قدس آنلاین:دادستان کل کشور تأکید کرد: در جامعه اسلامی، ولایت و رهبری محور اعتدال هستند و برای اینکه میزان کندروی یا تندروی افراد را تشخیص داد باید رفتار رهبری را شاخص قرار داد.

محور اعتدال، ولایت و رهبری است

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام و‌المسلمین سیدابراهیم رئیسی در نشست بزم اندیشه در جمع فعالان و نخبگان فرهنگی شهر مشهد گفت: طی 35 سال اخیر پس از پیروزی انقلاب اسلامی گام‌های خوبی برای رسیدن به مطلوب امام(ره)، رهبری و قانون اساسی برداشته شده است اما برای چشاندن شیرنی عدالت به کام همگان باید گام‌های جدی‌تری برداشته شود.

وی بیان کرد: در مفاهیم دینی بعد از توحید، هیچ مفهومی به اندازه عدالت فراگیر نیست و تمام مسائل از جمله توحید، رسالت، امامت، معاد و فرج مبتنی بر عدالت است.

فرهنگ عاشورایی

وی با اشاره به گستردگی عدالت در حوزه اجرا اظهار داشت: فلسفه وجود قیام امام حسین(ع) برای اقامه حق و عدالت بود. آن حضرت قیام کرد تا متن زندگی افراد حسینی شود و امروز گمشده افراد و جوامع فرهنگ عاشورایی و حسینی است.

وی افزود: رسالت بزرگ جمهوری اسلامی ایران، آن است که فرهنگ عاشورایی را زنده نگه دارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: بدون تردید نظام مقدس ما نظامی بر مبنای توحید است و روابط اجتماعی و جامعه نیز بر اساس عدالت است.

ضمانت‌های اجرای قانون

رئیسی با اشاره به ضمانت‌های اجرای قانون در جامعه گفت: لازمه نهادینه کردن عدالت در صحنه اجرا و عمل، قانون است.

وی بیان کرد: امروز در جامعه اسلامی به هر میزان که به بایدها، نبایدهای و قانون‌ها عمل شود، می‌توان گفت که به همان میزان به عدالت رفتار شده است.

به گفته دادستان کل کشور سنگ بنای زندگی اجتماعی و جامعه مبتنی بر عدالت و رعایت قوانین است.

این مقام مسئول تصریح کرد: برای اجرای قانون در جامعه باید همه افراد و اشخاص خود را ملزم به اجرای قانون بدانند و قانون‌شکنی نکنند.

رئیسی  همچنین مدرسه، خانواده و جامعه را از عوامل موثر در اجرای قانون و قانون‌مندی افراد دانست و افزود: در مباحث مدیریتی، کارآمدترین نظام کنترلی، نظام خود کنترلی است. یعنی افراد بدون هیچ کنترل بیرونی، ملزم به رعایت قانون باشند و قانون‌شکنی نکنند.

این مقام مسئول در ادامه سخنانش به اصل نظارت همگانی در جامعه به عنوان یکی از کارآمدترین نظام‌های مبتنی به دین اشاره کرد و گفت: امر به معروف و نهی از منکر یک اصل اساسی است و زیربنای قانون‌مداری و جزء سنگ‌بناهای این نظام است. همگان باید در مقابل این اصل احساس مسئولیت کنند.

دادستان کل کشور تصریح کرد: سومین راهکار اجرای قانون در جامعه نظارت‌های نهادینه شده است و در این زمینه تمامی دستگاه‌هایی که شأن نظارت دارند وظیفه‌  دارند که نگذارند منکری در سازمانی رخ دهد.

وی منشور مقام معظم رهبری در مقابله با فساد را یکی از جامع‌ترین منشورها در این زمینه عنوان کرد و اظهار داشت: این منشور برای تمامی مسئولین، سرمایه‌گذاران، کارآفرینان و آحاد مختلف مردم جامعه راهگشاست.

اصلاح فرآیندها

این مقام مسئول در ادامه به اصلاح فرآیندها تأکید کرد و گفت: اکثر پرونده‌های فساد ناشی از برقراری ارتباط با گروهی از دست‌اندرکان کلیدی و شاخص است و تأکید مقام معظم رهبری نیز بر اصلاح فرآیندهاست.

وی اضافه کرد: باید دولت و بخش‌های اجرایی کشور جلوی شکل‌گیری بستر‌ها و نظاماتی که احتمال وقوع فساد را فراهم می‌کنند را بگیرند.

دادستان کل کشور با اشاره به روی کار آمدن جریان‌های مختلف سیاسی با سلیقه‌های گوناگون، خاطرنشان کرد: با این وجود باید همگان و جریان‌های مختلف سیاسی خود را ملزم به اجرای قانون بدانند.

وی با انتقاد از برخی از ضعف‌های موجود در برخی از قوانین، ابراز داشت: قانون ضعیف بهتر از بی‌قانونی است زیرا در پرتو بی‌قانونی ثبات جامعه از بین می رود.

این کارشناس مذهبی در ادامه سخنانش به موضوع فساد از منظر آیات نورانی‌بخش قرآن کریم پرداخت و افزود: فساد به معنای خروج از اعتدال است.

عضو مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: در جامعه اسلامی، ولایت و رهبری محور اعتدال هستند و برای اینکه میزان کندروی یا تندروی افراد را تشخیص داد باید رفتار رهبری را شاخص قرار داد.

دادستان کل کشور گفت: هر فرد و مسئولی که در نظام جمهوری اسلامی فعالیت می‌کند باید از عدالت برخوردار باشد و اینکه بگوییم رهبری بر مبانی عدالت رفتار می‌کنند، کفایت نمی‌کند.

امر به معروف و نهی از منکر سنگ بنای نظام جمهوری اسلامی

به گزارش روابط عمومی موسسه جوانان آستان قدس رضوی،رئیسی با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر سنگ بنای نظام جمهوری اسلامی است، اظهار داشت: مردم باید خود را موظف بدانند که در مقابل ترک معروفات و انجام منکرات حساس باشند.

وی افزود: امر به معروف خودش امر به معروف نمی‌کند بلکه حکم خدا و پیغمبر است که از زبان او صادر می‌شود. امر به معروف و نهی از منکر از در انتقام‌جویی اسمش امر به معروف نیست. همچنین در این امر مانند قضاوت حب و بغض نباید دخالت کند.

وی افزود: امروز جامعه بشری گرفتار همان مصیبت جاهلیت قدیم است که چهره‌ای اتوکشیده با واژگانی زیبا پیدا کرده است، اما شاخصه‌های این جاهلیت شاخصه‌های است که در یک پوسته مدرن درآمده است، جاهلیت مدرن امروز بر بشر مسلط یافته و باید پژوهشگران شاخصه‌ای جاهلیت مدرن را احصا کنند.

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.