گروه عشقستان / محمد رضایی - فناوري امروز ما در علم هسته‌ای محصول تلاش بسيج سازندگي در دهه دوم انقلاب است و دهه سوم دهه رشد و بلوغ بسيجيان شاهکار انقلاب بود ...

« اقتصاد مقاومتی» بدون حضور گسترده مردم محقق  نمی شود

كه در يك تهاجم و شبيخون فرهنگي و جنگ نرم توانستند از يك عرصه خطرناك با پيروزي بيرون بيايند و ایران اسلامی را در جهان سربلند سازند. تبلور این موفقیت در تلاش های خالصانه بسيج سازندگي نهفته است.

این عبارات بخشی از گفت و گو ی خبرنگار ما با« ابراهیم عزیزی»، مسؤول سازمان بسیج سازندگی است که در هفته بسیج تهیه شده است.

واقعیت این است که نقش بسيج سازندگي در تحقق اقتصاد مقاومتي بيشتراز آن بخشی است که سياستگذاری‌ها بر عهده دولت و نهادهای دیگرگذاشته شده است. آنچه در ادامه می خوانید نتیجه این گفت و گوست:

 

 آقای عزیزی ،همانطور که می دانید تفکر ناب بسیجی در همه 
حوزه ها راهگشا بوده و هست. به عقیده شما بسیج در به کار گیری طرح های تولید محور و اقتصادمقاومتی کشور چه نقشی را می تواند ایفا کند؟

اقتصاد مقاومتی از سال 89 توسط رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد.بسیج از سال 91 ورود به این عرصه را در دستور کار خود قرارداد و با توجه به اقدامات انجام شده در این مقوله ،بسیج با تجربه‌ترین دستگاه در عرصه اقتصاد مقاومتی است .حمایت از تولید داخلی مهم‌ترین راهکار کاهش چالش اقتصاد مقاومتی است و برای توسعه طرح‌های اقتصاد مقاومتی باید اولویت ما تولید داخلی باشد تا به شکوفایی برسد.

 

  اقتصاد مقاومتي و بسیجی از جمله موارد مهمي است كه رهبر فرزانه انقلاب بارها به نهادينه كردن آن تأكيد كرده‌اند، به نظر شما بسيج سازندگي در تبيين اين مهم چه اقداماتي مي‌تواند انجام دهد؟

سازمان بسیج سازندگی مروج و تحرک‌بخش در تحقق اقتصاد مقاومتی است و سعی دارد با نشانه گرفتن اقتصاد کشور بستری را فراهم کند تا حرکت‌های اساسی و زیربنایی در این کشور شکل بگیرد. 

اهداف آرمانی سازمان بسیج در تحقق اقتصاد مقاومتی و  محرومیت‌زدایی با حرکت‌های جهادی و بها دادن به امر سازندگی محقق می شود، ما با چنین رویکردی به دنبال آن هستیم تا از عزم و اراده جوانان و تفکر فرهنگ ناب بسیجی و عاشورایی آنها استفاده کنیم تا یک حرکت مفید و رو به جلو را در تحقق اهداف و آرمان‌ها شاهد باشیم.

یکی از عوامل مهم در این بستر بها دادن به عزم ملی و روحیه جهادی است، بسیج در معنای حقیقی جلوه این اراده ملی و عزم جهادی است و پشتیبانی‌هایی که ما از این عرصه و تحقق اقتصاد مقاومتی انجام می‌دهیم، به یقین منجر به استقلال اقتصادی و دستاورد عظیم خوداتکایی خواهد شد.

بسیاری از ظرفیت‌های نسبی در تولید، کارآفرینی و توانمندسازی‌های داخلی در کشور به حال خود رها شده که باید آنها را شناسایی و وارد چرخه اقتصادی کنیم تا بیش از گذشته در کشور اهداف و آرمان‌ها تحقق یابد و عینیت پیدا کند.

بسیج سازندگی اولین سازمانی است که در اقتصاد مقاومتی ورود پیدا کرده است، به گونه ای که امسال تلاش می‌کنیم تا 39 هزار و 500 واحد تولیدی راه‌اندازی شود که از ابتدای سال تاکنون 27 هزار واحد تولیدی اقتصاد مقاومتی شکل گرفته است.

 

 با توجه به حضور جهادی جوانان در اردوهاي هجرت، آيا مي‌توان اين اردوها را مصداقي عملي براي تربيت مديران جهادي آینده بدانيم؟

در شرایطی که دشمنان با تلاش زیاد خود به دنبال اثبات ناکارآمدی نظام مبتنی بر دین در جمهوری اسلامی ایران هستند، بسیج و بسیج سازندگی به میدان آمده‌اند تا باطل بودن این توطئه را اثبات کنند، همچنین امروز ثابت شده که بسیج مصداق کامل جندا... است. بر همین اساس امام(ره) بسیج را لشکر مخلص خدا دانستند، زیرا بسیج در طول راه پرافتخار خود تلاش کرد تا در مسیر این آیه شریفه گام برداردو ما امیدواریم فراهم کننده این بستر باشیم. 

