گروه هنر- تکتم بهاردوست - فیلم سینمایی «از تهران تا بهشت» دومین تجربه صفاری است؛ فیلمی که اولین بار در بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر رونمایی شد؛ فیلمی که به گفته صفاری اگر چه در داخل کشورنگاه منصفانه به آن نشد، ...

 اکثر فیلم های ما  در آپارتمان می‌گذرد

 ولی توانست درفستیوال های خارجی از جمله مونترال،رتردام،سيدني استراليا،واشنگتن، تيبرون كاليفرنيا...مورد تحسین قرار بگیرد. این فیلم در حال حاضر در گروه سینما هنرو تجربه به نمایش درآمده است. گفت و گوی ما با صفاری را بخوانید:

 

  به عنوان اولین پرسش کمی در خصوص ایده فیلمنامه بگویید.

- یکسری رفتارها در شهرهای بزرگ بخصوص تهران متأسفانه عادی شده است و وقتی کسی از بیرون وارد شهر می‌شود، آنجا متوجه می‌شود که چقدر غیر عادی است.کلاً یکسری رفتارهای غیر عادی در شهر تهران خمیر مایه اصلی نوشتن این فیلمنامه و ساخت آن شد.

متاسفانه در حال حاضر اتفاقی که در جامعه ما افتاده است، اين است كه ما درحال از دست دادن هویت ایرانی و اسلامی هستیم و هیچکس هم به اندازه خودمان مقصر نیست.تنهایی هایمان زیاد شده و خیلی از رفتارهای خوبی را که از گذشتگانمان به ما رسیده از دست می‌دهیم.

 

 همان زمانی که فیلم ساخته می‌شد، در خبر ها آمده  بود این کار با ممیزی مواجه شده است.

- بله! متأسفانه از هر طرف عليه اين فيلم جوسازی شد. مشکلی که این فیلم با آن مواجه شده بود برداشت ناصحیحی بود که ازآن فیلم شده بود، برداشتی که می‌توانست حتی فیلم را به ورطه نابودی بکشاند.

موضوع این فیلم در باره کساني است که كارهای غيرقانوني مي كنند كه ما در اين سالها زياد مي بينيم، افرادي فاسد كه جامعه و حتي محيط زيست را از بين مي برند؛ ولی  در جشنواره فيلم فجر چند سال پيش برداشتی که از فیلم شد، این نبود و تاجایی با این فیلم خصومت شد که من مجبور به سکوت شدم.

همین برداشت ها باعث شد که من مجبور شدم، براي نمايش در جشنواره  حدود 17دقیقه از فیلم را سانسور کنم و این گونه شد که مخاطب در آن زمان  عملاً نصف فیلم را از دست بدهد.

 

 بخشی از داستان فیلم در کویر می‌گذرد.از انتخاب این لوکیشن بگویید.

- وقتی شما نقد اجتماعی می‌کنید ناخودآگاه به مسایل سیاسی مرتبط می‌شوید.برای همین است که بعضی وقتها  باید نگاه دقیق تر و ویژه تری به این مسایل بشود که هم از دست سانسور فرار کرده باشید و هم اینکه برداشت اشتباه صورت نگیرد. من دوست داشتم بعضي حرفهايم را از زبان استعاره و سمبل  بيان نمايم، اين شد كه بخشي از داستان در كوير مي گذرد.

 

 آقای صفاری در خصوص ریتم فیلم صحبت کنید.چرا این فیلم در نیمه اول دچار افت ریتم می‌شود؟

- متأسفانه، مشکلی که وجود دارد، این است که مخاطب سینمای ایران خیلی بی حوصله شده است و سلیقه مخاطب در سالهاي گذشته با فيلم هاي سطحي پايين آمده است و دیگر تمایلی به دیدن ژانرهای مختلف ندارد و دلش می‌خواهد مرتب یک ژانر تکراری را ببیند.

«تهران تا بهشت» مورد تحسین جشنواره های مختلف در سراسر دنیا قرار گرفت، ولی در داخل نه! ببینید، سینمای ما یک زمانی دوران طلایی داشت و یکسری فیلم با موضوعات و سلایق مختلفی  ساخته مي شد بطور مثال ناخدا خورشيد، هامون، دونده، مادر، روسري آبي و... مقايسه كنيد برای هر نوع سلیقه‌ای فيلم  تهیه و تولید مي شد .

ولی در خصوص پرسشتان هم باید بگویم که بله این قضیه کاملاً تعمدی بود و من  دوست داشتم این فضا را تجربه کنم؛ الان اکثر فیلمهای ما فقط در فضای آپارتمان می‌گذرد و من در این کارمی خواستم فضای پر التهاب شهری را در کنار فضای آرامی چون کویر نشان دهم، یعنی از یک ریتم تند به یک ریتم کند برسم.

 

  از انتخاب بازیگرانتان بگویید؛ شما در این کار از چهره های بنام سینما مثل مهناز افشار استفاده                                                        کردید.

- فیلم قبلی من به نام «انتهای زمین» که توانسته جایزه های زیادی را در سراسر دنیا به دست بیاورد، پدیده سال 86 بوده است، ولی چون هیچ بازیگر چهره ای نداشت هنوز اکران نشده است.یکی از دلایلی که من در این کار از چهره ها استفاده کردم، همین بود که فیلمم دیده شود.

من واقعاً خوشحالم که با کسانی چون مهناز افشار،علیرضا خمسه و استاد جعفر والی کار کردم. مهناز افشار واقعاً برای نقشش در این کار زحمت کشید و من از کار کردن با همه اینها لذت بردم.ولی از این به بعد دیگر از چهره ها استفاده نخواهم کرد، چون اگر گروه هنر و تجربه موفق شود ما مخاطب خودمان راداریم.

 

 پس خوشحالید که فیلمتان در این گروه نمایش داده شده است؟

- بله.من می‌توانستم این فیلم را در جای دیگری اکران بکنم، ولی خودم خواستم که در این گروه نمایش داده شود.

 

  برنامه تان برای آینده چیست؟

- تا سه ماه آینده فیلم جدیدم به نام «بی سایه» را کلید خواهم زد، ولی ترجیح می‌دهم فعلاً در این خصوص صحبت نکنم.دلم می‌خواهد این فیلم در سکوت خبری ساخته شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.