روزهایی را که پشت سر گذاشتیم در عرصه وقف و نیکوکاری در کشور اتفاق هایی افتاد و وقف هایی به ثبت رسید که نیات جالب دارند و شگفت انگیز و البته قابل بررسی و توجه بیشتر.

از وقف آمبولانس و ستون روزنامه تا وقف برای ساخت پارک

به گزارش خبرگزاری مهر، پس از ظهور اسلام در ايران و گرايش ايرانيان به اين دين، وقف هم گسترش يافت. امروز کمتر شهر و يا روستايي وجود دارد که در آن وقف و موقوفات نباشد و هر چه دين و معنويت حضور بيشتري در اين مناطق داشته، انگيزه وگستره موضوعات و مصارف وقف هم، تنوع بیشتري پيدا کرده است.

وقف در راستای نیک اندیشی و گذشت افراد خیراندیش ایجاد می شود که حاصلش باقی شدن فانی است. مال فانی انسان با وقف جاودان می شود و نام فانی انسان نیز با وقف در تاریخ ثبت می شود . در این جاده خیرخواهی و خیراندیشی گاه نیات جالب و گاه موقوفات شگفت انگیزی به چشم می خورد که نشان می دهد، انسان های خیر برای نیکوکاری و خیرخواهی حدومرز نمی شناسند و ازتمام توان خویش برای بازکردن گره ها بهره می برند. در این گزارش بنا داریم تعدادی از نیات جالب و خیرخواهانه و موقوفات شگفت انگیز ثبت شده در 7 ماهه نخست سال 93 را مرور کنیم:

وقف انجیرستان برای بیمارستان تخصصی سرطان

حسن كاظمي موازي، واقف خيرانديش شهرستان استهبان استان فارس، يك قطعه انجيرستان به ارزش يك ميليارد ريال را با نيت مساعدت در امر احداث بيمارستان تخصصي سرطان و همچنين كليه امور درماني بيماران سرطاني مستمند و نیازمند كه توان تامين و خريد دارو را ندارند، وقف كرد.

وقف هزار سهم پتروشیمی برای مراسم حضرت زهرا(س) 

غلامحسین ابرازه، واقف نیک اندیش بجنوردی، سهام پتروشیمی خود را با نیت برگزاری مراسم حضرت زهرا (س) در این شهرستان وقف کرد.

وقف سه درخت گردو در جغتای با نیت فعالیت‌های قرآنی و عزاداری  امام حسین (ع)

عیدمحمد زرقانی، واقف خیراندیش سه اصله درخت گردو به ارزش 60 میلیون ریال با نیت توسعه فعالیت‌های قرآنی، عزاداری حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) در ماه محرم و صفر و امور عام‌المنفعه در روستای زرقان در شهرستان جغتای، استان خراسان رضوی وقف کرد.

وقف یک حلقه چاه در اسکوی برای سیراب کردن حیوانات

عباسعلی غفاری کردآباد، واقف خیراندیش شهرستان اسکو، یک حلقه چشمه و مجرای آن را با نیت سیراب کردن حیوانات در این شهرستان وقف کرد.

مشارکت 25 نفر در وقف یک کتابخانه

پرویز ابویسانی با مشارکت 25 نفر یک قطعه زمین به مساحت 300 متر مربع و به ارزش یک و نیم میلیارد ریال  را در روستای ابویسان جغتای استان خراسان رضوی وقف کرد.

این موقوفه با نیت احداث کتابخانه به ثبت رسیده است.

وقف 30 دقیقه آب کشاورزی در فیروزآباد برای مسجد

کاظم فروزان نیا واقف خیر اندیشی است که 30 دقیقه از بیست و یک هزار و 600 دقیقه آب چاه کشاورزی فیروز آباد را وقف کرد.

این وقف برای امام جماعت مساجد فیروز آباد با اولویت مسجد فاطمیه در شهرستان اشکذر ثبت شده است.

بهره مندی مستمندان و نیازمندان  از وقف هزار سهم کارخانه کویرتایر بیرجند

ابوالقاسم معصوم زاده، واقف خیراندیش یک هزار سهم از کارخانه کویرتایر را با نیت کمک به مستمندان و نیازمندان، درمان بیماران نیازمند و تهیه وسایل تحصیل دانش آموزان و دانشجویان وقف کرد.

ارزش هر سهم، یکهزار و 735 تومان برآورد شده است.

