در صف ماندن را نیز نداشته باشند.



*** بسیج پایگاه های سراسر کشور برای نذر اهدای خون

مدیر عامل سازمان انتقال خون کشور گفت: طرح نذر اهدای خون را به این شکل در سال های قبل نداشتیم اما امسال ساماندهی این موضوع در سراسر کشور را در برنامه های سازمان داشتیم که به همین منظور تمامی پایگاه های انتقال خون در سراسر کشور بسیج می شود.

وی تصریح کرد: از تمامی مراجعه کنندگان تقاضا می کنیم که نذر اهدای خون خود را به روزهای تاسوعا و عاشورا موکول نکنند و در روزهای بعد از آن هم به اهدای خون بپردازند.



***افزایش سه برابری اهدای خون در روزهای تاسوعا و عاشورا

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور گفت: در روزهای تاسوعا و عاشورا به طور معمول سه برابر میزان اهدای خون افزایش می یابد اما ما اجازه نمی دهیم هیچ خونی و فرآورده خونی از بین برود و با مدیریت و ساماندهی ویژه از خون های اهدایی مردم به صورت جدی استفاده می کنیم.

وی با بیان اینکه اجازه نمی دهیم ایثار مردم از چرخه ما هدر برود، افزود: ما مجبوریم در روزهای عاشورا و تاسوعای حسینی به خاطر مراجعه بسیار زیاد مردم فقط پلاسما و گلبول های قرمز را بگیریم و در مراحل بعدی از دیگر فرآورده های خونی اهداکنندگان استفاده می شود.



***تمایل به اهدای خون در شب های تاسوعا و عاشورا/کاهش مراجعه کنندگان قبل از این روزها

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران گفت: مردم عزادار حسینی تمایل بیشتری برای اهدای خون در روزها و شب های تاسوعا و عاشورا دارند و همین امر موجب شده که تعداد مراجعه کنندگان قبل از این روزها کاهش یابد.

وی تصریح کرد: مراجعه مردم در روزهای تاسوعا و عاشورا برای اهدای خون افزایش می یابد و پس از مدتی جمعیت اهدا کننده خون کاهش می یابد.



***همکاری خوب سازمان انتقال خون کشور با مجتمع تولید کیسه خون بعثت قم

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران در ادامه همچنین در مورد خبری در خصوص عدم همکاری این سازمان با مجتمع تولید کیسه خون بعثت قم نیز گفت: سازمان انتقال خون با این مجتمع برای تولید سالانه یک میلیون واحد کیسه خون در سال، بیشترین همکای را داشته است اما این مجتمع به خاطر تغییر مدیریت توانمندی لازم را برای تولید کیسه خون ندارد.

وی تصریح کرد: از سال 79 به عنوان حامی این مجتمع بودیم و همیشه حجم بالای خرید ما مربوط به این مجتمع بوده است.

پورفتح الله افزود: با توجه به حساسیت کار سازمان انتقال خون و رعایت استانداردهای لازم برای خونگیری از مردم، این مجتمع کیفیت لازم را در زمینه تولید محصولاتش نداشت.

وی با بیان اینکه ما مشکلی با وجود این مشکلات نداشتیم، اظهار داشت: اما این شرکت توقع های غیرمنطقی دارد و رقمی که برای هر کیسه خون در نظر گرفته غیرواقعی و غیرقابل قبول است.

پورفتح الله افزود: این مجتمع باید از سازمان حمایت از تولیدکننده قیمت واقعی را داشته باشد اما این گونه عمل نمی کند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران گفت: براساس آخرین خریدمان، هر کیسه تولید خون 15 هزار تومان بود اما اکنون این مجتمع قصد فروش این کیسه ها را به قیمت 24 هزار تومان دارد که این به معنی 10 میلیارد تومان اختلاف در قیمت کل است.

وی ادامه داد: همیشه نگاه ما حمایت از تولید داخل بوده و چنین جوسازی این مجتمع علیه سازمان انتقال خون در واقع جفای بزرگی به مردم است.

وی با بیان اینکه انتقال خون نگاه مردمی و تولید داخل را دارد، افزود: این سازمان با تمام توان در خدمت تولید داخل است و نگاه به خارج از کشور نداریم اما نگاه ویژه ای به کیفیت کالاهای تولیدی داریم چرا که باید به خاطر حساسیت کار سازمان انتقال خون، محصول با کیفیت در اختیار مصرف کنندگان قرار گیرد.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.