معاون اماکن متبرکه آستان‌قدس رضوی گفت: امسال برای ایام تاسوعا و عاشورای حسینی، بیش از 2 میلیون تشرف به حرم مطهر رضوی پیش‌بینی می‌شود.

تشرف بیش از 2 میلیون عزادار به حرم مطهر رضوی در تاسوعا و عاشورای حسینی

 محمود ممتاز ظهر امروز در نشست خبری در آستانه فرارسیدن عاشورا و تاسوعای حسینی اظهار کرد: امیدواریم با ارائه قریب به 200 هزارنفر ساعت کار توسط 30هزار نفر از پرسنل، خدمه و خدمتگزاران اماکن متبرکه در 250 هزارمتر مربع صحن، 60 هزار متر مربع رواق و یک میلیون مترمربع زیربنا برای 2میلیون تشرف زائران تاسوعا و عاشورا بتوانیم رضایت ولی نعمتمان حضرت علی‌بن موسی‌الرضا(ع) را کسب کنیم.

وی با بیان اینکه از تعداد 5 هزار و 717 هیئت ثبت شده تعداد 2 هزار و 635 هیئت در سال‌های گذشته و حدود 500 هیئت امسال در مراسم خاصی با حضور قائم‌مقام تولیت آستان‌ قدس رضوی پرچم‌های خود را دریافت کردند، افزود: 2 هزار و 612 هیئت نیز در نوبت دریافت هستند.

معاون اماکن متبرکه آستان‌ قدس رضوی گفت: تحویل تعدادی غذای متبرک حضرت به تمام هیئت‌های عزاداری که دارای پرونده در دفتر رسیدگی به امور هیئت‌های مذهبی اماکن متبرکه بوده و در این ایام به حرم مطهر مشرف می‌شوند، در دستور کار این معاونت قرار دارند.

وی با پیش‌بینی تشرف 5 هزار هیئت مذهبی در صحن‌های مقدس در دهه اول محرم، عنوان کرد: تحویل بن غذای متبرک حضرت به زائران پیاده به صورت تصادفی، تعویض پرچم گنبد مطهر و پوشش ضریح مطهر هم‌زمان با طلوع آفتاب و اوج سیاه‌پوشی محرم مطهر در ماه‌های محرم و صفر، اجرای مراسم سنتی صلاه در روز اول ماه محرم‌الحرام در گلدسته‌های صحن‌های مقدس مسجد گوهرشاد، انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی و مراسم آغاز عزاداری هیئات محترم مذهبی مشهد مقدس در شب اول ماه محرم از جمله برنامه‌های صورت گرفته برای این ایام بوده است.

ممتاز با اشاره به تمهیدات لازم در زمینه برگزاری موقوفات ویژه ماه‌های محرم و صفر (موقوفه ملک التجار، موقوفه مهدی قلی‌خان قرائی، موقوفه مرحوم غراب)، عنوان کرد: تعداد 64 موقوفه در حرم مطهر اجرا می‌شود که درآمد 16موقوفه صرف تعزیت سیدالشهدا(ع) می‌شود.

وی ادامه داد: در همین راستا در مدت 10 شب از 20 تا 29 آذرماه امسال بیش از 6 هزار نفر از هیئت‌های نمونه، برتر و برگزیده تاسوا، عاشورا، اربعین، 28صفر و 29صفر سال گذشته و نیز هیئت‌های شهرستانی که در طول این دوره از دفتر هیئت‌های مذهبی کارت عزاداری دریافت می‌کنند در قالب موقوفه مهدی قلی‌خان قرایی پذیرایی شده و یادبودهایی به هیئت‌های نمونه، برتر و برگزیده تحویل می‌شود.

معاون اماکن متبرکه آستان‌ قدس رضوی بیان کرد: همچنین در قالب موقوفه مرحوم غراب شب شهادت حضرت رضا(ع)، بالغ بر 10هزار نفر از زوار مرقد منور حضرت رضا(ع) خدمه، خدمتگزاران، ماموران تشریفات اماکن متبرکه و کارکنان ادارت تابعه آستان قدس که در مشهد ارائه خدمت می‌کنند در محل مهمانسرای حضرت دعوت و پذیرایی می‌شوند.

وی با اشاره به برگزاری مراسم خطبه شب شهادت امام حسین(ع) بعد از نماز مغرب و عشا روز نهم محرم‌الحرام، افزود: همچنین مراسم شام غریبان شهادت امام حسین(ع) بعدازنماز مغرب و عشای دهم محرم‌الحرام در محل صحن جمهوری اسلامی برگزار می‌شود.

ممتاز با اشاره به استقبال بیش از حد مردم از آئین شیرخوارگان حسینی در حرم مطهر رضوی گفت: برگزاری مراسم بزرگداشت شهدای عاشورا در حرم مطهر رضوی رواق مبارکه دارالهدایه در روز سه‌شنبه 13 آذر 93 مصادف با دهم محرم‌الحرام 1436 از دیگر برنامه تدارک دیده شده این معاونت است.

وی یادآور شد: پس از انفجار بمب در حرم مطهر رضوی ساعت 14:26 روز دوشنبه 30خرداد 1373 در محل روضه منوره به وقوع پیوست که منجر به شهادت 27 زائر و مجروح شدن تعداد کثیری شد و در این حادثه به ابنیه و روضه منوره و آئینه‌کاری‌ها خسارت وارد شد.

معاون اماکن متبرکه آستان‌قدس رضوی  همچنین به محدودیت‌های ترافیکی این ایام اشاره کرد و افزود: در همین راستا مسیرهای شیخ طوسی ویژه تشرف هیئت‌ها و بست شیخ حرعاملی ویژه خروج هیئت‌های مذهبی است.

وی خاطرنشان کرد: ضمنا با توجه به حضور گسترده هیئت‌های مذهبی صحن انقلاب اسلامی ویژه آقایان و سایر صحن‌های مقدس اماکن متبرکه خانوادگی بوده و رواق‌های مبارکه نیز همانند روزهای قبل امکان تردد و استقرار است.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.