یک منبع نزدیک به مذاکرات هسته‌ای به رویترز گفته است که ظریف سندی را از سوی قدرت‌ها (۶ گانه) دریافت کرده است که در آن اصول بنیادین یک توافق ممکن درج شده است.

رویترز: ۱+۵ سندی حاوی اصول بنیادین توافق را به ظریف ارائه کرده‌ است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، رویترز در گزارشی نوشت که یک منبع نزدیک به مذاکرات هسته‌ای وین اعلام کرده است که جان کری وزیر خارجه آمریکا و همتای ایرانی وی محمد جواد ظریف ایده‌هایی نوین را به منظور خروج از بن‌بست کنونی در مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 مورد بحث و بررسی قرار داده‌اند.

این منبع که نخواست نامش فاش شود اعلام کرد که دیپلمات‌های ایرانی و آمریکایی در حال آماده‌سازی ایده‌هایی هستند که بتوان به پایتخت‌های دو کشور ارائه کرد.

یک مقام ارشد آمریکایی نیز اعلام کرد که "بحث و بررسی‌ها ادامه دارد" اما از رائه جزئیات بیشتر در مورد مذاکرات جاری در وین خودداری کرد.

یک منبع دیگر نیز اعلام کرد که هم‌اکنون خیلی زود است که بتوان گفت این تلاش‌های اخیر مشترک به کاهش تفاوت‌های وسیع بین ایران و شش قدرت جهانی انجامیده است.

برخی مقامات نزدیک به مذاکرات وین نیز اعلام کردند که در اواسط هفته دو طرف بر موضوعات کلیدی همچنان در بن‌بست به سر می‌برند و بعید است که یک توافق معین تا ضرب‌الاجل 24 نوامبر به دست آید و احتمالا لازم است که ضرب‌الاجل تمدید شود.

فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس اوایل جمعه بود که در وین گفت: "موضوعات پیچیده‌ای وجود دارد و همچنان شکاف‌های گسترده‌ای بین طرف‌ها وجود دارد. ما در ادامه مباحثاتی فنی با کارشناسان خود خواهیم داشت و در اواخر هفته بار دیگر (گفتگوها) را از سر می‌گیریم."

با این حال یک مقام ارشد دیپلماتیک غربی گفت که وی به آینده مذاکرات برای دستیابی به توافق بلند‌مدت تا ضرب‌الاجل روز دوشنبه خوشبین نیست.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که سرگئی لاوروف وزیر خارجه این کشور و جان کری همتای آمریکایی او نیز توافق کرده‌اند که "تلاش‌های اضافی" برای دستیابی به یک توافق تا موعد ضرب‌الاجل تعیین شده مورد نیاز است.

در این بیانیه آمده است: "اگر چشم‌اندازی از پیشرفت نمایان شود، طرف‌ها امکان برگزاری نشست وزرای طرف‌های دخیل در گفتگوها بر سر برنامه  اتمی ایران را رد نکرده‌اند."

اما یک دیپلمات غربی که از اظهار نظر در مورد ماهیت گفتگوهای ظریف و کری خودداری کرد، افزود که "ما همچنان فاصله بسیاری با  توافق داریم."

مقامات رسمی آمریکایی و فرانسوی نیز پیشتر (روز جمعه) گفته بودند که وزاری خارجه این دو کشور در اواخر روز و به منظور انجام مشورت‌هایی به پاریس باز می‌گردند. اما آن‌ها بعدتر اعلام کردند که هر دو وزیر خارجه شب را در پایتخت اتریش باقی می‌مانند.

گروه 1+5 سندی حاوی اصول بنیادین توافق را به ظریف ارائه کرده‌ است

یک منبع نزدیک به مذاکرات نیز گفت که ظریف سندی را از سوی قدرت‌ها (6 گانه) دریافت کرده است که در آن اصول بنیادین یک توافق ممکن درج شده است.

دیپلمات‌های غربی اوایل این هفته بود که اعلام کردند پیشنهاد آماده شده از سوی آمریکا طی نشست مقدماتی عمان به ایران نشان داده شده است که در آن از جمهوری اسلامی خواسته شده است تعداد سانتریفیوژهای غنی‌سازی اورانیوم خود را از 19 هزار عدد کنونی به 4500 دستگاه کاهش دهد.

ایران هم‌اکنون 10 هزار دستگاه سانتریفیوژ خود را در چرخه فعالیت دارد. مقامات ایرانی تاکنون درخواست کاهش حجم اورانیومی که آن‌ها قادر به غنی‌سازی‌اش هستند را رد کرده‌اند، یک مقام رسمی غربی در این باره گفت که این موضع غیرقابل قبول است زیرا این امکان را به تهران می‌دهد که به طور بالقوه بتواند مواد لازم برای ساخت یک بمب اتمی را در مدت کوتاهی تهیه کند.

اما در مورد نکته مسأله ساز دیگر که سرعت و میزان برچیدن یا تعلیق تحریم‌ها است نیز فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس اظهار داشته است که "ما خواهان انعطاف‌پذیری بیشتری از سوی ایران هستیم. در مقابل نیز ما آماده شده‌ایم که برخی انعطاف ها را از جانب خود ارائه کنیم. اما زمان کوتاه است و گذر زمان به سوی ضرب‌الاجل علیه ما است."

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.