وقف 18 هزار جلد کتاب  برای کتابخانه حوزه علمیه سید زنجان

سید مرتضی بنی هاشم، واقف خیر اندیش که 18 هزار جلد کتاب را وقف مدرسه علمیه سطح عالی سید زنجان کرد، در خصوص این عمل خود اظهار داشت: در این سال که به نام اقتصاد و فرهنگ است، خواستم تا حرکتی فرهنگی کرده باشم از این رو 18 هزار جلد کتاب را وقف کتابخانه مدرسه علمیه سطح عالی سید زنجان کردم.

وی در ادامه با اشاره به ویژگی‌های کتاب های وقفی به حوزه علمیه سید زنجان گفت: این 18 هزار جلد در برگیرنده بیش از 1000 عنوان کتاب است که تمامی زمینه های علمی اعم از فقه، اصول، تاریخ، ادبیات و مباحث دیگر شامل آن می شود.

این واقف فرهنگی در ادامه خاطر نشان کرد: بیش از 100 جلد از این کتاب های وقف شده، نسخه خطی هستند که هر کدام دارای قدمت بیش از 500 سال بوده و حدود 200 جلد نیز چاپ سنگی است که همه آنها را در اختیار حوزه علمیه زنجان قرار دادم.

وقف یک ستون نشریه توسط نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس

دکتر جلیل جعفری بنه خلخال، نماینده مردم شهرستانهای خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی  با حضور در اداره کل اوقاف استان، یک ستون از نشریه توسعه و عدالت را وقف کرد.

 در بخشی از این وقف نامه آمده است: بدینوسیله در راستای ترویج و تبلیغ فرهنگ وقف و ترویج فرهنگ قرآن کریم و کلیه امور مربوط به اوقاف، یک ستون از نشریه توسعه و عدالت به مدیر مسئولی اینجانب جلیل جعفری بنه خلخال را به ابعاد 30*7 سانتی متر وقف می کنم.

وقف دو هزار متر زمین به شکرانه حافظ قرآن شدن فرزند

«عزت‌الله دارابی» یکی از خیران و از اهالی شهر کارزین از توابع استان فارس است که اخیراً قطعه زمین بزرگی را برای ساخت مدرسه شبانه‌روزی حفظ قرآن کریم وقف مؤسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) کرده است.

 این واقف، پدر «مهران دارابی» است که چندی پیش با حضور در مدرسه شبانه‌روزی حفظ قرآن امام‌حسن‌مجتبی(ع) حافظ کل قرآن شد و پدرش به شکرانه این اتفاق مبارک و با وجود مشکلات مالی، یک قطعه زمین با‌ ارزش را در شهر کارزین وقف مؤسسه بیت‌الاحزان کرده است.

رفع دغدغه آب شرب همشهریان با وقف سه آب انبار در بستك

سه آب انبار به ارزش یک میلیارد و دویست و پنجاه میلیون ریال در شهرستان بستک استان هرمزگان و در روستاهای مغدان ، دشت احمد و بست قلات با مساحت182 متر مربع به منظور تامین آب شرب مردم، توسط واقفان خیر اندیش احداث و وقف شد.

وقف یک آمبولانس برای بقعه متبرک آقا سید نصراله لاهیجان

رشيد صفري واقف خیر اندیش لاهيجاني در اقدامی خداپسندانه ، يك دستگاه آمبولانس به همراه كليه تجهيزات را جهت انتقال مصدومان و بيماران و عوايد حاصله از آن را به نیت توسعه و تعميرات بقعه متبركه آقا سيد نصرالله گوكه وقف کرد .

ارزش تقریبی این مورد وقف شده را 200 ميليون ریال (معادل بيست ميليون تومان ) برآورد شده است.

وقف دو قطعه زمین برای احداث بوستان و مجتمع رفاهی توسط یک روحانی

ابراهیم اسکندری از روحانیون شهرستان شوط استان آذربایجان غربی همزمان با ایام سوگواری ابا عبدالله الحسین (ع) دو قطعه زمین جمعا به ارزش 13 میلیارد و 280 میلیون ریال را وقف کرد.

 یکی از این زمین ها به مساحت 190 مترمربع به ارزش یک میلیارد و 520 میلیون ریال و دیگری به مساحت دو هزار و 352 مترمربع به ارزش 11 میلیارد و 760 میلیون ریال است.

 قطعه زمین به مساحت 190 مترمربع برای احداث مجتمع خدماتی رفاهی حضرت زینب (س) و قطعه زمین دو هزار و 352 مترمربع برای احداث بوستان حضرت رقیه (س) وقف شده است.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.