گروه اقتصادي- خوش قلم- درحالی که معاون وزیر کار تاکید کرده، هیچ تصمیمی درباره کارگران بدون توافق شرکای اجتماعی اجرا نمی‌شود، بررسی ها نشان می دهد، ...

قراردادهای سفید امضا مچاله می شود

  قدرت خرید کارگران  نه تنها به کمتر از یک سوم هزینه های واقعی کاهش یافته است، بلکه 50 درصد  قراردادهای کاری این قشر  نیز سفید، امضا می شود.

طبق اظهارات مسؤولان افزایش دستمزد کارگران متأثر از نرخ تورم و قدرت چانه زنی خواهد بود، اما درعین حال وزارت کار به دنبال  مدل جدید امنیت شغلی کارگران نیز می‌باشد، به طوری که پیشنهادهایی برای حذف کامل قراردادهای سفید امضا در قالب طرح «برد-برد» در حال بررسی است.

دراین باره معاون وزیر کار با تأکید بر نادرست بودن سیاستهای اقتصادی اجرا شده، در یک دهه گذشته می گوید: در نتیجه اجرای چنین سیاستهایی، امروز قدرت خرید کارگران به کمتر از یک سوم هزینه‌ های واقعی رسیده است.

به گزارش مهر هفده تن  با بیان اینکه قول می‌ دهیم که تمامی طرحها و برنامه‌های مرتبط با مسایل جامعه کارگری بدون توافق شرکای اجتماعی پیگیری و اجرا نشود، گفت: اهمیت قانون کار در تنظیم مناسبات اجتماعی به حدی است که می‌توان این قانون را مکمل قانون اساسی دانست. معاون وزیر کار گفت: دولت تدبیر و امید متوجه ساختارهای معیوب اقتصادی کشور است و در حال حاضر مهمترین دغدغه دولت تأمین امنیت، آسایش، رفاه و نشاط جامعه کارگری است.

از سوی دیگر آخرین گزارشهای وزارت کار از وضعیت امنیت شغلی و قراردادهای کاری نشان دهنده وضعیت نامطلوب قراردادهاست که این وزارتخانه به منظور رسیدگی به این وضعیت طرح برد-برد را دنبال و بررسی می‌کند.

جدیدترین گزارش وزارت کار از وضعیت امنیت شغلی و قراردادهای کاری کشور حاکی از آن است که  بیش از 95 درصد کارگران دارای قرار داد موقت هستند و این مسأله نشان دهنده نبود امنیت شغلی و وضعیت نامطلوب قراردادهای کاری است.

ابوالفضل فتح الهی، نایب رئیس کانون عالی انجمنهای صنفی کارگران درباره قراردادهای کار در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به رواج قرارداد سفید امضا در بنگاه‌ها می‌گوید: متأسفانه امروزه قرارداد ماهیانه سفید امضا در بنگاه‌ها رواج یافته است.

وی ادامه می‌دهد: هم اکنون بیش از 50 درصد کل قراردادهای همکاری میان کارگران و کارفرمایان با شرایط کارفرما و به اصطلاح سفید، امضا می شود و با توجه به اینکه بیش از 85 درصد کل بنگاه های کشور نیز خرد و کوچک است، گسترش این موضوع از اهمیت بالاتری برخوردار شده است.

وی  با اشاره به افزایش قراردادهای یک طرفه تا 50 درصد بیان می‌کند: یکی از مهمترین معضلاتی  که در بنگاه های کوچک و بزرگ اتفاق می افتد و سبب طرح شکایت در هیأتهای حل اختلاف می شود، موضوع مربوط به قراردادها بویژه سفید امضای آن است.

فتح الهی با تأکید بر ضرورت اصلاح ماده 7 قانون کار اظهار داشت: قراردادهای موقت و دایم باید از هم تفکیک شوند و تبصره یک ماده 7 در جهت منافع کارگران بازنگری شود. چرا باید در کاری که نیروی کار آن 20سال است مشغول کار می‌باشد، کارفرما قرارداد 6 ماهه و زیر یک سال ببندد؟ وقتی ماهیت کار مستمر و دایم است، نباید قرارداد موقت بسته شود، بنابر این تا زمانی که قرارداد کار و نوع آن مشخص نشده است امضای بدون تاریخ قرارداد سفید با کارگر معنایی ندارد.

فتح الهی می گوید: وزارت کار با اعلام تغییر وضعیت بیش از 93 درصد کل قراردادهای کار به موقت یک‌ماهه، سه ماهه و بعضاً یک ساله، مدل جدید امنیت شغلی کارگران را به شورای مشاوره سه جانبه ملی ارائه کرده است. در این طرح پیشنهادهایی برای حذف کامل قراردادهای سفید امضا در قالب طرح «برد-برد» مطرح است که اکنون این طرح در حال بررسی است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • خواننده IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    1 0
    طفا واسه مردم که آگاهی کافی از مکانیزم قیمت سهام و محوه عرضه آن ندارند گزارشی با نظر کارشناسان تهیه کنید قیمت سهم توسط دو فاکتور مهم تعیین میشه افزایش دارایی ها و افزایش سود سهام حال چطور یک شرکت سهامی خاص مثل تبرک میتونه بدون مراجعه به بورس سهامش رو به عموم عرضه کند جای سوال دارد ! و حال اینکه قیمت سهم آن مشابه پنتا گونا و شرکتهای هرمی شکل روز به روز افزایش پیدا کنه باعث تعجبه مگه چه اتفاقی افتاده , آیا این حباب نیست که دیر یا زود بترکه و عده زیادی از مردم ضرر کنن و شرکت سود ملیاردی از فروش سهام چطور ارزش املاکی که x تومان میارزیده حالا تو این مدت کم در این شرایط رکود 2X شده لطفا مردم را راهنمایی فرمایید