از زمانی که یادم می آید، شنیده ایم که باید در مصرف آب صرفه جویی کنیم و در این چند سال اخیر بیشتر از هر وقت دیگری این توصیه را شنیده ایم، اما اگر خواسته باشیم بدانیم تا چه اندازه باید این توصیه را جدی بگیریم، ...

ساعتی با گروه مردم نهاد ناجیان آب؛ به جای اینکه از خلیج فارس آب بیاوریم...

 باید در یکی از جلسات “ناجیان آب” که یک انجمن مردم نهاد است، شرکت کنیم تا آن وقت از این قصه پر غصه کم آبی بیشتر بدانیم.

بگذارید قبل از اینکه وارد اتاق جلسه  این گروه در عصر پنجشنبه در دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی بشویم، همین دم در، خاطره ای را برایتان تعریف کنم.  ماجرا برمی گردد به همین دو سال قبل که رفته بودم  به کاشمر. مسیر برگشتم را از جاده کاشمر به نیشابور انتخاب کردم، زیرا از آن مسیر خاطره خوبی داشتم، خاطره ای که با سرسبزی این مسیر پیوند خورده بود و حالا من می خواستم دوباره آن خاطرات را مرور کنم.

آن روز پشیمان شدم که چرا این جاده را برای رسیدن به مشهد انتخاب کردم، چون تا دلتان بخواهد درختانی را دیدم که بی آبی امانشان را بریده بود و شده بودند درختانی مرده. این بدترین صحنه ای بود که می دیدم، آن هم در مسیری که در کودکی آن را به پرآبی می‌شناختم و خاطرات خوشی از چند باری که به کاشمر رفته بودم، در ذهن داشتم.

بگذریم وبگذارید وارد اتاق شویم. در حالی که بیرون هر کس سرگرم کار خودش است، این جا چند نفر جمع شده اند تا درباره کم آبی استان با یکدیگر حرف بزنند. آن گونه که می فهمم، به طور رسمی اولین جلسات است و یکی از شرکت کنندگان از این می گوید که رسانه های دیگری هم دعوت شده اند، اما نیامده اند و از این بابت گله می کند و البته حق هم دارد برای این گله، ماجرای آب، ماجرای همه ما مردم است و درست است که مثل همیشه دیر اقدام می کنیم، اما حالا هم باید از این حرکت به هر شکلی که می توانیم حمایت کنیم.

دیر به جلسه رسیده ام، اما آن چه بعد از یک ساعت شنیدن دستگیرم می شود، حرفهای خوشایندی نیست، به قول معروف گفتنی ها،  کم نیست و آن چه در ادامه این مطلب می آید، گزیده ای از آن حرفهاست که می خوانید:

1-  درباره  صرفه جویی و مدیریت آب بخشنامه کم نداریم، اما آن چه کم داریم، عمل به این بخشنامه هاست که باید بسیار جدی گرفته شوند.

2- آب مورد نیاز تمام شد و رفت، اما هنوز مسؤولان این را جدی نگرفته اند و راه را اشتباه می روند و همین مسیر اشتباه را هم به مردم نشان می دهند.

3- باید جمعیت، به طور جدی از طریق دیوان محاسبات پیگیر قانون تعیین تکلیف چاه‌های غیرمجازباشد.

4- در این سالها بیشتر از همه درباره آب مصرفی در بخش کشاورزی حرف زده شده است و مرتب گفته شده 95 درصد آب را کشاورزان مصرف می کنند، ولی آیا این مصرف با مجوز دولت نبوده است، چرا این  مصرف را مدیریت نکرده ایم؟

5- به جای اینکه به فکر آوردن آب از خزر و خلیج فارس باشیم، چرا همین آبی را که داریم، درست مدیریت نمی کنیم؟

6 ...

یک ساعت می گذرد و جلسه تمام می‌شود و آن چه در ذهنم ته نشین می شود، این است که ماجرا بسیار جدی است و تصمیم می گیرم به سهم خودم برای این مشکل قدمی بر دارم وامیدوارم، خواندن این چند خط برای شما هم بهانه ای شود تا در این باره بیشتر بیندیشید و شما هم قدمی بر دارید.راستی اگر شما هم در این باره نظری دارید برای ما به این شماره پیامک کنید 300072305

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.