پایگاه خبری تحلیلی قدس انلاین – سعید کوشافر: انگار قرار است هر سال یکی دوباری بحث گرانی نان مطرح شود و سپس مسوولان نسبت به تکذیب ان اقدام کنند ؛ حداقل در سال جاری این دومین باری است که زمزمه گرانی نان مطرح شده و سپس برخی مسوولان انرا تکذیب کرده اند این درحالی است که خبرها حکایت از تشکیل جلسات مقامهای مسوول برای افزایش قیمت ارد وگندم دارد.

افزایش 30درصدی قیمت نان میان اما واگر وشاید وباید مسوولان/ بجای گرانی نان یارانه ثروتمندان را قطع کنید/باگرانی نان معیشت خیلی از مردم به خطر میافتد

در دور قبل نیز معاون اجرایی رییس جمهور از طرحی برای نان خبرداده بود که بنا بر این طرح امکان افزایش قیمت نان وجود داشت حال باید بررسی کرد که ایا این همان طرح است یا قرار است درقالب دیگری نان گران شود.

درهمین راستا طی روزهای گذشته خبری منتشر شد که بنا بر این خبردولت بنا دارد تا با مصوبه ستاد تنظیم بازار قیمت آرد، گندم و در نهایت نان را در راستای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها اصلاح کند. در این میان، اگرچه هنوز جزئیاتی از چگونگی افزایش قیمت به صورت رسمی اعلام نشده است اما نانوایان اقدام پیش از دستور گرانی نان را کلید زده‌اند.

اگر چه دولت در ماه‌های ابتدایی سال‌جاری اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها را با افزایش قیمت حامل‌های انرژی کلید زد اما تاکنون که بیش از ۵ ماه از اجرای این فاز می‌گذرد، دولت تصمیم نگرفته که فاز دوم این قانون را برای اصلاح قیمت گندم، آرد و نان به صورت رسمی کلید زند اما به نظر می‌رسد با مصوبه ستاد تنظیم بازار مبنی بر اجرای طرح جامع اصلاح قیمت گندم، آرد و نان، تغییر قیمت نان نیز وارد مرحله جدیدی شود.

یک عضو ستاد تنظیم بازار از مصوبه این ستاد برای تشکیل کارگروه هایی در استان‌ها به ریاست استانداران به منظور تغییر قیمت گندم، آرد و نان خبر داد اعلام کرد که بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، مقرر شده است تا با توجه به اعتراضات متعدد مردم مبنی بر عدم کیفیت نان و نیز اعتراضات نانوایان مبنی بر عدم سودآوری نانوایی ها، دولت طرح جامع مرحله اصلاح قیمت گندم، آرد و نان را از کارتابل بیرون کشد و اجرایی کند.

در این میان، شنیده‌ها حکایت از آن دارد که این طرح احتمالا از ابتدای آذرماه و با تصمیماتی که استانداران هر استان اتخاذ می‌کنند، عملیاتی شود.

پیش از این، تولیدکنندگان آرد و نانوایان اعتراض خود را نسبت به قیمت‌های کنونی آرد و نان اعلام کرده بودند که آخرین بار در جلسه صبحانه کاری محمود حجتی وزیر جهادکشاورزی در اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران بود که نماینده تولیدکنندگان آرد از وی به عنوان یکی از اعضای کابینه درخواست کرد تا قیمت آرد و نان اصلاح شود که در مقابل حجتی نیز پاسخ داد که مسئولیت این امر به محمد شریعتمداری معاون اجرایی رئیس جمهور سپرده شده است. البته حجتی این را هم رد نکرد که دولت در حال بررسی تغییر قیمت گندم، آرد و نان است.

البته پیش از این، محمد شریعتمداری معاون اجرایی رئیس جمهور چندین بار در خصوص پایین بودن قیمت نان و آرد صحبت و اعلام کرده بود که دولت فعلا قصد دارد این قیمت را اصلاح کند ولی هم اکنون گفته می‌شود در جلسه اخیر این ستاد به ریاست وی تصمیم بر افزایش قیمت نان گرفته شده است.

بررسی‌های میدانی حکایت از آن دارد که نانوایان در اقدامی، پیش از هر گونه دستور و مجوز دولت اقدام به گرانی نان کرده‌اند تا بلکه بتوانند جبران ارزانی قیمت را داشته باشند به نحوی که برخی نانوایان سطح شهر تهران تنها نان کنجدی آن هم با قیمتی بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان بالاتر از نرخ مصوب سنگک و بربری عرضه می‌کنند و مشتری مجبور است که یک انتخاب و آن هم نان کنجدی داشته باشد.