البته بسیج با همین نگاه جنداللهی بود که توانست در دوران دفاع مقدس و در جریان خنثی‌سازی توطئه‌های دشمنان و آشوب‌های دوران انقلاب، انقلاب اسلامی واین شجره طیبه را موفق و پیروز کند؛ اگر بسیج در مقاطع گوناگون وارد صحنه‌های جریان شناسی و فرهنگ و اجتماعی شده به این دلیل است که بسیج، حزب‌ا... است. اگر امروز رستگاری بسیج را شاهد هستیم، بخاطر این است که بسیجیان توانسته‌اند هم‌المفلحون باشند و باید این روحیه به دیگرافراد نیز سرایت یابد. 

 

  یعنی یک جهاد تمرینی برای  مدیریت آینده کشور توسط دانشجویان و دانش آموزان ودر اصل آینده سازان انقلاب اسلامی؛ درست است؟

به نکته خوبی اشاره کردید. این آینده سازی در بطن اردوهای جهادی است ودر مجموع اردوهای جهادی یک عرصه خودسازی است و بسیجیان مخلص با حضور در این اردوها خود را می سازند و می توان گفت که اردوهای جهادی تمرینی برای مدیریت آینده کشور است و با مشکلات و معضلات به صورت رودررو آشنا می شوند و همین عزیزان می توانند مدیریت جهادی را در آینده به پیش ببرند و کشور به آبادانی و عمران مطلوب دست پیدا کنند.

 

 آقای عزیزی، شما به عنوان مسؤول سازمان بسیج سازندگی در باره پایگاه مردمی و خودجوش بودن حرکت‌های جهادی چه ارزیابی دارید؟

بسیج سازندگی از ابتدای کار شکل اعتقادی و خودجوش داشته و سازمان بسیج سازندگی مسؤولیت سازماندهی را برعهده دارد، هم اکنون نیز 3هزار گروه جهادی فعال هستندو این سرمایه معنوی خوبی برای کشور است.

ضمن این که نقش مثبت و کار آمد این جهادگران به اثبات رسیده وگروه‌های جهادی به عنوان بازوان توانمند در مناطق محروم، با حمایت بیش از پیش می‌تواند منشأ خیر و برکت بوده در حوزه تربیت نیروهای انقلابی به منظور رویش های جدید انقلاب اسلامی، این گروه‌ها به عنوان یک مولد نیروی انسانی شوند.

البته باید مسؤولان نیز این نقش را ببینند. مطالبه اصلی جهادگران از مجلس شورای اسلامی تهیه زیر ساختهای جهادی در عرصه های خدمت رسانی است و اینکه حمایت ویژه از بسیج سازندگی می‌تواند حلقه مفقوده زنجیر عدالت گستری برای تحقق اهداف عالی انقلاب اسلامی در مناطق کم برخوردار و رفع محرومیت باشد.

 

 این نقش در ارتباط با نوجوانان دانش آموز و دانشجویان جوان چگونه تبلور می یابد؟

نسل جوان و نوجوان با این حضور خالصانه شان در پیشرفت کشور نقش آفرینی دارند، ضمن اینکه وقتی به خودباوری می رسند سبب می شود تا کودکان و ساکنان مناطق محروم نیز طعم شیرین عدالت را بچشند.

همچنین  حضور جوانان در مناطق محروم در قالب گروه‌های جهادی موجب آشنایی آن‌ها با محرومیت‌ها و همچنین مناطق محروم روستایی می‌شود، آنان با حضور در مناطق محروم به عنوان مدیران آینده کشور با مردم محروم و مستضعف آشنا می‌شوند و از نزدیک مشکلات آن‌ها را بررسی و رفع می‌کنند و به عنوان سفیران کار و تلاش مشغول فعالیت می‌شوند و این یکی از ثمره‌های مهم اجرای طرح هجرت در طول سال‌ها بوده است.

 

 بسيج چگونه مي‌تواند بدنه جامعه و عموم مردم را در بحث اقتصاد مقاومتي وارد كند و آنها را با اهمیت مشارکت آشنا سازد؟

توسعه اردوهای بسیج سازندگی مقدمه این آشنا سازی و جلب مشارکت است و اقتصاد مقاومتی یکی از ظرفیت های بسیار مهم برای دستیابی کشور به استقلال اقتصادی و مقابله با ترفندهای معاندان است و تدبیر در امور با هدف کاهش، تشخیص و کنترل فشارها و ددمنشی دشمنان و ممانعت از نابسامانی های اقتصادی از ارکان مهم اقتصاد مقاومتی است.

