معاون علمی و فناوری رییس جمهور بر لزوم تامین درصدی از درآمدهای دانشگاه‌ها از محل فروش شرکت‌های دانش بنیان یا قراردادهای ارتباط با صنعت تاکید کرد.

ضرورت توجه به راه‌اندازی صنایع نوآورانه در کشور
به گزارش ایسنا ، دکتر سورنا ستاری در ادامه سفر خود به خوزستان پیش از ظهر امروز در نشستی با مسئولان و استادان دانشگاه شهید چمران اهواز که در سالن جلسات حوزه ریاست این دانشگاه برگزار شد‏، با بیان این‌که در اقتصاد مبتنی بر منابع زیرزمینی، هیچ‌گاه ارزش‌های فکری و دانش رهایی پیدا نمی‌کند‏ و این پایه تئوری استبداد است که چرا کشورهای دارای منابع هیچوقت پیشرفت نمی‌کنند، اظهارکرد:‌ این رفتار در اقتصاد، ‌خود را نشان می‌دهد و چنین اقتصادی به دلیل آن‌که رانت بزرگی در آن وجود دارد، هیچگاه در حوزه دانش بنیان پیشرفت نمی کند.

‌وی با بیان این‌که از اولویت‌های دولت یازدهم تغییر دادن رفتار با اقتصاد است، گفت:‌ البته تحقق این امر کار بسیار بزرگی است. در سال‌های اخیر در دنیا اتفاقات عجیبی در زمینه رشد صنایع نوآور رخ داده است و اکنون شاهد هستیم که شرکت‌های بزرگ دنیا دیگر نفتی و گازی نیستند؛ بلکه شرکت‌هایی هستند که در یک اتاق تاسیس شده‌اند، در حالی که بانک های ما نمی توانند چنین سیستمی را قیمت‌گذاری کنند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با تاکید بر لزوم حرکت به این سمت در مباحث دانشگاهی، به تغییر ساختار آموزشی و آکادمی‌های روسیه اشاره کرد و افزود: روسیه در هشت سال گذشته برنامه وسیعی برای تغییر این ساختارها اجرا کرده است؛ تصوراتی که ده سال پیش نسبت به برنامه‌های آکادمی‌های روسیه وجود داشت اکنون به شدت تغییر کرده است، زیرا دنیا هم تغییر کرده و اکنون دیگر مباحث زیست فناوری و نانوفناوری و فناوری اطلاعات مطرح است و این تغییر ساختار در کشور باید حتما اتفاق بیفتد.

ستاری تغییر جهت به سمت شاخص‌های اقتصاد دانش بنیان را از دیگر برنامه‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری عنوان و اظهارکرد: تا کی می خواهیم بگوییم سرانه هر دانشجو چقدر است؟، باید درصدی از درآمدهای دانشگاه از محل فروش شرکت‌های دانش بنیان یا قراردادهای ارتباط با صنعت تامین شود.

‌وی ادامه‌ داد: ‌این قبیل اتفاقات که یک عضو هیات‌ علمی پنج دانشجوی PhD داشته باشد ولی یک قرارداد پژوهشی هم نداشته باشد، فقط در ایران اتفاق می‌افتد؛ تعریف یک پژوهش و تحقیق بدون مشتری معنی ندارد. البته مقاله‌دادن از پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی ایرادی ندارد ولی مقاله نباید به عنوان هدف انتخاب شود، بلکه هدف تحقیق است؛ نتیجه این طرز نگاه این‌ است که افتخار کنیم که رشد علمی داشته‌ایم؛ البته که ما رشد علمی داشته ایم اما جالب است که فقط یک مقاله در Nature داریم.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با تاکید بر این‌که ما تنها در این صورت می توانیم از توسعه فعالیت‌ها حمایت کنیم، افزود: بازدید برای این نیست که آزمایشگاه دانشگاه را تقویت کنیم. البته در این زمینه هم حمایت می کنیم اما نه به این شیوه؛ این قبیل آزمایشگاه‌ها کم نیستند؛ اتفاقا در زمینه پژوهش، کم هزینه نشده است اما یکی از انتقادات این است که چرا خروجی نداشته‌ایم. در دوره‌های مختلف پژوهشکده‌های زیبا، ساختمان‌های پیشرفته با تجهیزات گران‌قیمتی ساخته شده‌ است اما تنها در مواقع خاصی کاور روی دستگاه‌ها را کنار می‌گذارند، در حالی که این دستگاه‌ها باید 24 ساعته سرویس بدهند.

ستاری با اشاره به حمایت از آزمایشگاه‌ها در قالب شبکه آزمایشگاهی گفت: در حال حاضر معاونت علمی و فناوری حمایت ‌های خیلی خوبی را ارائه می‌دهد که این بخش از حمایت‌ها شامل دو بخش است.

وی ادامه داد: یک بخش تحقیقات و پژوهش‌های پایه و دانشی مانند ریاضی و فیزیک است که مشتری خارجی ندارد که صندوق فناوری از این پژوهش ها حمایت می‌کند و از ابتدای سال نیز 270 پروژه را تثبیت کرده‌ است. بخش دیگر توسعه فعالیت‌های صندوق پژوهشگران است و درصدد هستیم که این صندوق به بنیاد علم ایران تبدیل شود و سپس محورها و پروژه‌هایی در زیرمجموعه آن تعریف کنیم.