در حال حاضر قیمت مصوب نان سنگک و بربری به صورت ساده ۶۰۰ و ۷۰۰ تومان است در حالی که نانوایانی که این نان را با چاشنی کنجد عرضه می کنند، قیمت را هم هزار تومان برای مشتری در نظر گرفته‌اند.

درهیمن حال رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، در رابطه با قیمت نان،گندم و آرد تأکید کرد: گندم، آرد و نان به عنوان یک کالاهای استراتژیک محسوب می شود و نزدیک به 30 ماه است که در این بخش تغییری حادث نشده است و دولت همه توان خود را به کار گرفته تا باری به دوش مردم افزوده نشود.

 معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: با توجه به درخواست های نانوایان و تشکل ها مبنی بر اینکه هزینه های جانبی و دستمزد افزایش یافته است اما قیمت نان تغییر نکرده است دولت از ماه های گذشته رویه های مختلفی را در این زمینه در دستور کار قرار داده است .

 تقوی با اشاره به این که دولت تا به حال به دلیل اهمیت موضوع بار مالی قیمت نان را بر عهده گرفته است، گفت: در رابطه با قیمت نان، آرد و گندم تا پایان سال تصمیم گیری خواهد شد زیرا اگر تغییری ایجاد شود باید در بودجه یارانه‌های سال 1394 لحاظ شود.

دراین خصوص همچنین معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از عدم تصمیم دولت در خصوص تعیین قیمت نان خبر داد و گفت: هنوز تصمیمات مشخص در خصوص تعیین قیمت نان انجام نشده و به جمع‌بندی نرسیده ایم.

رییس سابق اتحادیه نانوایان  نیز در این باره می‌گوید: با توجه به اینکه یارانه گندم به کشاورزان پرداخت شده و قیمت خرید تضمینی 1050 تومان اعلام شد از طرفی دولت، آرد را با قیمت 460 تومان به کارخانه می‌دهد و کارخانه با قیمت 600 تومان آرد را به نانوا می‌فروشد، در این پروسه فقط نانوایان هستند که نرخ تولیدشان هیچ تغییری نکرده و هیچ تسهیلاتی به آنان داده نشده است.

حسین نظری با گلایه از عملکرد دولت از تاخیر در افزایش قیمت نان می افزاید: نانوایان از دولت و نهادهای مربوطه درخواست دارند که نرخ نان را با توجه به افزایش قیمت سایر محصولات و کالاها افزایش دهد.

این در حالی است که رییس شرکت بازرگانی دولتی اوایل مهر ماه گفت: در خصوص قیمت نان و افزایش قیمت تصمیمی گرفته نشده است اما در حال بررسی در این حوزه هستیم و ممکن است در آینده یارانه نان به مصرف کننده افزایش یابد.

درعین حال مسئولان بازرگانی و استانداری در واکنش به پرسش خبرنگاران درباره افزایش قیمت نان از اول آذرماه سکوت کرده و یا اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند.

برخی اخبار غیررسمی از افزایش قیمت نان در سطح کشور حکایت دارد، اما خبرنگاران برای صحت و سقم این مسئله با مسئولان مرتبط از جمله مجتبی خسروتاج معاون بازرگانی وزیر صنعت، علی فاضلی رئیس اتاق اصناف ایران، ترکی معاون استانداری تهران و یدالله صادقی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران تماس گرفت و موضوع افزایش قیمت نان را جویا شد که همگی در این زمینه یا سکوت اختیار کرده، یا اظهار بی‌اطلاعی کردند.

***افزایش 10 تا 30درصدی قیمت نان

دراین بحبوحه اما یک مقام مسئول از افزایش حداقل بیش از 10 درصدی و حداکثر 30 درصدی قیمت نان در کشور خبر داد و گفت: براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، قیمت گندم و آرد 10 درصد افزایش می‌یابد.

یک مقام مسئول که نخواست نامش در خبر درج شود، از جمع‌بندی نهایی تغییر قیمت نان با مصوبه ستاد تنظیم بازار خبر داد و گفت: براساس مصوبه این ستاد، قیمت نان از ابتدای آذرماه تا 30 درصد افزایش خواهد یافت.