همچنین باید ضمن افزایش مشارکت مردم در عرصه های اقتصادی، بخش های نفوذ دشمنان در این بخش را شناسایی و آنها را به فرصت و ظرفیت برای توسعه اقتصادی کشور تبدیل کنیم، زیرا ارتقای اقتصاد کشور به اقتصادی با ارزش های اسلامی و پویا از جمله اهداف اقتصاد مقاومتی است و این نوع اقتصاد بهترین امکان توسعه کشور در ابعاد گوناگون است.

 

  آیا در حوزه اشتغال زایی و مهارت آموزی نیز با سازمانهای دیگر همکاری دارید تا جوانان بویژه روستاییان بتوانند در این زمینه کارآمد باشند؛ اگر آماری در این زمینه دارید، بیان کنید؟

بله ! سازمان بسیج سازندگی در قالب اردوهای جهادی به روستاییان حرفه آموزی می کند و تسهیلات لازم را برای راه اندازی کسب و کار در اختیار آنان قرار
 می دهد، به گونه ای که 40 هزار طرح اقتصاد مقاومتی به همت این سازمان در حال اجراست.

این سازمان در سال گذشته 23 هزار طرح اقتصاد مقاومتی را در 18 عرصه اجرایی کرده است و در صورت همکاری دولت می تواند آمار آنها را به 80 هزار افزایش داد، زیرا اجرایی کردن این طرح ها در روستاها کار ارزشمندی است که در صورت اجرای صحیح می تواند میل به تولید را افزایش دهد.بسیج سازندگی، علمدار اقتصاد مقاومتی در کشور این سازمان بر اساس نیازها و ظرفیت های استان ها اجرا می شوند و منابع بانک مهر اقتصاد پشتیبان آنها است.

 

   به طور كلي ورود بسيج به عرصه‌هاي اقتصادي را چطور ارزيابي مي‌كنيد؟ یکی از تلاش هایی که سالیان طولانی به عنوان یک متغیر مؤثر در فعالیت های دشمن شاهد هستیم، ترسیم شرایط غیرعادی در کشور است که به منظور دستیابی به این برنامه تمام توان خود را با به کارگیری امپراطوری های رسانه ای خود به کار گرفته است.

به نظر من این حرکت تداوم ارزشهای دفاع مقدس است، زیرا دشمنان می کوشند تا روحیه واگرایی را جایگزین روحیه همگرایی کنند و برای دستیابی به این مهم سرمایه گذاری بسیاری کرده اند و تضعیف منافع ملی کشور و سوق دادن جمعیت فعال به سمت انزوا و انفعال از دیگر رویکردهای فکری نظام سلطه در ایران به شمار می رود.

 

 آیا این اردوهای هجرت در بحث کار آمدی نظام نیز نقشی داشته است؟

مجموعه فعالیت ها در بسیج سازندگی و اقتصاد مقاومتی و محرومیت زدایی بر اصل تثبیت نظام استوار است و براساس آن می توانیم جامعیت و کارآمدی نظام اسلامی را نشان دهیم و ایجاد فضای جلوگیری از بازیابی راهبردها و دفاع از ارزیابی اقتصادی از دیگر فعالیت های دشمن در بخش های زیرساختی است که باید همچون گذشته با احساس مسؤولیت بر باورهای انقلاب اسلامی ایستادگی و حفظ وحدت را به عنوان یک اصل دنبال کنیم.

اقتصاد مقاومتی بدون حضور گسترده مردم و حمایت آنان محقق نخواهد شد و بسیج سازندگی در این کار با تلاش مضاعف مردم را با اقتصاد مقاومتی و راه های برون رفت از مشکلات اقتصادی کشور آشنا می کند و خوشبختانه تاکنون در این عرصه موفقیت های بسیاری را کسب کرده است.

 

 پیشتر ستاد اقتصاد مقاومتي در بسيج سازندگي تشکیل شده، آیا این ستاد  اقدامهایی را در این حوزه انجام داده‌است؟

امروز مجموعه بسيج سازندگي در خط مقدم جهاد اقتصادي با دشمن قرار دارد و اين امر توفيقي است كه نصيب بسيج شده و كافي است كه ما اين باور را در خود و در مجموعه ايجاد كنيم كه ما درگير يك جنگ تمام عيار اقتصادي هستيم و ما توفيق پيدا كرده ايم كه فرماندهان و افسران اين ميدان باشيم.

اگر اين باور در ما و مجموعه ما خوب شكل بگيرد، اين مسير هموارتر و كم هزينه تر طي خواهد شد، البته معناي اين باور اين نيست كه تنها خود نبرد را قبول داشته باشيم و وظايف را مطابق با شرايط زمان درك نكنيم و این مهم نیازمند ستادی است که برنامه ها را تبیین کند.

