رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به اینکه باید در پی پیدا کردن بانک مناسب یا ایجاد بانکی برای توسعه فناوری باشیم، گفت: اکثر طرح های دریافتی صندوق نوآوری و شکوفایی نوپا هستند و کم کم می توانند در کشور اثرگذاری داشته باشند.

ایجاد یک بانک برای توسعه فناوری/ جزئیات ارائه تسهیلات به شرکت های نوپا در حوزه فناوری

به گزارش خبرنگارمهر، بهزاد سلطانی در همایش تبیین قراردادهای همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی و صندوق های عامل با بیان اینکه تاکنون مسیر سنگینی در شش ماه اخیر طی کردیم، عنوان کرد: یکی از کارکردهای صندوق نوآوری و شکوفایی تعامل با صندوق های پژوهش و فناوری است که این تعاملات باید ادامه پیدا کند تا به نتیجه برسیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 43 دستورالعمل برای عملکرد صندوق جدای از پرسشنامه ها و فرم ها وجود دارد، خاطرنشان کرد: این مسیری که تاکنون صندوق نوآوری و شکوفایی طی کرده است در کشور وجود نداشته است و ما بیشتر به ارزیابی فنی طرح ها تاکید داریم.

سلطانی اظهار داشت: ما بنا داریم بانک و دستگاه اجرایی نباشیم پس بیشتر به ارزیابی و نظارت فنی طرح ها تاکید داریم و این دو باید با هم اجرایی شوند.

وی با بیان اینکه بر اساس قانون تاکید شده که هیات عامل صندوق های پژوهش و فناوری ارزش سرمایه صندوق ها را حفظ کنند، عنوان کرد: این در حالی است که سالانه 25 درصد تورم در کشور وجود دارد که باید به سرمایه اولیه صندوق اضافه شود و از طرفی بر اساس قانون اعلام شده، نرخ سود تسهیلات 5 تا 7 درصد زیر نرخ شورای پول و اعتبار باشد.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به اینکه در کشور صندوق های خطرپذیر (VC) واقعی فعال نداریم یادآور شد: فضای اقتصادی کشور برای فعالیت صندوق ها آماده نیست بنابراین ما هم باید در صندوق نوآوری و شکوفایی اقتصادی فکر کنیم و به صندوق ماهیت اقتصادی بدهیم.

سلطانی با بیان اینکه در این صندوق دغدغه ما نباید سود باشد، عنوان کرد: توسعه تکنولوژی مبنای کار ما در صندوق نوآوری و شکوفایی است. 10 لایه هدفی در صندوق نوآوری و شکوفایی وجود دارد که تاکنون برخی از آنها محقق شده است.

وی با اشاره به لایه های هدفی محقق شده در صندوق نوآوری و شکوفایی، توضیح داد و گفت: در لایه اول موتور صندوق روشن شده و این بدان معناست که تسهیلاتی داده و گرفته شده است. دومین لایه همکاری صندوق با صندوق های پژوهش و فناوری است که تاکنون 95 درصد این همکاری اتفاق افتاده است به طوری که در حال حاضر 3 صندوق پژوهش و فناوری با صندوق نوآوری و شکوفایی قرارداد دارند.

وی افزود: سومین لایه هدفی ما در صندوق نوآوری و شکوفایی موضوع مشارکت و سرمایه گذاری است که در حال پیش رفتن این موضوع هستیم که بر اساس آن هر شرکتی که مایل باشد می توانیم سهام آن را از طریق ارزیابی های اقتصادی خریداری کنیم و سقفی برای خرید سهام در این خصوص وجود ندارد.

سلطانی با اشاره به چهارمین لایه هدفی صندوق نوآوری و شکوفایی، گفت: به ما اجازه داده شده که با کمک یک نهاد مالی و یا بخش خصوصی یک صندوق خطرپذیر ایجاد کنیم که محدودیت سهام صندوق نوآوری و شکوفایی 49 درصد است و بعد از 5 تا 10 سال می توانیم آن سهم را واگذار کنیم.

وی با اشاره به اینکه الان در مرحله ای هستیم که باید با صندوق های پژوهش و فناوری پیش برویم، خاطرنشان کرد: یکی دیگر از اهداف ما بانک ها هستند که نتیجه تعامل با بانک ها تا دوماه دیگر بیرون می آید. ما در پی پیدا کردن بانک مناسب و یا ایجاد بانکی هستیم که مناسب بستر توسعه فناوری باشد چرا که یکی از لوازم توسعه تکنولوژی همین موضوع است.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به اینکه وقف فناوری و خیرین فناوری از موضوعات پراهمیت است، عنوان کرد: باید این موضوع در کشور تقویت شود. فضای کشور هم به جایی رسیده که چاره ای نداریم جز اینکه به سمت شرکت های دانش بنیان برویم تا این ها برای کشور ارزش افزوده ایجاد کنند و این در حالی است که نباید تنها به پول نفت تکیه کنیم چرا که پول نفت تمام شدنی است.

وی تاکید کرد: در صندوق نوآوری و شکوفایی تاکنون 121 طرح به تصویب رسیده که 47 میلیارد تومان تسهیلات صرف آنها شده است. 91 طرح از این 121 طرح مربوط به صندوق پژوهش و فناوری ها بوده است که هزینه ای برابر 29 میلیارد از همین 47 میلیارد به صندوق های پژوهش و فناوری اختصاص پیدا کرده است. در واقع باید اختصاص بودجه 5 درصد باشد و این در حالی است که 61 درصد به طرح های صندوق پژوهش و فناوری اختصاص پیدا کرده است.

سلطانی در خصوص چالش های صندوق نوآوری و شکوفایی اظهار داشت: حجم طرح ها و تعدادشان بسیار زیاد است ولی فرصت کمی برای ارزیابی آنها وجود دارد. تا 5 ماه دیگر موج ورود شرکت های دانش بنیان به صندوق ادامه خواهد یافت و بنا داریم با همین مدیریت و همکاری با صندوق های پژوهش و فناوری به نتایج خوبی برسیم. شرکت هایی که به صندوق می آیند اکثرا نوپا هستند و طرح های ضعیفی دارند. طرح های کوچک اثربخشی کمی در کشور دارند و ما باید به سمتی برویم که این اثربخشی بیشتر شود.

سلطانی با اشاره به دیگر چالش های صندوق نوآوری و شکوفایی عنوان کرد: تعامل با برخی بخش های دولتی از چالش های صندوق است و ما وظیفه داریم که نگذاریم بودجه صندوق به بخش دولتی برود چرا که دولت به بخش خصوصی بدهکار است. ما در صندوق باید به لحاظ ساختاری مستقل و هیات امنایی باشیم و بدون اینکه به وزارت علوم، معاونت علمی، وزارت بهداشت وابسته باشیم، فعالیت کنیم هر چند اینها خودشان را رئیس صندوق می دانند ولی در هر صورت ما در صندوق تصمیم گیری می کنیم.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به اینکه ما گوشه ای از نظام نوآوری را به دست گرفته ایم، اظهار داشت: ما نقش کوچکی در کشور نداریم. تسهیلاتی باید به صندوق های پژوهش و فناوری داده شود که هنوز این موضوع مورد تصویب قرار نگرفته است و ما دوباره بعد از یک سال این موضوع را مطرح خواهیم کرد.

سلطانی افزود: اخذ مجوز راه اندازی صندوق نوآوری و شکوفایی در مجلس شورای اسلامی ارائه شده که در سال جدید اصلاحات آن اعمال می شود.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.