قدس آنلاین،الف.زمینی؛ ادعای وال استریت ژورنال در خصوص نامه محرمانه اوباما به رهبر معظم انقلاب و تاثیر پیروزی جمهوریخواهان بر مذاکره هسته ای؛ از جمله مهمترین خبرهای امروز روزنامه ها بودند.

از "چهارمین نامه اوباما به رهبر انقلاب" و "جنگ زرگری اوباما و کنگره" تا "گرانی های نامحسوس"

چهارمین نامه اوباما به رهبر انقلاب

روزنامه اقتصادی "آسیا" در تیتر یک خود نوشت: "روزنامه وال استریت ژورنال مدعی شد: نامه محرمانه باراک اوباما به رهبر معظم انقلاب"

دیگر روزنامه ها نیز در این خصوص تیترهایی داشتند:

ابتکار: "درخواست محرمانه اوباما از ایران فاش شد: حاشیه های یک نامه ادعایی"

افکار: "نامه محرمانه اوباما به رهبر عالی ایران"

روژان: "نامه نگاری او با ما"

آرمان امروز: "وال استریت ژورنال مدعی شد: چهارمین نامه اوباما به رهبر انقلاب"

وال استریت ژورنال گفته از طریق افرادی که از ارسال این نامه مطلع بوده اند؛ از وجود این نامه آگاه شده است. این روزنامه توضیح داد که مقامات آمریکایی از گفتگو  درباره این مسئله خودداری کردند. همچنین هنگامی که در چند روز اخیر، دیپلمات های خارجی از مسؤولان دولت آمریکا درباره این نامه سؤال کرده اند آنها وجود این نامه را رد نکرده اند.

هنوز منبعی در ایران درباره این خبر واکنشی نشان نداده است اما آیت الله خامنه ای قبل از این به طور شفاف و جدی هر گونه همکاری میان تهران و واشنگتن در زمینه مقابله با داعش را رد کرده بودند.

***

جنگ زرگری اوباما و کنگره

روزنامه "همشهری" با طرح این پرسش که "سناریوی تکراری آمریکا برای استفاده از کنگره به عنوان ابزار چانه زنی در مذاکرات این بار موفق خواهد بود؟"؛ در تیتر یک خود نوشت: "بازی جدید آمریکا با مهره جمهوریخواهان"

روزنامه "کیهان" نیز گزارشی از جنگ زرگری دموکرات ها و جمهوریخواهان در چالش هسته ای با ایران به راه انداخته اند. کیهان در تیتر یک خود می نویسد: "اختلاف کنگره و کاخ سفید؛ بازی پلیس خوب و پلیس بد"

"وطن امروز" در تیتر یک خود نوشت: "بازنده قمپز در کرد!"؛ این روزنامه می نویسد: "باراک اوباما پس از شکست در انتخابات کنگره، باز هم ایران را متهم به ساخت سلاح اتمی کرد. مذاکرات دولت روحانی را از سر ناچاری دانست و عدم توافق را بهتر از توافق بد خواند"

روزنامه "شرق" در تیتر یک خود از ارزیابی "اوباما" از تاثیر پیروزی جمهوریخواهان بر مذاکره هسته ای می نویسد: "با ایران به توافق خوب برسیم، کنگره را هم متقاعد می کنیم"

این روزنامه به نقل از وزیر خارجه آمریکا می نویسد: "در حال حرکت به سوی خط پایان مذاکره برای تضمین توافقی جامع با ایران هستیم"

"اعتماد" هم از آخرین واکنش ها و تحرکات امریکا و اروپا می نویسد. در تیتر اول این روزنامه می خوانیم: "دیپلماسی هسته یی پیش از لابی مسقط"

همچنین روزنامه اعتماد از درخواست دیپلمات های ارشد اروپایی نوشته است: "بیایید توافق کنیم"

راه مردم: "تاثیر حضور جمهوری خواهان در مذاکرات هسته ای"

جمهوری اسلامی: "اظهار خوشبینی کارشناسان و مقامات اروپایی نسبت به توافق در مذاکرات هسته ای"

اسرار: "کری خبر داد: احتمال تمدید مذاکرات 1+5 و ایران"

جوان: "اعتماد هسته ای به کنگره ضدتوافق حواله شد"

حمایت: "جنگ زرگری اوباما و کنگره برای امتیازگیری هسته ای"

ابرار: "اوباما: آمریکا چارچوبی برای دستیابی ایران به انرژی صلح آمیز هسته ای ارائه کرده است"

البته "کری" در پاسخ به سوالی درباره حضور جمهوری خواهان در کنگره و تاثیر آن بر روند مذاکرات گفت: "من فکر نمی کنم که این تغییرات تاثیری داشته باشد. من صادقانه معتقدم که مسائل بدون توجه به اینکه چه کسی در راس کنترل سنای آمریکا حضور دارد انجام می گیرد و به یاد داشته باشید که سنای آمریکا هنوز برای تصویب هر مصوبه ای نیاز به شصت رای دارد که شامل دموکرات ها و جمهوری خواهان است."

***

ادامه پایبندی ایران به توافق ژنو

در تیتر یک روزنامه "شهروند" از "گزارش مثبت آژانس اتمی از همکاری ایران" می خوانیم. این گزارش از سوی آمانو و در آستانه دور نهایی مذاکرات ایران و 1+5 مطرح شد.

روزنامه "کائنات" هم در تیتر اول خود از این گزارش فصلی آمانو در مورد برنامه هسته ای ایران می نویسد: "ادامه پایبندی ایران به توافق ژنو"

گفتنی است نشست مدیران سیاسی کشورهای گروه 1+5 پیش از ظهر دیروز در هتل کوبورگ وین آغاز شد.

***

افزایش دوباره گرانی های نامحسوس در بازار

روزنامه "قدس" از قول وزیر اقتصاد و دارایی نوشت: "کاهش تورم به معنای کاهش قیمت ها نیست"؛ گفتنی است در طی ماه های اخیر این جمله بارها توسط وزیر اقتصاد گفته شده است. ایشان معتقد است کاهش تورم به معنای کاهش قیمت ها نیست، بلکه به معنای کاهش رشد قیمت است.

"ابراراقتصادی" از حاشیه رفتن نظارت بر بازار نوشت و در تیتر اول خود نوشت: "افزایش دوباره گرانی های نامحسوس در بازار"؛ این روزنامه همچنین خبر از کسری 822هزار تومانی بودجه خانوارهای کارگری در شهرها می دهد.

البته با این وجود در روزنامه "اقتصادپویا" و از قول "طیب نیا" می خوانیم: "کاهش نرخ تورم، توفیق چشمگیر دولت تدبیر و امید است"

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.