 

  اولویتهای شما در این فرآیند چیست ؟

اقتصاد مقاومتي تنها فرمول براي رسيدن به استقلال اقتصادي كشور است و بايد به اين نكته توجه كرد كه استقلال اقتصادي تكميل كننده اهداف انقلاب اسلامي است و ما بايد در اقتصاد مقاومتي فضا را عملياتي كنيم و اين حركت ها تداعي كننده دوران دفاع مقدس است، هر چند ساير بخش ها از اولويت خارج نيست. براي رسيدن به درك درست بايد دور هم جمع شويم و سياست هاي هماهنگي را با هم به پيش ببريم و در اين راستا ترويج روحيه و فرهنگ جهادي از اهداف ما محسوب مي شودو در کل رسیدن جامعه به روحیه جهادی مهمترین اولویت همکاران ما بوده و هست .

 

 دورنماي حركت‌هاي جهادي در بحث اقتصاد مقاومتي و همچنين پرورش مديران جهادي را چطور ارزيابي مي‌‌كنيد، آیا تا کنون نمونه ها یی از مدیریت های موفق نیز داشته اید؟

طراحی سند چشم‌انداز، برنامه‌های پنج ساله و اقتصاد مقاومتی همه برای پیشرفت و موفقیت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته است که بدون شک راه رسیدن و تحقق آن‌ها داشتن یک اراده بزرگ، قوی و اعتقادی است و بدون این اراده موفق نخواهیم بود و تدوین برخی از متغیر‌ها و مولفه‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در حوزه اقتصاد مقاومتی است.

 تولید گرا بودن در حوزه‌های مختلف اقتصادی و اندیشه، استفاده از ابزارهای دانش بنیان، استقامت محور بودن، حرکت بر مبنای جهش از دیگر مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی است، همچنین در اجرای اقتصاد مقاومتی باید ضمن شناخت نقطه ضعف‌ها و آمادگی در برابر آفند‌ها و هجمه‌های دشمنان باید حرکت‌ها جهشی مبتنی بر تلاش باشد، چراکه در بستری آرام و تدریجی این مهم محقق نمی‌شود.

 

 آیا این اردوها توانسته اند نگاه مردم مناطق کمتر برخوردار را نسبت به چهره نظام تغییر دهند ؟

این تغییر در تشکر آنان از بچه های بسیج بخوبی دیده می شود و باید از خودشان بپرسید. اما معتقدیم کار و تلاش و رویکرد در اقتصاد مقاومتی باید جهادی باشد، اگر این چنین نباشد راه به جایی نخواهد برد، همچنین دو شاخصه رفتار مبتنی بر مردم و نگاه اعتقادی حرکت‌های جهادی را ارزشمند و پربرکت و جوانان را شیفته حضور در این راه کرده است.

خوشبختانه امروزه  بدون شک راهبرد اقتصاد مقاومتی با حرکت‌های جهادی گره خورده است و خدا را شاکریم بسیج که همواره پرچم دار کارهای خطیر و بزرگ دراین نظام بوده، امروز نیز اقتصاد مقاومتی را با رویکرد جهادی میدان داری می‌کند.امروز همین نگاه جهادی سازنده آینده ایران و برای رسیدن به آرمان‌های نظام چاره ساز است و باید تلاش کنیم با رویکرد جهادی، انگیزه الهی و اعتقادی و تفکر بسیجی به اهداف بزرگ اقتصاد مقاومتی دست پیدا کنیم.

 

 همه می دانیم که در بحث مذاکرات هسته ای بهانه دشمن سقوط و نابودی ایران  و نظام اسلامی است و این که استکبارتلاش می کند، نظام جمهوری اسلامی را ناکارآمد جلوه دهد، در این باره چه نظری دارید؟

بله همینطور است. دشمن در مرحله کنونی روی پدیده‌ای به نام اقتصاد و فرهنگ تمرکز کرده و همه نیروها را با تجهیزات کامل وارد عمل کرده است و اکنون جریان استحاله را در پیش گرفته و اینکه استحاله به معنی حرکت آرام، تدریجی و مستمر است که باعث تغییر دیدگاه از ارزشی به غیر ارزشی می‌شود، و دشمن امروز در راستای همین حرکت پیچیده، در اکثر کشورهای اسلامی اختلاف افکنی کرده و شاهد جنگ مذهب نسبت به مذهب هستیم و می خواهد این فرمول را برای ایران نیز پیاده کند که ان شاا...هوشیاری رهبری فرزانه انقلاب و بصیرت بسیجیان نخواهد گذاشت به اهدافش برسد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.