جنایات گسترده تکفیری‌ها در حق مسلمین بی‌دفاع، ضرورت توجه بیش از گذشته به این پدیده تلخ در جوامع اسلامی را دو چندان می‌کند که یکی از راهکارهای مقابله با این جریان‌های افراطی ورود علمای اسلام به این میدان است.

بررسی جریان‌های تکفیری از دیدگاه علمای اسلام/ «وحدت» حلقه مفقوده جهان اسلام

به گزارش خبرنگار مهر، امروز جهان بشریت و به خصوص دنیای اسلام با پدیده شومی به نام تکفیری‌ها مواجه است که تفکر و اقدامات جنایتکارانه این گروه‌ها اعتقادات و باورهای مسلمین را هدف گرفته است.

یکی از دردناک‌ترین مسائلی که جهان اسلام با آن رو به رو است، فتنه تکفیر است که این غده بدخیم که به تصویر منفی از اسلام دامن می‌زند، جنایات بسیاری را در کشورهایی همانند سوریه، عراق، پاکستان مرتکب شده که برخی از این جنایات در تاریخ بشریت بی‌سابقه و یا کم سابقه بوده است.

کنگره جهانی جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام نیز با درایت آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی و جمعی از علما و فضلای حوزه‌های علمیه به منظور مقابله با فتنه تکفیر در جهان اسلام، دعوت به صلح و دوستی و برادری و تعامل میان مذاهب بر اساس حکمت، موعظه و جدال احسن، تلاش برای هوشیارکردن مسلمانان نسبت به ماهیت زشت و کریه جریان‌های تکفیری، ایجاد صف واحد و گسترش زمینه‌های همگرایی مسلمانان برای مقابله با تکفیر، تلاش برای شناساندن توطئه‌ها و نیرنگ‌های جهان غرب در سایه حمایت از جریان‌های تکفیری از سال گذشته طرح ریزی شده است.

در این کنگره که با حضور علمای جهان اسلام اعم از شیعه و سنی برگزار می‌شود، برآورد خطرات و آسیب‌های این جریان‌های تکفیری تبیین و راه‌های برون رفت از این چالش که مخاطرات آن روز به روز در حال گسترش است مورد بررسی قرار می گیرد.

جریانهای تکفیری

آیت الله العظمی جعفر سبحانی از مراجع عظام تقلید که سالیان دراز در مسیر مبارزه علمی با افکار انحرافی و متحجرانه دینی؛ عمر خود را سپری کرده است هدایت علمی این کنگره بزرگ را بر عهده دارد.

راهکارهای علمی کنگره شامل مواردی از جمله، تببین پیشینه، کارنامه و عملکرد سیاه جریان‌های تکفیری در جهان اسلام، نقد و بررسی انحرافات اعتقادی جریان‌های تکفیری، نقد و بررسی شبهاتی که توسط این جریان‌ها بر بال امواج رسانه‌ها و فضای سایبری جهان اسلام را تهدید می‌کند، نقد و بررسی پیامدهای سیاسی‌ـ اجتماعی جریان‌های تکفیری و هم گرایی آن‌ها با دشمنان قسم خورده اسلام و همچنین بررسی راه‌های برون رفت از فتنه تکفیر و ترسیم جامعۀ ایده آل است.

جهان اسلام امروز از فتنه تکفیری‌ها رنج می‌برد

دبیر کنگره جهانی جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه جهان اسلام امروز از فتنه تکفیری‌ها رنج می‌برد، اظهار داشت: در سال‌ها و قرون گذشته موضوع تکفیری‌ها به این اندازه گسترده نبود که امروز شاهد سربریدن و نبش قبر کردن، ویران ساختن اماکن مذهبی و اقدامات تروریستی هستیم.

حجت الاسلام سیدمهدی علیزاده موسوی بیان داشت: اقدامات جنایتکارانه تکفیری‌ها، یادآور قرون وسطای غرب است که متاسفانه موجب ایجاد مشکلات حاد و اساسی برای دنیای اسلام شده است.

وی با اشاره به چرایی و چگونگی تکفیر در جهان اسلام بیان داشت: از عوامل ایجاد جریان‌های تکفیری می‌توان به عوامل خارجی اشاره کرد که دشمنان اسلام و استعمارگران در این مسیر دست به توطئه می‌زنند.

مدیر پژوهشکده حج و زیارت، ادامه داد: بحث فرقه سازی از مهم‌ترین استراتژی‌ها و سیاست‌های استعمارنو است و وقتی فرقه سازی رشد می‌کند در واقع مباحث تکفیر را هم در خود جای می‌دهد.

وی متولی جریان وهابیت را انگلیس برشمرد و افزود: وهابیت با حمایت انگلیس رشد و بعد آمریکا از آن حمایت کرد و امروز نیز شاهد حمایت‌های بی‌دریغ غربی‌ها از این جریان  هستیم.

دشمنان تلاش می‌کنند جهان اسلام را از درون تهی کنند

وی اضافه کرد: فرقه وهابیت از قرن دوازده تا کنون ۴۰۰ هزار کشته از مسلمین گرفته است و هدف امروز استعمارگران، ایجاد تفرقه در دنیای اسلام است و تلاش می‌کنند جهان اسلام از درون تهی شود و امروز هم شاهدیم که جریانات تکفیری مولد جهان غرب هستند.

