قدس آنلاین:9 هزار دوز واکسن پنتاوالان درمراکز بهداشتی ودرمانی شهری، روستایی وخانه های بهداشت سطح استان توزیع شده است.

9 هزار دوز واکسن پنتاوالان در خراسان شمالی توزیع شد

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین از بجنورد، مدیرگروه مبارزه با بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با بیان این که این واکسن درسنین 2،4 و 6 ماهگی برای کودکان ونوزادان استفاده می شود وتزریق آن رایگان است ،از آغاز ایمن سازی با این واکسن در کشور و استان خبر داد و تصریح کرد : واکسن 5 گانه یا ( پنتاوالان ) سبب حفاظت کودک علیه پنج بیماری تهدید کننده سلامت شامل دیفتری ، سیاه سرفه ، کزاز، هپاتیت وهموفیلوس آنفلوانزای نوع ب می گردد .

دکتر افشین دلشاد افزود: ادغام واکسن پنج گانه دربرنامه ایمن سازی سبب ارتقاء سلامت کودکان از طریق کاهش میزان بروز پونومونی ومننژیت های حاصله از هموفیلوس آنفلوانزای نوع ب خواهد شد.

این مسوول همچنین بیان کرد:  واکنش شدید وخطرناک بعد از دریافت واکسن پنج گانه بسیار نادر است ولی چنانچه یک کودک درنوبت های قبلی دچار واکنش حساسیتی شدید شده باشد نباید دوز بعدی را دریافت کند.

به گفته وی، واکسن "پنتاوالان" جایگزین واکسن‌های فعلی ثلاث و هپاتیت «ب» دربرنامه واکسیناسیون می‌شود و با تعداد تزریق کمتر ایمنی لازم برعلیه پنج بیماری را ایجاد می‌کند.

وی با بیان این که واکسن پنتاوالان واکسن گران قیمتی است ، افزود : دربرنامه ایمن سازی ، واکسن پنج گانه به صورت مایع است که درمراکزشهری ویال 10 دوزی و درمراکز روستایی ویال تک دوزی آن توزیع می شود تا میزان اتلاف به حداقل برسد.

انتهای خبر/.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.