وی افزود: براساس این مصوبه، قیمت گندم و آرد 10 درصد افزایش خواهد یافت و تا سقف 20 درصد هزینه عوامل تولید نیز بسته به شرایط هر استان به افزایش قیمت گندم اضافه شده و قیمت نهایی نان را رقم می‌زند.

به گفته وی، تغییر قیمت نان از ابتدای آذرماه اجرایی خواهد شد و هم‌اکنون هماهنگی‌های لازم با نانوایان صورت گرفته است، ضمن اینکه در هر استان کارگروهی به ریاست استاندار تشکیل شده است تا بسته به هزینه‌های تولید در هر استان، قیمت نهایی نان را تعیین و ابلاغ کند.

به گفته وی، ظرف روزهای آینده قیمت نان در هر یک از استان‌های کشور به صورت رسمی اعلام خواهد شد و به موازات آن، نظارت‌های لازم بر کیفیت نان نیز صورت خواهد پذیرفت.

دراینراستا رییس اتحادیه نانوایان هم گفت: این احتمال وجود دارد که قیمت آرد و گندم با شیب ملایمی افزایش یابد که این موضوع در قیمت نان هم تاثیرگذار است.

قاسم زراعت‌کار اظهار کرد: شنیده‌هایی مبنی بر افزایش قیمت آرد و گندم به گوش می رسد که البته اخبار رسمی در این زمینه عنوان نشده و جلسه ای با اتحادیه نانوایان برگزار نشده و اگر چنین موضوعی رسمیت داشت به ما اعلام می‌شد.

وی با بیان اینکه یارانه نان به مردم در کل کشور حدود 3900 میلیارد تومان است، گفت: حدود 6700 میلیارد تومان یارانه آرد به نانوایان داده می‌شود که از این میزان فقط پنج درصد برای نان‌های صنعتی است و بقیه برای نان های سنتی است که 95 درصد مصرف نان مردم را به خود اختصاص داده است.

درهمین خصوص دبیرکل کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران افزایش قیمت نان در روزهای آینده را پیش‌بینی کرد.

کاوه زرگران در این باره گفت: شنیده‌‌ها حاکی از آن است که طی چند روز آینده بخشی از یارانه گندم و آرد و در نتیجه نان حذف خواهد شد. این بدین معنی است که با توجه به افزایش 20 تا 30 درصدی قیمت گندم مورد استفاده در آرد خبازی‌ها قطعا قیمت نان در چند روز آینده افزایش خواهد یافت.

 به گفته این فعال حوزه صنایع غذایی، پیش از این دو طرح برای آزادسازی قیمت آرد و نان مطرح شده بود که تاکنون هیچ‌یک از آنها اجرایی نشده‌اند.

 وی در این باره توضیح داد: حذف 20 تا 30 درصدی یارانه گندم و آرد برای همه انواع نان‌ها و همچنین حذف 20 تا 30درصدی یارانه گندم و آرد برای نان‌های سنتی و حذف کامل برای نان‌های حجیم و صنعتی پیش‌بینی شده بود که واضح است تحقق روش دوم خطر بزرگی برای واحدهای نان صنعتی کشور خواهد بود.

***قیمت نان افزایش نمی‌یابد

اما زمانی که دیگر مردم خود رابرای گرانی نان اماده کرده بودند معاون برنامه‌ریزی استانداری تهران گفت: تاکنون هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت نان و گندم در استان تهران نداریم.

نعمت‌الله ترکی درباره افزایش قیمت نان اظهار داشت: تاکنون هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت نان و گندم در استان تهران نداریم.

وی ادامه داد: با نانوایانی که نسبت به افزایش غیرقانونی نان اقدام کنند برخورد می‌شود و تیم‌های بازرسی و نظارت با متخلفان برابر قانون برخورد می‌کنند.

پیرو اظهارات وی رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی در مورد افزایش قیمت نان اظهار بی‌‌اطلاعی کرد و گفت: البته طی دو سال اخیر قیمت نان افزایش نداشته و ما پیشنهاد افزایش ۴۰ درصدی قیمت نان را داده‌ایم، ولی تاکنون چیزی به ما ابلاغ نشده است.

این درحالی بود که از دیگر سو محمدجواد کرمی، رییس اتحادیه نان های فانتزی از ماموریت استانداری ها به تشکیل کارگروه ۶جانبه برای بررسی افزایش قیمت نان خبر داد اظهار داشت: استانداری ها موظف هستند تا کارگروه ویژه بررسی قیمت نان را با حضور نماینده استانداری(معاون استاندار)، ریاست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، نمایندگان اتحادیه های نان، نماینده انجمن کارحانجات آرد، نمایندگان شرکت غله و خدمات بازرگانی مناطق و نماینده سازمان حمایت تشکیل دهند.