کار‌شناس ارشد اندیشه سیاسی جهان اسلام، در ادامه با اشاره به عوامل درونی ایجاد جریانات تکفیری در دنیای اسلام ابراز داشت: تعصبات و اهانت‌های مذاهب اسلامی در ایجاد جریانات تکفیری بی‌تاثیر نیست که در این میان شاهد توهین جریانات افراطی شیعی و همچنین جریانات افراطی اهل سنت نسبت به مقدسات یکدیگر هستیم که این موارد به نوعی در ایجاد و رشد جریانات تکفیری موثر بوده است.

وی با بیان اینکه جریان تکفیر را باید در دو حوزه داخلی جهان اسلام و حوزه فرا دینی جهان بشریت پیگیری کرد افزود: در حوزه داخلی چند خطر اساسی جهان اسلام را تهدید می‌کند که نخست این است که موجب فرقه گرایی می‌شود و اثر آن افزایش دشمنی در بین مسلیمن خواهد شد.

جریانات تکفیری تمدن اسلامی را از بین می‌برد

دبیر کنگره جهانی جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام افزود: از طرفی مشکل دیگری که جریان‌های تکفیری ایجاد می‌کنند، موجب از بین بردن تمدن اسلامی می‌شوند به گونه‌ای که با ادامه چنین روند به زودی شاهد خواهیم بود که چیزی از آثار اسلامی در کشورهای اسلامی باقی نمی‌ماند.

سید مهدی علیزاده موسوی

وی با بیان اینکه مشکل دیگری که جریان‌های تکفیری و افزایش فرقه گرایی در دنیای اسلام ایجاد می‌کند؛ در خطر افتادن جان و مال مسلمین است افزود: در سال‌های اخیر شاهدیم که حدود صد و بیست هزار نفر در سوریه کشته شدند که در این بین ۱۲هزار نفر فقط کودک هستند.

جریانات تکفیری اباحی‌گری و سطحی‌نگری در جامعه اسلامی را گسترش می‌دهند

مدیر پژوهشکده حج و زیارت با بیان اینکه یکی دیگر از خطرات جریانات تکفیری گسترش نوعی اباحی‌گری و سطحی‌نگری در جامعه اسلامی است افزود: گه‌گاهی فتاوایی از این‌ها صادر می‌شود که واقعاً فتاوای سخیفی است به عنوان نمونه بحث جهاد نکاح یکی از مباحثی است که واقعا برای جهان اسلام بسیار زشت است؛ یا فتاوایی مانند اینکه گل بردن برای مریض حرام است، آب یخ خوردن حرام است، زمین گرد نیست و این فتاوا همه‌اش در بستر این فضای تکفیری شکل می‌گیرد و جایگاه اندیشه اسلامی را در جهان اسلام تخریب می‌کند.

حجت الاسلام علیزاده موسوی، با اشاره به خطرات جریان‌های تکفیری در جهان بشریت عنوان کرد: اقدامات این جریانات افراطی به اسلام هراسی و اسلام ستیزی دامن می‌زند.

جریان‌های تکفیری به شدت به اسلام‌هراسی و اسلام‌ستیزی دامن می‌زنند

وی افزود: جهان غرب بدنبال آن است که اسلام را دینی خشن و خشونت طلب نشان دهد که برای اثبات گفته‌های خود نیز اقدامات تکفیری‌ها را علم می‌کند و اینگونه عنوان می‌کند که مسلمانان یکدیگر را به گونه‌ای فجیع می‌کشند و سر همدیگر را از بدن جدا می‌کنند و جریان‌های تکفیری به شدت به اسلام‌هراسی و اسلام‌ستیزی دامن می‌زنند.

دبیر کنگره جهانی جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام بیان داشت: وجود جریانات تکفیری در اسلام مانع گسترش افکار و اندیشه‌های اسلامی به دنیا می‌شود و وقتی که چهره زشتی از اسلام به مردم جهان نشان داده شود؛ مسلمین نیز برای ارائه باور‌ها و آزمان‌های به حق خود آنگونه که باید و شاید به میدان نمی‌آیند.

وی عنوان کرد: در سال ۲۰۱۳، حدود ۹ هزار نفر در عراق و در کشور سوریه قریب به ۱۲۰ هزار نفر تا کنون کشته شدند و در کشورهایی مانند پاکستان و افغانستان هر روز شاهد این هستیم که مسلمین از بین می‌روند. به همین دلیل به منظور مقابله با گسترش تکفیر در دنیای اسلام، کنگره‌ای را تحت عنوان کنگره جهانی جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام توسط آیت الله العظمی مکارم شیرازی و آیت الله العظمی سبحانی و جمعی از علما و اندیشمندان حوزه‌های علمیه پایه‌ریزی شده که پیش نشست‌های آن در کشورهای مختلف برگزار و این کنگره روزهای دوم و سوم آذر ماه در شهر مقدس قم برگزار می‌شود.

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.