معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی به تشریح برخی از برنامه های اداره کل شبکه نمایش خانگی پرداخت و همچنین تاکید کرد رونق سینما در گرو حفظ آرامش فعلی و ایجاد نکردن برخی حواشی است.

حفظ آرامش سینما ضامن رونق آن است/ بررسی سوابق کارگردانان برای کار در شبکه نمایش خانگی

محمد احسانی معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب که اداره کل شبکه نمایش خانگی از اهمیت بالایی در سازمان سینمایی برخوردار است، گفت: یکی از ادارات کل زیر نظر معاونت ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی، اداره کل نمایش خانگی است که در کنار 2 اداره دیگر به فعالیت های خود ادامه می دهد. اداره کل شبکه نمایش خانگی در سازمان سینمایی یک موجود نوپایی است که در ابتدای راه خود قرار دارد. البته در این دوره به موازات اهتمامی که سازمان سینمایی به سینمای حرفه ای دارد در برنامه کاری خود حمایت از شبکه نمایش خانگی را هم برعهده دارد.

وی ادامه داد: شبکه نمایش خانگی شبکه گسترده ای است که توانسته جزو گزینه های مخاطبان قرار بگیرد، به همین منظور حمایت از شبکه نمایش خانگی به اندازه حمایت از سینمای بلند برای سازمان سینمایی اهمیت دارد. در واقع باید بین سینما، تلویزیون و شبکه نمایش خانگی که هر کدام مخاطبان و مشتری های خود را دارند رقابت منطقی و سازنده ای وجود داشته باشد تا از این طریق سطح تولیدات آنها ارتقا پیدا کند.

احسانی با تقسیم بندی محصولاتی که در شبکه نمایش خانگی توزیع می شود، توضیح داد: در شبکه نمایش خانگی محصولات متنوعی توزیع می شود که شامل آثار خارجی و انیمیشن و بخش تکثیر و توزیع آثار سینمایی که نوبت اکران آن تمام می شود و وارد شبکه نمایش خانگی می شود، است. اما عرصه سوم در این شبکه که از اهمیت بالایی برخوردار است، بخش تولید است.

«شاهگوش» سطح شبکه نمایش خانگی را ارتقا داد

معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی گفت: تولید در دوره های قبل شبکه نمایش خانگی، بیشتر شامل تله فیلم و آثار تک قسمتی و ترکیبی بود اما در دوره جدید علاوه بر ادامه این روال، توجه خاصی به تولید سریال نیز شده است. البته هدف در این حوزه صرفا افزایش کمیت نیست و بیشتر به دنبال ارتقای کیفیت هستیم. به همین منظور هم در دوره جدید از دوستانی دعوت کردیم که سابقه حرفه ای مناسبی در حوزه سینما و تولید سریال دارند، افرادی که کارگردانان و تهیه کنندگان موفقی هستند و با شناخت مخاطب می توانند کارهایی با ارزش های فرهنگی و هنری و با جذب بالای مخاطب تولید کنند.

وی افزود: در این دوره با حضور داوود میرباقری و تولید سریال «شاهگوش» شروع خوبی در حوزه شبکه نمایش خانگی داشتیم که به لحاظ کارگردانی، بازیگری و قصه سطح تولیدات در شبکه نمایش خانگی را بالا برد. در حال حاضر هم سریال «ابله» به کارگردانی کمال تبریزی در حال تولید است و به زودی نیز سریال حسن فتحی جلوی دوربین می رود و علاوه برآن میرباقری باز هم سریال دیگری را در شبکه نمایش خانگی در دست دارد که به زودی تولید آن را آغاز می کند. این آثار باید به گونه ای در فاصله زمانی مناسب عرضه شود که مخاطب از بین نرود و مردم توانایی خرید این آثار را داشته باشد.

احسانی گفت: سریال «ابله» به کارگردانی کمال تبریزی با توجه به تجربه تبریزی در ساخت سریال های موفق و آشنایی کامل با مخاطب این امیدواری را می دهد که بعد از «شاهگوش» این سریال بتواند در رشد مخاطب در شبکه نمایش خانگی موفق عمل کند.

وارد قطار در حال حرکت شده بودیم

وی در پاسخ به اینکه یکی از معضلات شبکه نمایش خانگی تولید آثاری است که نه تنها از سطح کیفی بالایی برخوردار نیست، بلکه باعث ایجاد مخاطب زدگی نسبت به شبکه نمایش خانگی می شود، مدیریت سینمایی چه برنامه هایی برای حل این مشکل دارد؟ توضیح داد: شبکه نمایش خانگی و پروسه تولید آثار مختلف در این شبکه مانند یک قطار در حال حرکت است که ما از وسط راه سوار این قطار شدیم و نمی توانیم آن را متوقف کنیم، به همین دلیل اشکال‌ها را باید در هنگام حرکت برطرف کنیم. در گزارش های مختلف نیز به گوش ما رسیده است که تولید آثار ویدیویی در شبکه نمایش خانگی از کیفیت چندان بالایی برخوردار نبوده است. اما آنچه که مشخص است این است که طی 6 ماه گذشته تولیدات جدید در شبکه نمایش خانگی یک درجه بالاتر رفته است.

