قم- خبرنگار قدس: همايش بزرگداشت آيت‌ا... آصفي با پيام مراجع عظام تقليد در قم برگزار و بر معرفي هر چه بيشتر عالمان ديني تأكيد شد. اين عالم رباني هم اكنون 77 سال دارند كه مهمترين ويژگي ايشان، زهد و تقوا و همچنين پارسايي و فروتني است.

 دفاع عقلانی از اهل بیت(ع) از ویژگی های  آثار آیت ا... آصفی است

آيت‌ا... ناصر مكارم‌شيرازي در پيامي به كنگره بزرگداشت آيت‌ا... آصفي آورده است: قبل از هر چيز تشكيل اين همايش را كه براي بزرگداشت يكي از چهره‌هاي مخلص و اثرگذار روحانيت شيعه انجام شده، تبریک می‌گویم، من جناب آيت‌ا... آصفي را سال‌هاست مي‌شناسم، مردي است عالم و دانشمند و وارسته و صاحب افكار معتدل. از محضر بسياري از بزرگان قم و نجف 
بهره مند شده و صاحب تأليفات فراوان و پرمغز و پرمعناست. از ويژگي‌هاي ايشان جامعيت علمي است، به شهادت تأليفات ايشان كه هم فقهي و تفسيري است، هم ولايي و اخلاقي است. در مسایل سياسي بحمدا... صاحب نظر و در مسایل اجتماعي و خدمت به محرومان داراي فعاليتهاي چشمگير و از نظر اخلاقي داراي تواضع و دنبال نام و نشان نبودن و زندگي ساده است.

 

   منشور چند پهلو

آیت‌ا... جعفر سبحانی نيز در پيامي به همايش بزرگداشت آيت‌ا... آصفي آورده است: درباره هر موضوعی شک و تردید رخ دهد، ولی عظمت مقام علم و دانش جایگاه شک نیست؛ چرا که اگر دانش بشری در جامعه نبود، زندگی به صورت عهد حجری استمرار می‌یافت و انسان در شیوه زندگی گامی به پیش نمی‌نهاد.

آیت‌ا... سبحانی با بیان اینکه تکریم از عالمان بزرگ و اثرگذار گذشته در حقیقت تکریم از مقام علم و دانش است، عنوان کرد: ایشان در قلمرو فقه و فقاهت بخصوص مسایل مربوط به حکومت اسلامی یا حقوق زنان توانسته است طرحهای خوبی را ارایه کند و به یک رشته از پرسشها پاسخ محکم دهد و در عین اینکه آرا و نظریات او ضامن مدیریت جامعه امروز است، ولی از حدود کتاب، سنت و اجماع فقیهان بیرون نمی‌رود و سیمای روشنی که چکیده فقه پویاست، از حکومت اسلامی و حقوق زن ارایه می‌نماید.

 

   200   اثر مكتوب آيت‌ا... آصفي

رئيس دفتر مقام معظم رهبري به عنوان يكي از سخنرانان اين مراسم گفت: اهتمام حوزه به اين موضوع و بزرگداشت، بسيار جاي تامل است و تشكيل اين جلسه در حوزه علميه قم مي‌تواند اثر بخشي خاصي داشته باشد.

حجت‌الاسلام و المسلمين محمدي گلپايگاني گفت: اين افراد سرمايه‌هاي ما هستند و مي‌توانند الگو باشند و بايد حوزه در معرفي چنين شخصيتهايي تلاش گسترده انجام دهد و ايشان بيش از 200 اثر مكتوب دارند.

وی گفت: آيت‌ا... آصفي اين نبوده كه در اتاق خود نشسته و تنها از همان جا فعاليت خود را انجام دهد، بلكه در همه فعاليتهاي اجتماعي و سياسي نيز حضور داشتند و در كنار آن به فعاليتهاي علمي نيز پرداخته‌اند.

 

  الگوهای طلاب جوان معرفي شوند

رئيس دفتر تبليغات حوزه علميه قم نيز گفت: اين جلسه ارج نهادن و يادسپاري و تأكيد بر آن اصالتها و ارزشهايي است كه قوام و دوام حوزه‌هاي علميه بر آنهاست.