وی ادامه داد: تا به امروز این کارگروه تشکیل نشده و هنوز خبری در رابطه با افزایش قیمت نان مطرح نیست، اما بحث هایی وجود دارد که قیمت گندم و آرد تا حدودی گران شود که اگر این موضوع عملیاتی شود در قیمت نان نیز بی تاثیر نخواهد بود.

وی ادامه داد: پیشنهاد شد تا به یکباره قیمت نان همراه با نان صنعتی افزایش یابد، اما دولت با این موضوع موافقت نکرده و به دنبال افزایش قیمت مرحله ای آن است که باید حتما تمام مراحل تولید نان و نان صنعتی در کنار تولید نان سنتی مورد توجه قرار گیرد تا فضای رقابتی در کشور از بین نرود.

علاوه‌بر این سخنگوی دولت نیز در جلسه هفتگی خود از کوچک و بی‌کیفیت‌شدن نان‌ها گله کرد و گفت اگرچه ناظران ما بر این مساله نظارت دارند و با آن برخورد می‌کنند اما نانوایان می‌گویند به جای اینکه با ما برخورد کنید واقعیت‌ها را در نظر بگیرید تا هیچ نانوایی مرتکب تخلف نشود.

تعبیر سخن نوبخت این است که قیمت نان را باید افزایش داد. البته دولت کلید این افزایش قیمت را به‌گونه‌ای دیگر و آن هم با افزایش قیمت خرید تضمینی گندم، تضمین کرد. دولت تعهد کرد هر کیلوگرم گندم معمولی را در سال زراعی ۱۳۹۴ به قیمت ۱۱۵۵ و هر کیلوگرم گندم دروم را به قیمت ۱۱۸۸ از کشاورزان بخرد.

اما این سخنان با واکنش بسیاری از مردم و نمایندگان در خانه ملت مواجه شد، به طوری که اغلب نمایندگان بر این عقیده بودند که دولت به جای افزایش قیمت نان، قانون هدفمندی را به درستی اجرا کند، از جمله ایراداتی هم که به دولت گرفته شد حذف نشدن یارانه پردرامدها بود.

درعین حال نمایندگان مجلس نیز که وکلای ملت هستند نسبت به قوت غالب مردم و اقشار وطبقات پایین جامعه حساس شدند چرا که این افزایش قیمت دیگر دامان مرفهان و متمولان را نخواهد گرفت ویکراست سراغ مردمی میرود که عمده غذای روزانه انان همین نان است که با گرانی ان شاید سفره شان دیگر کوچک نشده بلکه جمع شود.

***دولت یارانه ثروتمندان را قطع کند، تا نان گران نشود

غلامعلی جعفر زاده ایمن آبادی دراین خصوص اظهار داشت: در مورد هدفمندی یارانه ها اولویت های مهمتری غیر از گران کردن نان داشتند ما دو تا ردیف داشتیم که یکی اصلاح قیمت حامل های انرژی و منابع درامدی دولتی و درامد یارانه ای نان است.

وی گفت: دولت در شش ماه اول سال بجای 50 درصد حدود 63 درصد رشد داشته است ولی در مورد منبع دوم که 19 درصد درآمد هدفمندی را تشکیل می داد دچار مشکل نشده است، بنابراین نیازی به افزایش قیمت هم ندارد، در اصلاح قیمت حامل های انرژی در رنج 37 درصد هستیم و این جا نکته ای است که مشکل ایجاد کرده است.

وی گفت، دلیل آن هم به خاطر این است که 81 درصد از منابع درامدی کشور مربوط به آن می شود، پس بنا براین دولت در این موقعیت زمانی فورس آنچنانی برای افزایش قیمت نان ندارد.

وی گفت، اینجا به نظر می رسد که باید یک بازنگری در قیمت حامل های انرژی صورت گیرد و آن چیزی که در قانون آمده مبنی بر افزایش باشیب ملایم انجام شود، همچنین با توجه به اینکه ما کاهش درامدی نفت را داریم و اینکه معتقد به این نیستیم که دولت بودجه متمم دهد، پس دولت استراتژی صرفه جویی را پیش بگیرد.

