رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی از نگهداری بیش از دو میلیون و 866 هزار منبع مطالعاتی در مجموعه‌ی کتابخانه‌های تحت پوشش سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی خبر داد.

گردش بیش از 8/2 میلیون منبع مطالعاتی در کتابخانه‌های آستان قدس رضوی

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی، محمدهادی زاهدی در نشست خبری به مناسبت هفته‌ی کتاب و کتاب‌خوانی، ضمن بیان این خبر، شهادت امام زین‌العابدین (ع) را تسلیت گفت و عنوان کرد: کتابخانه‌ها در فرهنگ بشری جایگاه ویژه‌ای داشته و دارند و در تمدن‌های بزرگ دنیا، کتابخانه‌ها به عنوان یکی از محورهای انتقال ارزش و فرهنگ در جوامع گوناگون به فعالیت مشغول بوده و هستند.
وی افزود: کارکرد کتابخانه‌ها در دوران تمدن، با قوت بیشتری تداوم یافته و در مراکز مهم سیاسی در تاریخ اسلام، کتابخانه‌های بسیار بزرگی بعضا با میلیون‌ها کتاب به ثبت رسیده و محل آمد و شد دانشمندان بوده است.
زاهدی اشاره کرد: تأکید اسلام به کتاب و کتاب‌خوانی سبب شده که فرهیختگان و حاکمان بر آن اهتمام داشته باشند و از همین رهگذر کتابخانه‌های وسیعی در دمشق، اسکندریه، زیتونه، تونس، اسپانیای اسلامی(اندلس) علی‌رغم اینکه امکان نشر به شکل فعلی نبوده و کاغذسازی به شکل دستی انجام می‌شده و استنساخ و تکثیر کتب توسط کاتبان صورت می‌گرفت، بعضا با 3 میلیون جلد کتاب در تاریخ ثبت شده است.
وی با بیان اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، توجه به امر کتاب‌خوانی بیشتر شده و اهتمام به این امر در آستان قدس رضوی به صورت جدی و با همتی مضاعف پیگیری شده، اظهار کرد: مجموعه‌ آستان قدس رضوی با بیش از 50 باب در سرتاسر کشور و یک کتابخانه در خارج از کشور، توانسته جایگاه خوبی را در اشاعه‌ی دانش و توسعه‌ی فرهنگ کتاب‌خوانی کشور پیدا کند.
زاهدی عوامل عدم اقبال به کتاب‌خوانی را در کشور، دسترسی نداشتن و نیز ضعف سیستم توزیع کتاب بیان کرده و گفت: خوشبختانه آستان قدس رضوی در این زمینه با تهیه‌ی همه‌ی منابع موجود در نشر کشور، توانسته این مشکل را رفع کند و فاصله‌ی میان نشر و ارائه‌ی کتاب را به حداقل ممکن برساند.

بیش از 23 میلیون منبع مطالعاتی
رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، مجموعه‌ی منابع کتابخانه‌ی مرکزی آستان قدس رضوی را در دو حوزه‌ی منابع دیجیتال و غیردیجیتال برشمرد و ادامه داد: مجموع منابع و مدارک فرهنگی بالغ بر 23 میلیون و 600 هزار عنوان نمونه‌های خطی، چاپی، چاپ‌سنگی، سربی و اسناد را شامل می‌شود.
زاهدی ابراز کرد: نگهداری نزدیک به 5 میلیون منبع الکترونیکی و ebook، از فعالیت‌های شایسته‌ی این مجموعه در حوزه‌های بهره‌وری از تکنولوژی‌های مدرن است.
وی در پایان متذکر شد: از افتخارات کتابخانه‌ی مرکزی آستان قدس رضوی این است که بر اساس گزارش سایت «پایگاه داده‌های آموزشی آزاد» (OEDB) در آمریکا، کتابخانه‌ی مرکزی آستان قدس رضوی، رتبه‌ی هفتم را در بین 20 کتابخانه‌ی معتبر که جهان را تغییر دادند، از آن خود کرد و ثبت سه اثر تاریخی و فرهنگی، حفاظت شده در کتابخانه‌ی مرکزی به عنوان میراث فرهنگی در حافظه‌ی جهانی یونسکو ثبت شده، در این سایت ذکر شده است.
درخور یادآوری است، بخش کتابخانه‌های عمومی اتحادیه‌ی جهانی انجمن‌ها و مؤسسه‌های کتابداری (IFLA) اوایل تابستان امسال از همکاران کتاب‌دار در سراسر جهان برای تعیین کتابخانه‌های دیدنی در کشور محل اقامت خود فراخوان داد و در میان کتابخانه‌هایی که در آن مجموعه ذکر شده و برخی از آن‌ها از بین رفته‌اند، نام کتابخانه‌ی آستان قدس رضوی به چشم می‌خورد.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فریده مهدوی IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۹
    0 0
    جناب آقای زاهدی سلام علیکم ای کاش در هر استان یک کتابخانه تاسیس شود تااز ذخایر ان خانه متبرکه به کلیه جامعه ایران انتقال یابد تا شاید برکاتش همه ایران واصل شود