قدس آنلاین _ سمانه بامشاد: مدیر عامل انجمن صرع ایران گفت :با توجه به تصادف و حوادث جاده ای بسیار در کشور و همچنین ازدواج فامیلی تخمین زده می شود به طور متوسط 750 هزار نفر در ایران نیز مبتلا به صرع باشند.

مدیر عامل انجمن صرع ایران: حدود 750 هزار نفر در ایران صرع دارند

دکتر حمیده مصطفایی در  آستانه برگزاری یازدهمین کنگره بین المللی انجمن صرع ایران افزوداگر متوسط جمعیت خانواده ها را چهار نفر در نظر بگیریم حدود 160 میلیون نفر در جهان و حدود 3 میلیون نفر در ایران به نوعی با این اختلال در گیر هستند.
مصطفایی با بیان اینکه بر اساس آمارها نیم تا یک درصد افراد هر جامعه به اختلال صرع مبتلا هستند که البته آمار دقیق صرع در ایران وجود ندارد.
مدیر عامل انجمن صرع ایران ادامه داد: یکی از مشکلات مهم در شناسایی صرع بار فرهنگی است که مانع از این می شود که افراد بتوانند به راحتی مسیر درمان را طی کنند.
به گفته وی کتمان کردن خانواده ها از وجود صرع کودکانشان و همچنین تصورات غلطی که از صرع در جامعه وجود دارد مانع بزرگی است تا درمان به شکل درستی صورت گیرد.
مصطفایی گفت :بار فرهنگی صرع از بار بیماری صرع بیشتر است و همین موضوع مانعی است که مسیر درمان با اختلال و حواشی اجتماعی و فرهنگی تحت الشعاع قرار گیرد.
مدیر عامل انجمن صرع ایران یاد آور شد : صرع از قدیمی ترین بیماری های شناخته شده بشر است و بسیاری از افراد معروف در جهان مانند منگوک و ناپلئون بناپارت مبتلا به این اختلال بودند.
وی ادامه داد:این بیماری نیازمند درمان طولانی مدت است و خانواده ها ناچار هستند که هزینه های زیادی را برای تهیه داروی این بیماران تقبل کنندکه برخی از داروها تحت پوشش بیمه ای قرار دارند و سایر داروها تاکنون مورد حمایت سازمان های بیمه گر نبوده اند.
مصطفایی اظهار کرد: درمان صرع یک تا 3 سال حداق طول می کشد و در این مدت بیماران باید داروهای ضد تشنج استفاده کنند و هرگز نباید یکباره داروها را خود سرانه قطع کنند.
مدیر عامل انجمن صرع ایران توضیح داد:خرافاتی زیادی در خصوص بیماری صرع در جامعه وجود دارد که البته باید به صراحت گفت این اختلال ربطی به جن، تاوان گناه و نظایر آنها ندارد و این مشکل ناشی از عملکرد مغز انسان است . چنانچه بسیاری از بزرگان نظیر ونسان ونگوک و ناپلئون بناپارت مبتلا به این اختلال بودند.
همچنین دبیر یازدهمین کنگره بین المللی صرع ایران با بیان اینکه در کشور مرکز تخصصی برای درمان بیماری صرع وجود ندارد،گفتضروری است دانشگاه های علوم پزشکی کشور با همکاری یکدیگر برای رفع این مشکل مرکز جامع صرع درمانی را راه اندازی کنند.

دکتر پرویز بهرامی دبیر یازدهمین کنگره بین المللی صرع ایران افزود : صرع یکی از شایع ترین اختلال های سیستم عصبی مرکزی است که تاریخچه آن به 2 هزار سال قبل از میلاد می رسد .
وی اضافه کرد :صرع سالانه بار سنگینی را چه از نظر روانی - اجتماعی و چه از بعد هزینه بر دوش افراد مبتلا و خانواده های آنان تحمیل می کند.
دبیر یازدهمین کنگره بین المللی صرع ایران اظهار کرد :کنترل و درمان صرع با توجه به شیوع بالای آن نیازمند آگاهی کامل و اطلاع رسانی است و از نظر جنبه های مختلف مانند تشخیص، بررسی مناسب و درمان دقیق باید صورت گیرد.
به گفته وی ضربه به سر می تواند منشا بروز صرع شود.این بیماری اختلال در عملکرد و کارکرد مغز است و به عنوان بیماری تلقی نمی شود.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان اینکه تجهیزات تخصصی نوار مغزی در کشور وجود ندارد گفت : در کشور مرکز جامع صرع درمانی وجود ندارد و ضروری است که مرکزی برای درمان بیماران صرع ایجاد شود .
به گفته وی همچنین تجهیزات تخصصی صرع ، ابزار ویژه تشخیص و درمان phet در کشور وجود ندارد گخ باید این تجهیزات در اختیار پزشکان قرار گیرد تا مشکلات بیماران صرع مرتفع شود.
بهرامی یاد آور شد: مرکز جامع صرع درمانی در دانشگاه های تهران، شهید بهشتی ، شیراز، مشهد و تبریز باید فعال شود.
به گفته وی برخی از بیماران برای انجام (پت ) به خارج اعزام می شوند. (پت )در واقع نوعی تصویر برداری مغزی است که عملکرد بخش های مختلف مغز را نشان می دهد.
دبیر علمی و اجرایی یازدهمین کنگره بین المللی صرع ایران با بیان اینکه زنانی که دچار صرع هستند می توانند فرزندان سالمی را به دنیا بیاورند گفت : مصرف دارو منعی برای بارداری آنها نیست .
بهرانی توضیح داد: از هر 100 بیمار مصروع حدود 96 تا 98 درصد فرزندان سالم به دنیا می آورند.
به گفته وی اگر در تمامی بارداری های سالم حدود یک تا دو درصد ناهنجاری جنینی داشته باشیم در بیماری صرع ممکن است 2 تا 4 درصد ناهنجاری جنینی وجود داشته باشد.
وی در خصوص علایم ابتدایی این بیماری توضیح داد : خیرگی به یک نقطه ، پلک زدن مکرر و جا افتادن کلمات می تواند از علایم اولیه بیماری محسوب شود و این بیماری می تواند از بدو تولد تا سنین مختلف فرد را درگیر نماید
بهرامی یادآور شد : در یازدهمین کنگره صرع مباحثی در خصوص جراحی صرع و مشکلات آن در ایران به مخاطبان ارایه می شود و همچنین از تجهیزات تشخیصی و درمانی این بیمار نیز مورد بحث و بررسی قرار می گیرد
از دیگر محورهای مورد بررسی در این کنگره می توان صرع مقاوم به درمان ، بارداری و صرع ، تغذیه و صرع ، درمان جراحی صرع ، توانبخشی در صرع ،اطفال ،جنبه های روانی و اجتماعی نام برد.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان افزود: میمهانانی از کشورهای آمریکا ، کانادا، ژاپن ، لبنان و کشورهای اروپایی شرکت کرده اند .
گفتنی است یازدهمین کنگره انجمن صرع ایران در روزهای 8 تا 10 بهمن 93 در مرکز همایش رازی تهران برگزار می شود. 120 مقاله علمی در حال حاضر به دبیرخانه این کنگره ارسال شده است .
 

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.