گروه عشقستان/ مسعود بصیری - بسيج كارمندان و ادارات يكي از بزرگترین اقشار بسيج به‌شمار مي‌آيد كه كادرسازي براي نظام اسلامي از ويژگي‌هاي آن به شمار مي‌رود.

خدمت بي‌منت به مردم رویکرد حلقه های صالحین است

از اين رو بر آن شديم گفت‌وگويی را با مسؤول بسيج كارمندان کشور ترتيب دهيم تا بهانه‌اي براي نگاهي كوتاه و گذرا به فعاليتهاي اين قشر باشد. سردار «سید صادق ناوندي» در سال 58 به سبزپوشان انقلاب اسلامي پيوست و مسؤوليتهاي زیادی را در دوران 30 ساله خدمت خود ازجمله مدير ارزشيابي و ترفيعات نيروي زميني سپاه، ستاد مشترك سپاه پاسداران و مشاور وزير و مديركل منابع انساني وزارت كشور بر عهده داشته است.

 

 آقای ناوندی! نخست از چگونگي تشكيل سازمان بسيج كارمندان برايمان بگوييد؟

 با فرمان تاريخي رهبر كبير انقلاب اسلامي حضرت امام‌خميني‌(ره) در پنج آذر‌ماه سال 58 بسيج در سرزمين ايران اسلامي پايه‌گذاري شد و فعاليت خود را آغاز كرد. كارمندان نيز از نخستین روزهای تشکیل بسيج در مبارزه با ضد انقلاب، اشرار، گروهكها، منافقين، كمك‌رساني به مردم محروم و از همه مهمتر در جبهه حضور یافتند.

 اما اگر بخواهيم روند تشكيل بسيج كارمندان را دنبال كنيم، در سال پنجم جنگ تحميلي هيأت وزيران در دهم اردیبهشت ماه سال 1364 دستگاه‌هاي اجرايي را ملزم به آموزش نظامي و اعزام پنج درصد كاركنان و پشتيباني از جبهه و جنگ كردند.

در تاريخ 27 شهریور 1369 دستورالعمل تشكيل رده‌هاي مقاومت بسيج در ادارات به تصويب مقام معظم رهبري و فرماندهي كل قوا رسيد كه بر اساس آن تمامي وزارتخانه‌ها، سازمانها، نهادهاي انقلاب اسلامي، شركتها، بانكها، كارخانجات ملي‌‌شده، شهرداري‌ها و تمامي مؤسسه‌هایی كه از بودجه عمومي دولت استفاده مي‌ کردند مكلف شدند نسبت به تشكيل رده‌هاي مقاومت بسيج اقدام كنند.

پيرو آن مصوبه ، بخشنامه مورخه 28 خرداد 71  رئيس‌جمهور وقت به تمامي وزارتخانه و استانداري‌ها و... ابلاغ شد و تشكيل و تقويت پايگاه‌هاي مقاومت بسيج در دستور كار ادارات قرار گرفت. بنابراین بسيج ادارات، اصناف و كارگري نيروي مقاومت بسيج اين مسؤوليت را بر عهده گرفت. اين روند ادامه داشت تا اينكه در پایان سال 88 بسيج كارمندان به عنوان سازمان مستقل با عنوان سازمان بسيج كارمندان كشور  با رويكرد و اهداف جديد تشكيل شد.

 

 مهمترین فعاليتهاي سازمان بسيج كارمندان چيست؟

يكي از بزرگترين فعاليتهاي ما، تربيت نيروي انساني براي نظام اسلامي در قالب حلقه‌هاي صالحين است. اهداف عالي نظام صالحين انسان سازي، كادرسازي نيروهاي تراز انقلاب اسلامي و نقش‌آفريني در نظام اداري كشور است. همچنين جذب، آموزش و سازماندهي كارمندان در بسيج، كمك به كارآمدسازي نظام اداري، نهادينه كردن و فرهنگسازي خدمت بي‌منت به مردم و توسعه و تعميق تفكر بسيجي در بدنه دولت را در دستور كار داريم.

