قدس آنلاین:فؤاد معصوم رئیس جمهور عراق قرار است امروز سه شنبه در رأس هیئتی عالی رتبه عازم ریاض شود تا با مقامات این کشور از جمله پادشاه دیدار و گفتگو کند. این دومین بار است که یکی از رؤسای جمهور عراق از سال 1382 تاکنون به عربستان می رود. پیش از معصوم نیز جلال طالبانی در سال 1389 به عربستان رفت و با ملک عبدالله دیدار کرد.

آیا یخ روابط عربستان و عراق باز خواهد شد ؟

 هرچند مقامات عراقی هدف از این سفر را انجام گفتگوهای سیاسی درباره اوضاع منطقه، مبارزه با تروریسم و منابع آن و بهبود مناسبات دو کشور عنوان می کنند و برخی از رسانه های عراقی از گشایش فصل جدیدی از روابط میان بغداد – ریاض سخن می گویند اما واقعیت این است که تیرگی روابط سرد و متشنج این دو کشور همسایه در یازده سال اخیر عمیق تر از آن است که بتوان به بهبود سریع آن به ویژه در مقطع کنونی امیدوار بود.

عربستان سعودی از زمان آغاز ناآرامی ها در عراق تاکنون، همیشه به عنوان متهم ردیف اول و  پشتیبان اصلی تروریسم در این کشور شناخته می شد و همچنان می شود. فتاوا و سخنرانی های تحریک آمیز عالمان دینی وهابی، دعوت مدارس مذهبی این کشور از جوانان برای عزیمت به عراق و جهاد علیه شیعیان، رتبه تخست در تعداد تروریست های انتحاری و دستگیر شده، انتشار گزارش های بین المللی اطلاعاتی از نقش سازمان های امنیتی این کشور در مدیریت آشوب ها و ناآرامی ها در عراق، علاوه بر حمایت وسیع از سیاستمداران و شخصیت های مخالف دولت بغداد، ریاض را به دشمن شماره یک عراق در سال های اخیر تبدیل کرده است به گونه ای که مالکی معاون رئیس جمهور در آخرین ماه های نخست وزیری خود علنا عربستان را دشمن شماره یک کشورش معرفی کرد.

مقامات ریاض نیز در همین سال ها با اکراه از پذیرش حاکمیت جدید سیاسی پس از صدام و با سرباز زدن از معرفی سفیر و حتی عدم پذرش برخی از شخصیت های سیاسی این کشور برای سفر به عربستان و دخالت در امور داخلی عراق از طریق اظهار نظرهای تشنج آفرین تمایل عملی به قبول این واقعیت که شیعیان زمام امور را در عراق به دست گرفته اند نشان ندادند. در این بین شبکه های ماهواره ای وابسته به شیوخ وهابی نقش بسیار فعالی را در تحریک تروریست ها برای انجام عملیات خرابکارانه و تروریستی و حمایت مالی از آنها ایفا کردند. این شبکه ها همچنان به فعالیت خود ادامه می دهند و مقامات ریاض برای جلوگیری از انتشار برنامه های تفرقه افکنانه آنها هیچ واکنشی از خود نشان نداده اند و ظاهرا برنامه ای هم برای کنترل آنها ندارند. برخی شخصیت ها و رسانه های عراقی تعطیلی  کامل این شبکه ها و خشکاندن منابع مالی آنها و ترویست ها را معیار سنجش واقعی بودن ادعاهای سعودی ها در مبارزه با تروریسم و بهبود روابط با بغداد می دانند.

بی تردید روند بهبود مناسبات دو کشور جز با تعطیلی شبکه های ماهواره ای مورد اشاره آغاز نخواهد شد. عربستان برای اثبات حسن نیت خود چاره ای جز توقف فعالیت های این شبکه ها ندارد. شبکه هایی که ناشناخته ماندن مالکان اغلب آنها، تردید ها درباره حامیان مالی و هویت واقعی گردانندگان آنها را بیشتر می کند. معرفی شهروندان عراقی به عنوان افرادی کافر و مرتد توسط این رسانه ها، به بسیج افکار نادان و ساده لوح علیه مردم بی پناه عراق و جاری شدن سیل خون آنان کمک فراوانی کرده است. برکناری چند روز قبل وزیر اطلاع رسانی عربستان توسط پادشاه بلافاصله پس از دستور وزیر برای تعطیلی یکی از شبکه های فتنه گر مذهبی پس از حادثه تروریستی عاشورای الاحساء را باید دلیلی بر نداشتن عزم جدی در عربستان برای مبارزه با تروریسم و تأثیر لابی قدرتمند وهابی بر نهادهای تصمیم ساز این کشور دانست.

 بنابراین با قاطعیت باید گفت در صورتی که سعودی ها اقدامات عملی برای مهار تروریسم صادراتی به عراق نکنند همچون سفر چهار سال قبل طالبانی به این کشور که تنها با دریافت نشان ویژه ملک عبدالعزیز پایان یافت و هیچ گونه دستاوردی برای عراق جز افزایش ناآرامی نداشت، امیدی به کسب نتایج مؤثر از سفر امروز معصوم به ریاض نخواهد بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.