دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد در ایران با همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر، وزارت آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی به مناسبت اجرای برنامه خانه و مدرسه در ایران تحت برنامه کشوری همکاری فنی در زمینهَ مقابله با مواد مخدر و جرم در جمهوری اسلامی ایران و برنامهَ منطقه­‌ای برای افغانستان و کشورهای همسایه و با هدف حمایت از برنامه‌های علمی و مبتنی بر شواهد پیشگیری از مصرف مواد، به خصوص برنامه‌های خانواده-محور، مراسمی را امروز 18 آبان ماه سال جاری در تهران برگزار کردند.

اجرای "برنامه خانه و مدرسه" برای مقابله با مواد مخدر
1412778763359_Roshan Noroozi-5.jpgبه گزارش (ایسنا)، در مراسم افتتاحیه این برنامه، آقای لیک بونوات، نماینده دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران گفت: جوانان در سرتاسر جهان در خطر سوءمصرف مواد هستند، چرا که در برهه‌­ای از زندگیشان هستند که می­‌توانند به راحتی تحت تأثیر همسالان و کسانی قرار گیرند که آنان را سرمشق خود قرار می­‌دهند و مواد روانگردان استفاده می­‌کنند. در جمهوری اسلامی ایران، که 60 درصد از جمعیت آن را افراد کمتر از 30 سال تشکیل می­‌دهد، نسل جوان گروه آسیب­‌پذیر به شمار می­‌رود. مسئولان کشوری و سازمان ملل متحد نگرانی جدی خود را نسبت به روند رو به رشد سوء مصرف محرک‌های نوع آمفتامینی در کشور ابراز کرده‌­اند.

بونوات افزود: برنامه‌های مبتنی بر شواهد پیشگیری از مصرف مواد جزو اصلی راهکارهای موفق کوتاه و میان مدت در زمینهَ کنترل مواد هستند.

وی همچنین اظهار کرد: چنین برنامه‌هایی مقرون به صرفه هستند؛ برنامه‌های مبتنی بر شواهد پیشگیری از مصرف مواد در جوانان به ازای هر یک دلار، با در نظر گرفتن هزینه‌های جرم، بیکاری و بیماری، 10 دلار و یا حتی بیشتر صرفه جویی می‌کنند، در نتیجه اجرای چنین برنامه­‌هایی را باید ارتقاء داد.

به گزارش ایسنا و به نقل از مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد؛ اجرای فعالیت‌های دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد در زمینه کاهش تقاضای مواد در جمهوری اسلامی ایران در چهار سال گذشته به لطف کمک‌های مالی دولت‌های نروژ، آلمان و سوئد امکان‌پذیر بوده است. دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد با همکاری نزدیک ستاد مبارزه با مواد مخدر جمهوری اسلامی ایران برنامه‌های پیشگیری را جهت استفاده در اجتماعات، محیط‌های آموزشی و زندان، برای گروه‌های هدف در معرض خطر، تدوین کرده و به طور آزمایشی اجرا کرده است.

برنامه‌های پیشگیری از مصرف مواد دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد در ایران تمام جوانب مصرف مواد (به عنوان مثال مواد، مانند محرک‌های نوع آمفتامین، حشیش و مواد افیونی) را در بر می‌گیرد. این برنامه‌ها با تأکید بر نسل جوان در معرض خطر، خدماتی را در موقعیت­ها و مقاطع مختلف زندگی، از خانواده‌ها گرفته تا محیط‌های آموزشی، گروه‌های پرخطر، زندان‌ها و محیط‌های کاری فراهم می­کند. کارشناسان ملی از طریق همکاری و مساعدت فنی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد با اقدامات مناسب و مبتنی بر شواهد بین المللی در زمینهَ پیشگیری آشنا می‌­شوند.

در پایان این مراسم بونوات بر توجه، منابع و تلاش‌های بیشتر در زمینهَ پیشگیری از مصرف مواد به عنوان ابزاری جهت پرداختن هر چه مؤثرتر به چالش مواد تأکید کرد.

دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد با حمایت شرکای مالی خود توانست به تلاش‌های ملی در فراهم آوردن اطلاعات علمی و همچنین ارتقای مهارت‌ها و فرصت‌ها جهت انتخاب‌های صحیح و سالم یاری رساند.

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.