 

  سازمان بسيج كارمندان درامر اجرايي كردن اهداف اقتصاد مقاومتي چقدرمی تواند مؤثر باشد؟

از فعاليتهاي سازمان بسيج كارمندان در اين راستا مي‌توان به فرهنگي‌سازي مفهوم اقتصاد اسلامي (مقاومتي) در حلقه‌هاي صالحين، احصاي گره‌هاي نظام اداري مرتبط با مباحث اقتصادي و ارایه راهكارهاي برون‌رفت از آنها، ارایه مشاوره تخصصي در جهت كمك به افزايش توليد و بهينه كردن آن و تبيين الزامات اقتصاد مقاومتي با بهره‌گيري از ظرفيت بسيج كارمندان كشور اشاره كرد. همچنین كارمندان محترم دولت مي‌توانند خود مشاوران اميني براي ارباب رجوع در بحث تبيين الزامات اقتصاد مقاومتي
 باشند.

 

 نقش بسيجيان در تداوم انقلاب اسلامي را چگونه ارزیابی می کنید؟

بسيجيان با تعقيب خط درست انقلاب اسلامي، از طریق افزايش معلومات و سطح دانش و آگاهي هاي خود از جمله بينش سياسي، مي توانند در صحنه هاي مختلف، حضور خود را اعلام کنند و توطئه های دشمنان انقلاب را خنثی کنند ، با شجاعت و فداكاري از آفات احتمالي انقلاب جلوگيري كنند و به این ترتیب  ادامه دهنده راه شهیدان بوده و از ارزشهاي والاي انقلاب اسلامي محافظت کنند.

به یقین اين نيروهاي مخلص، كارآيي خود را با هوشياري، ارتقای آگاهي و بينش، حضور مستمر و فعال در صحنه هاي انقلاب مي توانند دوچندان كنند، زيرا اگر آنان میدان را خالي كنند، ضمن اينكه دشمن از اين يأس و سرخوردگي شاد مي شود، نيروهاي فرصت طلب و نامحرمان انقلاب نیز در جهت مسخ ارزشهاي انقلاب و تهي نمودن آن از درون اقدام مي كنند.

بسيجيان باید زبان گوياي انقلاب، اسوه و الگويي صادق، نمونه بارز و مجسم مؤمن به اسلام باشند. آنان مي توانند درسهاي مختلفي از عشق و ايثار، استقامت و معنويت و اخلاق و... را به جامعه بياموزند و از اين نظر، اسوه اي عملي براي ديگران قرار گيرند، الگويي كه ساخته انقلاب است و مي تواند راه انقلاب را در زمينه تحول بخشيدن به جان و نفوس انسانها تداوم بخشد.

 لطفاً مختصری در باره اهداف تشکیل حلقه های شجره طیبه صالحین برایمان بگویید ؟

نخست اینکه هدف حلقه های صالحین، ایجاد شبکه های منسجم و منظم در جهت تربیت نیروی همطراز انقلاب اسلامی است. مسأله مهمی که در حلقه های صالحین وجود دارد، رسیدن به یک الگوی برای اجرای هرچه بهتر آن در حلقه های صالحین است.بسیج کارمندان با سایر اقشار متفاوت است. با وجود فرصتهای خوبی که در بسیج کارمندان است، محدودیتهایی را داریم و نمی توانیم از کارمندان بخواهیم که هر روز کارشان را تعطیل کرده و در جلسه حلقه های صالحین حضور پیدا کنند. بنابراین متناسب با شرایط هر اداره، حلقه های صالحینی را اجرا می نماییم و حلقه های صالحین در آخر می خواهد یک نظام تربیتی جامع اجرا کند که در آن نیروی همطراز انقلاب اسلامی تربیت شود.

 

  آیا بسیج کارمندان برای حضور کارمندان بسیجی در  مناطق محروم و کم برخوردار برنامه ای دارد؟

از مهمترین هدفهای  اعزام گروه های محرومیت زدایی کارمندان به مناطق محروم کشور، حضور مسؤولان محلی در مناطق محروم و دیدار چهره به چهره با مردم و محرومیتهای آنان،  آموزش مردم مناطق محروم برای مطالبه گری درست از مسؤولان مربوطه ، استفاده از ظرفیتهای قانونی، مشاهده محرومیت در کنار مردم، مشارکت مسؤولان و کارمندان در برطرف کردن محرومیت و سرلوحه قراردادن كار برای رضای خدا در راستای توسعه همه جانبه ، رفاه و آسایش بیشتر مردم است.

پس بسیج کارمندان حضور در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته را با هماهنگی سازمان بسیج سازندگی جزو برنامه های سالانه خود قرار داده و این برنامه از هفته دفاع مقدس آغاز شده که ان شاءا... با شرکت در این طرح بتوانیم در محرومیت زدایی و خدمت به مستضعفان نقش داشته باشیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.