حجت‌الاسلام احمد واعظي گفت: علم، تقوا، معنويت و جهاد في سبيل‌ا... در منش و گفتار و شخصيت آيت‌ا... آصفي جمع است، ایشان شخصيتي سياسي و فعاليتهاي خطير اجتماعي دارد و در عين حال تقوا، معنويت و اخلاص را حفظ كرد، بنابراین بايد چنين الگوهايي را به طلاب جوان معرفي كرد.  آيت‌ا... مرتضي مقتدايي نيز در اين مراسم گفت: ايشان از نظر مبارزات و تلاشهاي جهاد براي دين در عراق اقدامهای گسترده‌اي انجام داده و ايشان همراه امام راحل بودند و با نوشته‌های خود، ولايت فقيه و نظام اسلامي را بيان كرده و نشر دادند. دبير عالي شوراي عالي حوزه‌هاي علميه بيان داشت: زهد و تقوا يكي از ويژگي هاي برجسته ايشان است كه در كنار مسایل و فعاليتهاي سياسي، اجتماعي، فرهنگي و... همواره زهد و تقوا داشته و دارند.

 

   تبيين عاشورا و انتظار

رئيس جامعه المصطفي العالميه نيز در كنگره بزرگداشت آيت‌ا... آصفي گفت: در خصوص ابعاد علمي ايشان آشنايي زيادي وجود دارد و در ميان نگاه‌ها و رويكردهاي علمي ايشان چند نكته بسيار مهم است.

آيت‌ا... اعرافي گفت: يكي از آن نكات، رويكرد فقهي است و از يك روش و رويكرد قديمي حوزه برخوردار هستند، ولي در عين حال فقه ايشان بر اساس مسایل امروزي است. وی گفت: از دوران نوجواني با نوشته‌هاي ايشان آشنايي دارم و هميشه از اين نگاه تاريخي لذت مي‌بردم و اين بسيار ارزشمند است. وي بيان داشت: دفاع از اسلام و دفاع عقلاني ايشان از مباني اهل بيت(ع) و تبيين پديده‌هاي عاشورا و انتظار از جمله مسایلي است كه در آثار آيت‌ا... آصفي ديده مي‌شود.

 

   انساني وارسته و ثابت قدم

دبيركل مجمع جهاني اهل بيت(ع) نيز در اين كنگره گفت: تكريم و تجليل از علما و انديشمندان و عالم، تقدير و تكريم پيامبر بزرگ اسلام(ص) و امامان و پيشوايان معصوم است. آيت‌ا... اختري گفت: مسؤوليت عالمان و دانشمندان ديني بسيار مهم است و ايشان از آن لحظه‌اي كه پا به عرصه تبليغ گذاشته، هر كار تبليغي كه نياز بوده، انجام داده است.

 

  طلاب از تجربه دیگران بهره ببرند

آيت‌ا... آصفي نيز در اين مراسم گفت: بنده خودم را لايق برگزاري اين همايش نمي‌دانم و خود را اسوه نمي‌دانم، بلكه عبرتي براي جوانان مي‌دانم كه وقتي به عمر تلف شده خودم نگاه مي‌كنم، به آنها توصيه مي‌كنم، كاري نكنند كه چنين حسرتي بخوريد. آيت‌ا... آصفي گفت: با چشمپوشي از مصداق بايد بگويم كه برگزاري اين همايشها بسيار موثر است و تلخي‌ها و ناكامي‌ها و در عين حال موفقيتهايي را ديده‌اند كه براي نسل جوان مؤثر است.

وي گفت: جوانان بايد بدانند كه كار را از صفر شروع نكنند و همواره تلاش داشته باشند از تجربيات ديگران استفاده كرده و همواره در اين مسير گام بردارند.

آيت‌ا... آصفي بيان داشت: طلاب جوان بايد از اين تجربه‌ها استفاده كرده تا بتوانند به فتح قله‌هاي علمي بپردازند و بكوشند تا روز به روز شاهد گسترش مسایل علمي در جامعه باشيم. در پايان اين مراسم مجموعه 31 جلدي آثار آيت‌ا... آصفي رونمايي شد كه تدوين و تصحيح مجموعه آثار عربي، با عنوان «موسوعه الاصفي» از جمله اين آثار بود. همچنين تدوين و تصحيح جديد ترجمه برخي آثار مهم آيت ا... آصفي، چون مباني نظري حكومت اسلامي و همچنين انتشار مقالات فارسي وي از ديگر آثاري بود كه رونمايي شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.