این مدیر سینمایی ادامه داد: در این راستا 2 عامل تاثیرگذار وجود دارد که می توانیم آن را پیگیری کنیم. در گذشته برای صدور پروانه ساخت فیلم های ویدیویی تنها فیلمنامه ها بررسی می شد، اما در این دوره تلاش کردیم تا در شبکه نمایش خانگی مانند سینمای بلند که برای کارگردان فیلم اولی یک پروسه بررسی سوابق کارگردان وجود دارد، چنین مساله ای دنبال شود. در واقع در شبکه نمایش خانگی علاوه بر فیلمنامه به عوامل تولید از جمله تهیه کننده و کارگردان نیز توجه شود. نمونه کارهای قبلی کارگردان و تهیه کننده گرفته شود و کسانی که توانایی بیشتری دارند پروانه ساخت دریافت کنند.

وی بیان کرد: راهکار دوم حضور افراد حرفه ای در حوزه شبکه نمایش خانگی است که از این طریق با ایجاد رقابت افراد ضعیف تر خود را بالا بکشند تا بتوانند تولیدات مناسبی در حوزه شبکه نمایش خانگی داشته باشند. اما این پروسه زمان‌بر است و باید برای بدست آوردن نتیجه کمی صبر کرد. البته حرکت های اصلاحی شروع شده و با گزارش هایی که از شبکه مویرگی داریم نشان می دهد که سطح این آثار کمی بالا رفته است. اما فکر می کنم با بررسی ترکیب عوامل و ورود افراد حرفه ای به شبکه نمایش خانگی، تولیدات بتواند کف استاندارد تقاضاهای مخاطب را داشته باشد.

سرمایه گذاری بخش خصوصی در شبکه نمایش خانگی در صورت بازگشت سرمایه

احسانی گفت: البته عناصر دیگری هم موثر است که از آن جمله می توان به ورود سرمایه گذار اشاره کرد. اگر بخش خصوصی احساس کند که با سرمایه گذاری در شبکه نمایش خانگی حداقل بازگشت سرمایه را خواهد داشت، باعث می شود که سرمایه بیشتری را به شبکه نمایش خانگی وارد کند و در نهایت آثار شبکه نمایش خانگی با بودجه پایین سردستی تولید نشود.

وی یکی از دلایل افت کیفیت در بخش شبکه نمایش خانگی را تولید اثر با بودجه محدود دانست و بیان کرد: وقتی می خواهند یک کار را با بودجه بسیار کم تولید کنند این باعث صدمه زدن به اثر تولیدی می شود. در حال حاضر تعدادی شرکت تولید کننده آثار شبکه نمایش خانگی از بخش خصوصی وارد عرصه شده اند و در صورتی که مطمئن شوند سرمایه گذاری آنها در حوزه شبکه نمایش خانگی بازگشت سرمایه دارد، بی شک تولیدات بهتر و مناسب تری را برای شبکه نمایش خانگی آماده می کنند.

وی ادامه داد: این درست همان کاری است که در حوزه سینما و ساخت سالن های سینمایی انجام می شود. در واقع بخش خصوصی زمانی که سرمایه خود را تبدیل به سالن می کند که بداند فیلم ها فروش داشته و ضرر نمی کند. طی 6 ماه گذشته با افزایش فروش گیشه در سینماها، سالن های سینمایی مناسبی ساخته و افتتاح شده و در کنار آن نیز کلنگ تعدادی از سالن ها نیز زده شده است.

فیلم‌های پرفروش حال سینماداران را خوب می‌کند

معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی توضیح داد: زمانی که یک فیلم پرفروش مانند «شهر موشها 2» اکران می شود، حال همه سینماداران خوب می شود. نباید فراموش کرد که سال گذشته این موقع نزدیک به 60 سالن سینما تقاضای انحلال و یا تغییر کاربری داشتند، نمی گویم این مساله و مشکلات سالن های سینما حل شده است اما امروز وضعیت سینماها بهتر شده و با حضور مخاطبان در سینما احیای نسبی برای سالن های سینما به وجود آمده است.

احسانی گفت: نباید فراموش کرد که در سال های گذشته میلیاردی شدن یک فیلم سینمایی یک امر شگفت انگیز در سینمای ایران بود، اما در سال جاری نزدیک به 13 فیلم سینمایی میلیاردی شده است. برای ادامه این روال ما نیازمند ادامه آرامش موجود در سینما هستیم. مدیران سینما، هنرمندان و رسانه ها باید کمک کنند تا این آرامش باقی بماند. هرچند بودجه چندانی به سینمای ایران واریز نشده است اما همین آرامش و دور شدن سینما از حواشی، آثار اولیه این تدابیر در حوزه سینما از سوی مدیریت است.

وی بیان کرد: مخاطب شبکه نمایش خانگی در واقع بین مخاطبان سینما و تلویزیون قرار دارد یعنی نه به گستردگی مخاطب تلویزیون و نه به خاصی مخاطب سینما است، ما مخالف این هستیم که به شبکه نمایش خانگی نگاه درجه 2 داشت. این درست نیست که تنها فیلم هایی به شبکه نمایش خانگی بیاید که در سینما فرصت اکران پیدا نمی کند. مخاطب شبکه نمایش خانگی اگر بیشتر از سینما نباشد کمتر از آن نیست.

معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی در پایان گفت: متاسفانه ما در بسیاری از شهرهای کشور سینما نداریم و تنها راه ارتباط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با مردم در این مناطق شبکه نمایش خانگی است، به همین دلیل نباید آثار تولید شده در این عرصه را دست کم گرفت. خوشبختانه هر آنچه را که برای ارتقای تولیدات شبکه نمایش خانگی نیاز است در دستور کار خود قرار داده‌ایم و امیدوارم بتوانیم شرایطی را فراهم کنیم تا این برنامه ها اجرایی شوند تا بتوانیم تولیدات شبکه نمایش خانگی را ارتقا دهیم.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.