وی افزود: بخش دیگری از اقدامات دولت این است که دولت باید پرداخت یارانه ها را به صورت صحیح انجام دهد از جمله اینکه یارانه پردارامد ها را حذف کند، این کار باید انجام می شد که نشد، و فقط کاری که در اینجا انجام شد حذف 125 هزار نفر یارانه بگیر بود که در خاج از کشور بودند. که خیلی اتفاق عجیب و غریبی نبود.

همچنین  عضو کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس با تاکید بر اینکه با توجه به وضعیت اقتصادی مردم افزایش قیمت نان به صلاح نیست،گفت: دولت باید به جای گران کردن نان یارانه پردرآمدهارا حذف و برای تامین معیشت مردم هزینه کند.

حبیب برومند داشقاپو در خصوص افزایش 30 درصدی قیمت نان از ابتدای آذرماه با یادآوری اینکه تا کنون حدود 4 میلیون تن گندم وارد کشور شده است، گفت: وضعیت مردم از لحاظ اقتصادی وضعیت مناسبی نیست و اکثر مردم در  تامین معیشت روزانه خود با مشکل مواجه هستند.

عضوکمیسیون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی مجلس تاکید کرد: با توجه به شرایط اقتصادی فعلی مردم به هیچ وجه نباید قیمت نان گران شود و حتی اگر لازم باشد دولت  باید از هزینه های دیگر بکاهد  و  این منابع را برای تامین قوت غالب مردم که نان است هزینه کند.

برومند داشقاپو گفت: اینکه دولت  بخواهد به مردم  یارانه بدهد و از سوی دیگر نان مردم را گران کند منطقی نیست و این کار فقط مشکلات مردم برای تامین معیشت روزانه را تشدید می کند چرا که در شرایط فعلی هم  مردم به سختی می توانند مایحتاج اولیه روزانه خود را تامین کنند.

عضوکمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حداقل 4 میلیون نفر جز گروه های پردرآمد جامعه هستند که نیازی به یارانه ندارند، تصریح کرد: در حال حاضر این افراد یارانه می گیرند و بهتر است دولت یارانه این گروه ها را  قطع و منابع حاصله را برای هزینه های تامین آرد و گندم  و ارائه نان با کیفیت به مردم هزینه کند چرا که اکثر مردم فقیرند و اگر نان گران شود به مردم فشار بیشتری وارد می شود.

***افزایش قیمت نان در یارانه نقدی جبران شود

درهمین حال یک عضو کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس با یادآوری اینکه افزایش هزینه های تولید علت اصلی احتمال گرانی نان است، گفت: روند فعلی اجرای هدفمندی یارانه ها به صورت کامل نسخه قابل قبولی نبوده و موقت است بنابراین پیشنهاد می کنیم دولت در بودجه سال 94 برنامه های جدیدی در راستای هدفمندی واقعی یارانه ها ارائه کند.

عباس پاپی زاده بالنگان در خصوص افزایش قیمت نان گفت: 30 درصد افزایش قیمت نان که این روزها مطرح  بوده و البته هنوز رسما اعلام نشده است  نه  به دلیل افزایش قیمت گندم بلکه به خاطر افزایش هزینه های جانبی تولید نان و کیفیت آن است و غیر از این دلیل دیگری ندارد.

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا در شرایط فعلی جامعه آمادگی پذیرش گرانی دوباره نان را دارد، افزود: جامعه به شرطی این افزایش قیمت را می پذیرد که در بحث هدفمندی یارانه ها این موضوع در نظر گرفته شود و دولت به هرمیزانی که قیمت نان را افزایش می دهد همان مقدار  را  به صورت نقدی در اختیار مردم قرار دهد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس درباره اینکه آیا بهتر نیست دولت نه قیمت نان را گران کند و نه یارانه ای بابت آن به مردم بپردازد، توضیح داد:  پرداخت نقدی،  نسخه اولیه هدفمندی یارانه ها بود و قرار شد در روند اجرای این طرح به این سمت حرکت کنیم که یارانه ها را از وضعیت بسیار ناکارآمد قبلی که مشوق مصرف بیشتر کالا بود خارج کنیم.

پاپی زاده تصریح کرد: بر این اساس بین دولت و مجلس توافقی حاصل شد تا دولت فعلا تا زمان تهیه نسخه نهایی و کارآمد هدفمندی یارنه ها، به صورت نقدی به مردم یارانه بپردازد.

