نایب رئیس نظام مشاوره و روانشناسی با اشاره به کمرنگ شدن قبح طلاق در جامعه گفت: شاهد رخداد یک فاجعه بزرگ یعنی کم‌رنگ شدن ارزش‌های دینی و اخلاقی و در نتیجه آن کاهش تعهد و پایبندی به قداست زندگی زناشویی هستیم.

بیشترین آمار درخواست طلاق مربوط به زنان است

به گزارش(ایسنا) –منطقه خوزستان- دکتر شکوه نوابی‌نژاد در اولین کنگره ملی روانشناسی خانواده ، با بیان اینکه وزارت علوم دارای 320 انجمن علمی است که جدیدترین آن انجمن روانشناسی و خانواده نام دارد، اظهار کرد: بررسی‌های علمی و تجربی روشن کرده که ازدواج در طول فرآیند رشد انسان مهم‌ترین عامل سلامت جسمانی، روانی و اخلاقی است.

وی گفت: خانواده معیار شناخت سلامت و امنیت فرد و اجتماع محسوب می‌شود و تحقیقات نشان داده ازدواج موفق موجب آرامش و سلامت افراد است. خانواده مشروع‌ترین و طبیعی‌ترین مکان روابط زناشویی و تولیدمثل است.

رئیس اولین کنگره ملی روانشناسی خانواده ادامه داد: افراد از سوی خانواده پا به عرصه هستی گذاشته و جامعه از این افراد شکل می‌گیرد. بهنجاری و نابهنجاری جامعه در گرو شناخت حاکم بر خانواده است و هیچ‌یک از آسیب‌های اجتماعی فارغ از تأثیر خانواده بر آن به وجود نمی‌آید.

وی افزود: نقش اساسی و اصلی خانواده در انتقال ارزش‌های دینی و اعتقادی، میراث فرهنگی،‌ پرورش و تربیت نسل و ایجاد تعادل روانی و عاطفی مهم است و براین اساس می‌توان گفت خانواده و اجتماع آینه تمام‌نمای یکدیگر هستند.

نوابی‌نژاد با بیان اینکه از تحولات سریع خانواده در قرن اخیر مناسبات اجتماعی تأثیر پذیرفته است،‌ گفت: خانواده امروز از فرهنگ دینی، قومی و بومی به دور افتاده و هویتی جدید را در پیش گرفته است.

وی تصریح کرد: تحولات خانواده در عرصه امروز شامل گسترش ازدواج‌های میان فرهنگی، بالا رفتن سن ازدواج، گسل میان نسل‌ها، کاهش تمایل جوانان به تشکیل زندگی، عطش دستیابی به موقعیت اجتماعی، از طریق تحصیل و فرهنگ مدرک‌گرایی که یکی از موانع ازدواج است، برهم خوردن مناسبات میان زن و مرد، روابط آزاد دختر و پسر و تغییر مناسبات میان والدین و فرزندان است.

نایب رئیس نظام مشاوره و روانشناسی با بیان اینکه در جامعه امروز براساس آمارها بیشترین آمار درخواست طلاق از سوی زنان صورت گرفته و از قبح طلاق نیز کاسته شده است و قوانین پاسخگوی نیازهای خانواده امروز نیست، گفت: شاهد رخداد یک فاجعه بزرگ یعنی کم‌رنگ شدن ارزش‌های دینی و اخلاقی و در نتیجه آن کاهش تعهد و پایبندی به قداست زندگی زناشویی هستیم.

نوابی نژاد افزود: مشاوران خانواده زمانی می‌توانند کارآمدترین الگوی درمانی به خانواده‌ها ارائه دهند که با آثار اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و مذهبی به طور کامل آشنا باشند و برای هر نظام خانوادگی مدلی خاص را ترسیم کنند.

وی زمینه اصلی و بنیادی استحکام دین و اخلاق را در سلامت خانواده دانست و عنوان کرد: مشاوران باید تلاش کنند در چارچوب اخلاق مشاوره‌های کارآمد را به خانواده‌ها ارائه دهند.

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.