گروه جامعه / محمد رضایی - به ازای هر ۱۱دانش آموز، یک معلم داریم که با این آمار از کشورهای اروپایی بالا‌تر و در حد کشور‌های بسیار پیشرفته مانند سوئیس هستیم.

  نسبت معلم به دانش آموز در ایران به اندازه سوئیس است

معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش با بیان این مطلب در حاشیه گردهمایی رؤسای ادارات مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی آموزش و پرورش، به خبرنگار ما خاطرنشان کرد: وزارت آموزش و پرورش در بحث نیروی معلم هنوز دارای مشکلاتی است و در برخی نقاط مازاد و در برخی نواحی محروم با کمبود نیرو روبه‌رو است.

 

  تداوم اطلاع رسانی اعتیاد در مدارس

دکتر مهرزاد حمیدی با اشاره به چاپ چند کتاب جدید برای مدارس در حوزه سلامت و آسیبهای اجتماعی و خانواده گفت: برای مقابله با اعتیاد و مخدر‌های نوین از کانال مدارس، کتابهای جدیدی چاپ شده که یکی از آنها کتاب پیشگیری از اعتیاد است.

وی با اشاره به لزوم جلب مشارکتهای مردمی و بهره‌گیری از انرژی والدین بخصوص در مدارس پرخطر، یادآور شد: باید برای کمک به خانواده‌های در معرض آسیب و بیان ویژگی‌های مخرب اعتیاد و توان «نه» گفتن به دانش آموزان، از کار‌شناسان مردمی استفاده کنیم.

 

  ترویج ورزش با المپیاد مدرسه‌ای

معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر در ادامه به دیگر طرحهای کاربردی در حوزه اعتیاد دانش آموزی اشاره کرد و گفت: ترویج فرهنگ داوطلبی، گسترش ورزش همگانی و تقویت ورزش قهرمانی از برکات المپیادهای ورزشی درون مدرسه‌ای است که به سالم سازی جامعه دانش آموزی کمک می‌کند.

حمیدی درباره ویژگی‌های المپیاد دانش آموزی گفت: امروزه شاهد یک اجماع سراسری و اعتماد و اعتقاد قوی نسبت به المپیادهای ورزشی درون مدرسه‌ای هستیم که باید آن را برای تقویت روحیه اجتماعی و نشاط عمومی دانش‌آموزان تقویت کنیم.

وی همچنین با اشاره به کمبود فضای ورزشی در مدارس، لزوم بهره گیری از فضاهای خارج از مدارس را مورد تأکید قرار داد و افزود: ورزش همگانی با وجود این المپیاد‌ها رقم می‌خورد و ورزش قهرمانی هم با غربالگری دقیق و بی‌طرفانه توسط معلمان ورزش گسترش می‌یابد.

 

  6 محور نقشه راه آموزش و پرورش

وی در ادامه، سند‌های بالادستی را نقشه راه آموزش و پرورش دانست و گفت: مهمترین نقشه راه نظام آموزشی سند تحول است که ۶ ساحت مهم در حوزه‌های عبادی، اخلاقی، فناوری، زیستی، اجتماعی و اقتصادی دارد و اگر بخواهیم در این نظام –بویژه در بحث تربیت بدنی و سلامت - به پیشرفت و ارزش افزوده برسیم باید این سند را بصورت دقیق به کار بندیم. به باور وی اگر تمرکز ذهنی خوبی داشته باشیم، خروجی خوبی نیز در انتظارمان خواهد بود وگرنه نتیجه عکس و انحرافی در انتظار دانش آموزان خواهد بود.

به گفته وی باید انرژی متمرکز آموزش و پرورش با همکاری خود دانش آموزان به درون مدارس هدایت شود و با مدرسه محور کردن فعالیتها، محیط‌‌های آموزشگاهی را شاداب، با نشاط و سر زنده کنیم.

 

   نخبه پروری ورزشی در کلاس درس

معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش در ادامه تصریح کرد: دانش‌آموزان درسها را در میدان عمل می‌آموزند، برای همین لازم است درس تربیت بدنی رویکردی تربیتی و میدانی داشته باشد و اگر برنامه‌ای در بحث سلامت آنان داریم و یا برای نخبه پروری ورزشی برنامه‌ای وجود دارد، باید در مدارس پیاده شود.

وی با اشاره به نگاه وزیر آموزش‌ و پرورش درباره توجه به افراد تیز هوش و مبتکر گفت: نگاه دکتر فانی و بیشتر مدیران نظام آموزشی در این فرآیند، نخبه‌پروری است و بر همین اساس نخبگان در المپیادهای جهانی شرکت می‌کنند و به این المپیاد‌ها ارزش می‌دهند، بنابراین باید برایشان شخصیت قایل شویم تا بهتر نتیجه بگیریم و این توجه به بحث ورزش نیز تعمیم داده شود.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمدی IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    1 0
    اگرنسبت دانش آموز 11نفر است در خراسان شمالی نسبت دانش آموز ا به 39است جهت اطلاع و توجه به مناطق محروم