ستاری همچنین از دیگر اولویت‌های معاونت را حمایت از ثبت پتنت‌ها بر شمرد و افزود: ثبت هر پتنت حداکثر هزینه‌ای حدود 30 میلیون تومان نیاز دارد که درصدد هستیم این اعتبار تأمین شود. توسعه مراکز رشد و نوآوری که نمونه‌هایی از آن در دانشگاه صنعتی شریف ایجاد شده است نیز از دیگر برنامه‌های در حال اجراست.

وی با اشاره به مولفه‌های innovative industry (صنایع نوآورانه)، خاطرنشان کرد: در این سیستم که بر اساس دانش است، باید دودکش‌ها را حذف کنیم. اکنون بسیاری از استان‌ها حتی ظرفیت ایجاد صنعتی که به یک متر مکعب آب نیاز دارد را ندارند. بنابراین باید این سیستم در دانشگاه راه‌اندازی شود.

وی با توصیه به مسؤولان و استادان دانشگاه برای ایده گرفتن از کارهای اجرا شده در تهران، افزود: دانشگاه‌ها باید با بیرون ارتباط ساختاری داشته باشند. در کشور ما پشت دانشگاه‌ها فقط مکانیکی و ساندویچی وجود دارد، اما پشت بزرگترین دانشگاه‌های دنیا دفاتر بهترین و بزرگترین شرکتها مستقر است که با دانشجویان و استادان ارتباط تنگاتنگی برقرار می‌کنند و از سیستم استارت آپ ویکند بهره می‌گیرند، زیرا سیستم innovative industry در شرکتهای کوچک قابل اجراست و در شرکتهای بزرگ بها پیدا نمی‌کند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با ابراز انتقاد از این‌که دانشگاه‌های ما در بافت صنعتی و فرهنگی جامعه حضور ندارند و نتوانستند ارتباط برقرار کنند، خاطرنشان کرد: معاونت علمی و فناوری در این زمینه کاملا از پروژه‌های قابل اجرا حمایت می‌کند؛ به شرط آن‌که ثابت شود آن پروژه برای استان سودمند است و معضلی از مشکلات کشور را حل می کند.

وی همچنین با اشاره به موضوع آب آن را یک تهدید نسلی برای کشور توصیف و اظهار کرد: در بعضی از مناطق کشور مهاجرت‌های بی سابقه‌ای به خاطر نبود آب در حال رخ دادن است. همچنین در موضوع ریزگردها اگر راه حل عملی و کاربردی وجود داشته باشد، قطعا معاونت حمایت خواهد کرد و اگر همکاری و هماهنگی با سایر وزرا نیاز باشد، نیز پیگیری های لازم انجام خواهد شد.

وی با اشاره به وجود 13 ستاد راهبردی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حوزه‌های مختلف آب، نفت، IT و..، بر لزوم افزایش تعامل با این ستادها تاکید کرد و گفت: بسیاری از مسائل از طریق این ستادها قابل پیگیری و انجام است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور همچنین با بیان این‌که از شرکت‌های دانش بنیان حمایت خواهیم کرد، خاطرنشان کرد: تا پایان امسال 1000 میلیارد تومان اعتبار به صندوق نوآوری و شکوفایی اختصاص می یابد و این رقم در سال آینده افزایش خواهد یافت تا اقتصاد کشور را به سمت اقتصاد دانش بنیان تغییر دهد. معتقدیم این صندوق باید جایی باشد که تفاوت یک استاد دانشگاه را با یک شهروند عادی درک کند. چیزی که در بانک‌های ما وجود ندارد و برای ارائه تسهیلات بروکراسی طولانی از اخذ ضامن و... اعمال می‌کنند.

وی افزود: می‌خواهیم جایی را درست کنیم که ارزش اختراع، ایده و دانش را بفهمد تا به مرحله ای برسیم که درصدی از درآمدهای دانشگاه از محل فروش شرکت‌های دانش بنیان تأمین شود.

وی ادامه‌داد: هر استادی که در دانشگاه شهید چمران بتواند یک شرکت دانش‌بنیان تأسیس کند، پنج درصد از فروش محصولات این شرکت را به دانشگاه پرداخت می‌کنیم که این موضوع در دانشگاه های دیگر هم در حال انجام است.

ستاری افزود: تصور می کنیم حداقل 20 درصد از استادان توانایی حضور در زمینه تجاری‌سازی را داشته باشند که این هم از تغییر رفتارهایی است که باید اتفاق بیفتد.

وی همچنین با بیان این‌که اخیرا حمایت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از اعضای بنیاد ملی نخبگان افزایش یافته و موارد زیادی به آن افزوده شده است، خاطرنشان کرد: یکی از موارد این است که در صورتی که اعضای بنیاد در داخل کشور مدرک دوره دکتری خود را اخذ کنند، می‌توانند با حمایت بنیاد یک سال را در یکی از دانشگاه‌های خارج از کشور برای تحقیق و پژوهش بگذرانند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.