فرمانده عملیات و کنترل طرح‌های ترافیکی پلیس راهور تهران با اشاره به اینکه ماده ۲۱۵ آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی در مورد تکالیف قانونی عابران پیاده دارای ۹ بند است، گفت: مدتی است که این آیین‌نامه به صورت شفاف در متن کار کارشناسان دادگستری قرار گرفته است.

تشریح جزئیات اعمال قانون عابران پیاده/ زمانی که عابر پیاده در تصادف مقصر است

سرهنگ سعید سپهری در گفتگو با خبرنگار مهربا اشاره به برگزاری دهه ایمنی از بیستم تا سی‌ام ماه جاری، گفت: پلیس بر این اساس تکالیف قانونی عابرین پیاده را عنوان کرده و از شهروندان خواستاریم به وظایف خود در این رابطه عمل کنند.

وی اضافه کرد: برابر ماده ۲۱۵ آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی، در صورتی که عابر پیاده با وسیله نقلیه برخورد کند، کارشناسان رسمی دادگستری می‌توانند عابر پیاده را در تصادف مقصر قلمداد کنند. این در حالی است که همیشه مردم تصور کرده وقتی با خودرویی تصادف می‌کنند، ۱۰۰ درصد راننده مقصر بوده است.

فرمانده عملیات و کنترل طرح‌های ترافیکی پلیس راهور تهران با اشاره به اینکه ماده ۲۱۵ آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی در مورد تکالیف قانونی عابرین پیاده دارای ۹ بند است، گفت: مدتی است که این آیین‌نامه به صورت شفاف در متن کار کارشناسان دادگستری قرار گرفته است. لذا پلیس راهور تهران در صدد بر آمده که شهروندان را از این تکالیف آگاه سازد.

سپهری عنوان داشت: شهروندان در محل‌هایی که پیاده‌رو است، از سطح سواره‌رو استفاده نکنند. همچنین در محل‌هایی که پیاده‌رو نیست، یا به دلایلی غیرقابل تردد است، باید از انتهای سمت چپ و عکس حرکت وسایل نقلیه عبور کند.

وی با اشاره به اینکه عابرین پیاده برای گذشتن از عرض معابر، تنها از گذرگاه پیاده، پل هوایی و پل‌های زیرزمینی مجاز عبور کنند، گفت: شهروندان از دویدن، پریدن و ورود ناگهانی به سواره‌رو خودداری کرده و به هیچ عنوان از حصار آزادراه نگذرند. همچنین در بزرگراه‌ها و خیابان از لابه‌لای درختان، گل‌ بوته‌های حاشیه و میانه راه عبور نکنند.

فرمانده عملیات و کنترل طرح‌های ترافیکی پلیس راهور تهران اضافه کرد: در تقاطع‌ها با روشن شدن چراغ سبز، عابرین اجازه حرکت دارند و به هیچ عنوان نباید از موانع و خط‌کشی‌های ویژه سواره‌رو عبور کنند.

سپهری ادامه داد: در قدیم عابران پیاده در صورت تخلف اگر در محدوده تهران قدیم بوده‌اند، توسط شهربانی به محل دورتر انتقال می‌یافته‌اند تا از این طریق تنبیه شوند. در حال حاضر باید راهکارهای اعمال قانون عابرین پیاده نیز عنوان شود تا بتوان در کنار فرهنگ‌سازی و آموزش، عابران را قانونمند کرد.

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شهروند IR ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۳۰
    4 0
    مقابل ترمینال خاوران بعضی ازعابران بدون توجه به بودن پل ازوسط خیابان عبورکرده وازنرده ها عبورمی کنندوراننده ها باسرعت زیاد ازبغل آنها عبورکرده وریسک امکان تصادف به وجودمی آید.برای عابران پیاده باید درمحل پوسترتبلیغ خطر وعواقب آن نصب شده وجرایم سنگینی نیزازعابران گرفته شود.
  • محمد IR ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    1 1
    لطفا به راننذگان هم تذکر بدهید که وقتی عابر پیاده از خط عابر استفاده کرده رعایت کنند واجازه دهند عابر بدون دلهره از خط عابر بگذرد
  • رضااسیری IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۰
    1 1
    فرهنگ سازی بایدازافسران راهنمائی رانندگی انجام گیرد افسرعالی تصادفات مرامقصرصددرصد اعلام درحالی که حداقل ۵۰درصدمقصرعابرپیاده بود حرف افسرسرگود این بود برای توچه فرقی میکنه کوپن بیمه ات پاره میشود اگرهمه افسران چنین احساس مسولیت داشتهباشند ۵۰۰هزارسال اروپایی ها همیشه عقب هستم