وی با اشاره به اینکه روند فعلی اجرای هدفمندی یارانه ها به صورت کامل نسخه قابل قبولی نبوده و موقت است، افزود:  در حال حاضر دولت پیشنهاد خاصی درحوزه اصلاح و تعیین قیمت نان به مجلس ارائه نکرده است و ما قانون جدیدی در این خصوص وضع نکرده ایم.

***افزایش قیمت نان توجیه ندارد

دراین راستا یک عضو کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس با تاکید بر اینکه باید به دنبال افزایش قیمت ها شاهد ارتقای کیفیت نان نیز باشیم، گفت: دستگاه های نظارتی باید بر کیفیت نان تولیدی نظارت داشته باشند تا در کاهش دور ریز نان شاهد افزایش بهره وری آن هم باشیم.

علی ایرانپور در گفت وگو با خانه ملت در خصوصافزایش 30 درصدی قیمت نان با بیان اینکه هنوز این کار صورت نگرفته و در این مورد هنوز بحث هایی وجود دارد، گفت: افزایش قیمت نان یک بحث است اما مهمتر از آن ، این است که در قبال افزایشی که صورت می گیرد ، شاهد افزایش کیفیت نان هم باشیم.

نماینده مردم مبارکه درمجلس شورای اسلامی گفت: در صورت افزایش قیمت نان و بهبود نیافتن کیفیت‌ها نه تنها این اقدامات منجر به صرفه‌جویی و کاهش ضایعات نان نمی‌شود، بلکه با توجه به اثرات روانی و سویی که افزایش قیمت نان به دنبال دارد، قیمت سایر کالا‌ها و مواد غذایی افزایش می‌یابد.

وی با انتقاد از اینکه تا کنون علی رغم افزایش رخ داده در قیمت نان تغییری در کیفیت نان تولیدی شاهد نبوده ایم، افزود: در قانون هدفمندی یارانه ها انتظاری که از افزایش قیمت ها و آزادشدن قیمت ها داشتیم این بود که در کنار افزایش قیمت، کفیت نان هم ارتقا یابد اما این اتفاق نیافتاد.

ایرانپور تصریح کرد: نظارت کافی برای رشد کیفیت نان  وجود ندارد، البته بخشی از افزایش کیفیت با اصلاح قیمت بهبود می یابد، اما عمده وظایف بر عهده مسئولین واحدهای نظارتی است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس تاکید کرد: امیدواریم در کنار افزایش قیمت نان،  دستگاه های نظارتی هم به وظیفه خود عمل کرده و  بر کیفیت نان تولیدی نظارت داشته باشند  تا در کنار کاهش دور ریز نان شاهد  افزایش بهره وری آن هم باشیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ط IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    0 0
    معیشت کدام مردم به خطر می افتد مردم داخل یا خارج از مرز جغرافیائی ما ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟دلسوزی برای مردم ما نیست شاید برای مردمان جاهای دیگر این نکته صدق کند همین حالا وزن خمیر را کم می کنند و کمی کنجد می زنند کسی هست که بازرسی کند و همه اینها.......است و گران هم می کنند و به فکر کسی هم ....... مدیران
  • ناشناس IR ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۰
    0 0
    واقعا مسئولین پیش خودشون چه فکری کردن که یهو قیمت نان که باید عادلانه باشه ، گرون میکنن ، آیا تو میلغ یارانه تغییری دادین که قیمت نون تا این حد گرون میکنید ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • محمد IR ۰۱:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    0 0
    با کمال تاسف علی رغم اینکه به روحانی رای دادم و طرفدارش هم بودم باید بگم که ایشون اصلا شجاعت نداره و تمام زورش رو سر مردم متوسط به پایین خالی میکنه، اصلا نمیتونم منظورش رو از این همه گرونی بفهمم!! مگه ایشون ادعا نکرده بود که مشکل اقتصادی کشور رو 100 روزه حل میکنه؟چرا به جای قطع کردن دست چپاول گران اموال ملت و همچنین حذف یارانه طبقه مرفه بی درد ما مردم بی نوا باید جور بکشیم؟ اقای روحانی شما تنها رئیسی هستی که بیشتر از چهار سال نخواهی بود نه تدبیر در شما دیدیدم نه امید!! والا منم رئیس بشم گرون کردن رو خوب بلدم...اگه منظور شما از رئیس بودن دستور به گرونی ها دادنه...بی انصاف لواش چیه که 350 باید براش بدیم؟؟؟؟؟؟؟ از فردا نون دزدی رو هم باید به سند افتخارات مدیریت این کشور اضافه کرد.