صادق زیباکلام - استاد دانشگاه - درباره موضوع «فساد» به آیت‌الله احمد جنتی نامه نوشت و مسئولیت‌های و اختیارات شورای نگهبان را یادآور شد.

نامه زیباکلام به آیت‌الله جنتی درباره فساد

متن این نامه که در خبرآنلاین منتشر شده، بدین شرح است: «بسمه تعالی حضرت آیت‌الله احمد جنتی دبیر مکرم شورای نگهبان و امام جمعه موقت تهران با سلام و تحیات، حضرتعالی در خطبه‌های نماز جمعه 30 آبان گلایه و اظهار تأسف از گسترش مفاسد و ناهنجاری‌های موجود در کشور نمودید. با اشاره به برخی از آنها از جمله رشوه‌خواری، نزول‌خواری، بالا رفتن سن ازدواج، افزایش طلاق، مفاسد اقتصادی، زیر میزی پول گرفتن برخی از اطباء و ... نارضایتی‌تان را اعلام داشته و خواهان تغییر شدید. پرسشم از حضرتعالی آنست که براستی مسئولیت آنچه شما به عنوان وجود فساد در کشور می‌فرمائید بر عهده کدام نهاد است؟ کجا قصور صورت گرفته و کدام دستگاه در انجام وظایفش مرتکب کوتاهی شده که این مشکلات و مفاسد که می‌فرمائید امروزه گریبانگیر جامعه‌مان شده؟ مشکلم از این‌جا شروع می‌شود که هر دو قوه اصلی مقننه و مجریه که مسئولیت سیاست‌های خرد و کلان کشور را بر عهده دارند (و علی‌القاعده بیشترین تقصیر و مسئولیت در خصوص مفاسدی که اشاره فرمودید بر عهده این دو نهاد می‌باشد)، هم نظارت بر سیاست‌هایشان و هم انتخاب مجریان و کارگزارانشان مستقیم و غیرمستقیم بر عهده جنابعالی و همکارانتان در شورای محترم نگهبان بوده است. آیا جملگی نمایندگانی که به مجلس شورای اسلامی راه می‌یابند نمی‌بایستی در ابتدا مورد تصدیق شورای نگهبان قرار بگیرند؟ آیا در مرتبه بعدی کلیه مصوبات مجلس که در حقیقت سیاست‌های اجرایی کلان کشور را تشکیل می‌دهند نمی‌بایستی به تایید شورای نگهبان برسند؟ آیا شورای نگهبان فهرست نهایی نامزدهای ریاست جمهوری را که از نظر آن شورا صلاحیت احراز آن مقام را دارند تعیین نمی‌کند؟ آیا رئیس‌جمهور منتخب برای انتخاب وزرا و تأیید برنامه‌هایش به همان مجلس مورد تأیید شورای نگهبان نبایستی مراجعه نماید؟ آیا دولت آقای روحانی بالاخره توانست وزیر علومی را که مورد تأیید مجلس نبود وارد کابینه‌اش نماید؟ این هم حکایتی است که با اینکه جنابعالی و شورای محترم نگهبان از قدرت و امکانات فراوانی برخوردار بوده‌اید و سیاست‌های خرد و کلان مملکت به همراه مجریان و کارگزاران آن مستقیم و غیرمستقیم زیرنظر و مطابق با خطوط فکری و باورهای منتسب به تفکرات و اعتقادات شما و همفکرانتان تنظیم شده و می‌شود اما و علیرغم همه اینها حضرتعالی به گونه‌ای از نابسامانی‌ها و گسترش فساد صحبت می‌فرمائید کأنه هیچ سمت و مقام جدی در این مملکت نداشته‌اید و آنچه که امروز هستیم بالمره ارتباطی با شما پیدا نمی‌کند و دیگرانی که نه معلوم است چه کسانی هستند و نه معلوم است در کجای مملکت و نظام قرار گرفته‌اند می‌بایستی پاسخگوی فساد و ناهنجاری‌های دیگر باشند. ایام بکام باد صادق زیباکلام اول آذرماه یکهزار و سیصد و نود و سه»

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • صادق IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    43 2
    چه میشد چند نفر نماینده در مجلس مثل شما بودند
  • علی IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    41 1
    ممنون دکتر/جسارت به خرج میدید/شما حرف دل خیلی ها رو به زبان میارید/به امید خدا مایه خیر و برکت بشه برای کشورمان/
  • بهرام IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    27 2
    احسنت
  • حسن مسلمي اميراني IR ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    4 29
    اقاي زيبا كلام با كلامات بازي نكنيد آنچه مسلم است مسئول اجرايي كشور دولت است و زمام اجرايي كشور فقط هشت سال دست دولتي بود كه همسو با شما نبود،ساير دولتها بازرگان ،رجايي ،موسوي ،هاشمي،خاتمي،روحاني كارگزرانشان همسو با شما بودند؟چه ميزان لايحه از اين دولتها به در راستاي مبارزه با اين مفاسد به مجلس رفته و شوراي نگهبان رد كرده است؟؟چه بحرانهايي با همين اندك نضارت شوراي نگهبان گروههاي همسو با شما پديد نياوردند؟؟ با كاهش نضارت شوراي نگهبان مجلس ششم با نظام چه كرد.امروز تعداد زيادي از ان دوستان شما(گنجي ،مهاجرتني،سروش،حقيقت پور،افشاري،باطبي.....) ا در محافلي كه دشمني انها با ايران مسلم است كار مي كنند؟راستي محور اصلاحات شما چيست كه پانزده سال با اين كلمه بازي مي كنيد؟اقدامات دولتهاي همسوي شما براي بيكاري،مسكن ،تورم ،فساد اداري چه بوده كه شوراي نگهبان مهار كرده است؟؟؟
  • عباس IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    37 1
    خدا عمرت بده دکتر جان. شما وجدان بیدار این مردم هستید. افسوس که در جنگ با رانت خواران و شیطان صفت ها تنهایید.
  • ناآشنا IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    3 30
    سلام - آقاي زيبا كلام- دانشگاهها هم كم تقصيرد نيستند. شما هم فقط بلديد اعتراض كنيد و شعار بدهيد. هر كه هم كهه انتخاب شده در تيم شما نباشد آدم خوبي نيست!
  • sss IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    7 1
    ما مردم ایران میگیم درود بر دکتر زیبا کلام باجرعت و صادق سپاس
  • احمد IR ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    7 0
    واقعیتی است که همه می بینند ، همه می شنوند و همه می دانند ولی نمی دانم چرا باید در ضرب المثل کبک و برف تعمق بیشتری داشته باشیم.
  • احمد IR ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    8 1
    در پاسخ دوستمان آقای مسلمی که بیان کردند دولت هشت سال همسو با اصلاح طلبان نبود بایستی تاکید کنم که در این هشت سال بود که کمر مردم و کشور شکست و سالهای سال بایستی تاوان این هشت سال کذائی را بدهیم.
  • سمیه IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
    1 1
    زیبا کلام سندروم نوشتن نامه داره