سید حسین امامی: برپایی عزاداری برای شهادت امام حسین(ع) از سالها قبل در جهان و ایران رواج داشته است و دشمنان اسلام برای منحرف کردن این عزاداری‌ها و برای جلوگیری از بهره برداری تشیع از این بستر، همواره دست به کارهایی زدند که این کارها از مسیر واقعی و اثرگذار خود دور شود.

 محافل تبیین معارف حسینی باید با روح «حماسه عاشورا» سازگار باشد

آسیبهایی به برپایی عزاداری درست و مورد نظر ائمه(ع) و فقها وارد شده است که با هوشیاری مراجع معظم و مقام معظم رهبری از عزاداری‌ها زدوده شده و برخی نیز هنوز از دامن عزاداری‌ها پاک نشده است. اخیراً «هلالی» یکی از مداحان کشور با صدور بیانیه‌ای به نظر مقام معظم رهبری در مورد اشکال داشتن برهنه شدن و سینه زدن لبیک گفته و از این کارها دست برداشتند.

در گفت و گویی با آیت ا...  سیدعلی حسینی اشکوری، به اثرات عزاداری درست و مطلوب پرداختیم که اکنون از نظر شما می‌گذرد.

 

  جناب آقای حسینی! در برپایی عزاداری‌ها خصوصا عزاداری ماه محرم و صفر و شهادت حضرت سیدالشهدا(ع) چه نکاتی را باید رعایت کرد و مورد توجه قرار داد؟

اهتمام به برپایی عزاداری و شعایر اسلامی که در رأس آنها عزاداری برای امام حسین(ع) است، از جهات متعدد بااهمیت و مهم است، یکی از ناحیه اینکه از شعایر مهم دین است و احیای این امر در زنده نگه داشتن اسلام نقش مهمی داشته است و بنابراین نباید به فراموشی سپرده شود یا به اشکال نادرست برگزار شود.

از این رو برگزارکنندگان شعایر اسلامی و تشیع، این شعایر را طوری برگزار نکنند که چهره اسلام را مشوه کنند، چهره اسلام را چهره اسلام داعشی؛ خشن، بی رحم، خون‌ریز و... جلوه دهند یا 
صحنه هایی که با روح قضیه عاشورا سازگار نیست، انجام دهند که چهره شیعه مشوه و ملوث شود و بهانه دست دشمن ندهند تا آنها این را علیه ما استفاده کنند.

 

  آیا با توجه به شرایط جهان اسلام و حساسیتها، این احکام صادر می‌شود؟ یا اگر وضعیت مناسب باشد، می‌توان به چنین کارهایی دست زد؟

طرح جمهوری اسلامی و ولایت فقیه از ناحیه تشیع ارایه شده و چندین دهه است که این سبک و سیاق در حال اداره کردن جامعه است، طرحهای دیگری مانند اخوان المسلمین، دامش، داعش، بوکوحرام و... در دیگر کشورهای اسلامی ارایه شد که نشان داده چه طرحهای ناپخته‌ای است، اگرچه پشت پرده آنها آمریکاست، اما واقعاً علمای اهل سنت باید به فریاد اسلام برسند و این چهره زشت و کریهی را که از اسلام نشان داده می‌شود، بزدایند. علی رغم اشکالهایی که هست، جمهوری اسلامی، نظام معقولی است که با نظامهای حکومتی دیگر کشورهای مسلمان قابل مقایسه نیست. بنابراین اقامه شعایر دینی هم باید طوری برگزار شود که چهره مبارکی از اسلام و تشیع به عالم نشان داده شود.

قمه زنی و زنجیرزنی با تیغ و سینه زدن بدون لباس و برهنه شدن به عنوان حکم اولی اشکال دارد، حتی اگر ارتکاب این اعمال به عنوان حکم اولیه اشکال نداشته باشد، به عنوان حکم ثانوی اشکال دارد و باید از انجام این کارها اجتناب کرد.

 

  کار درست و بهترین کار در مقابل این کارهایی که به نظر مراجع بخصوص مقام معظم رهبری اشکال دارد، چیست؟

حضرت سیدالشهدا(ع) به ما جانفشانی در راه حق را نشان داد. «هیهات منا الذله» را به ما درس داده است، نه اینکه قمه زنی کنیم. ما باید اسلحه را آماده در دست خود نگه داریم و به سینه دشمنان و تجاوزگران به دین و اسلام و کشور نشانه برویم که می‌خواهد به حق ما تعدی کند، نه اینکه قمه بزنیم و سر خود را بشکافیم. این عمل هیچ وجه شرعی ندارد؛ چه به عنوان حکم اولیه و چه به عنوان حکم ثانویه.

 

  پیروان قمه زنی و ... معتقدند که جواز این کار توسط آیت ا...  نائینی صادر شده است، چه پاسخی به این گونه اعتقادها می‌دهید؟

حتی اگر آیت ا... نائینی جواز این کار را داده باشد، مگر صدور جواز از سوی آقای نائینی، به معنای واجب بودن آن است؟ اگر آیت ا... گفته، این کار جایز است، به این معناست که قطعاً جایز است؟ اگر این گونه باشد، دیگر نمی توان در موردی فتوایی صادر کرد و تنها باید به فتوای گذشتگان مراجعه کرد. این حرفها با فقه آل محمد (ص) سازگار نیست. اگر امام رضا(ع) فرمودند: «اقرح جفوننا» جوازی برای قمه زنی می‌توان استنباط کرد؟! آیا واقعاً چشمهای امام رضا(ع) در اثر گریه کردن بر عزای سیدالشهدا(ع) مجروح شده است؟! آیا در تاریخ آمده که چشم ائمه(ع) آسیب دیده باشد و صورت مبارک ائمه اطهار(ع) از این مصیبت مجروح شده باشد؟! اگر این اتفاق می‌افتاد، حتماً می‌گفتند، چطور وقتی به حضرت سجاد(ع) از سجده‌های طولانی‌اش، سجاد و سیدالساجدین نامیده شد، در روایات هست، اما روایتی از مجروح شدن چشمها و ... ائمه(ع) بر اثرگریه بر سیدالشهدا(ع) نیست. معلوم است «اقرح جفوننا» تعبیر مجازی است، چطور می‌توان از این روایت که تعبیر مجازی دارد، استفاده و جواز قمه زنی صادر کرد. پس اگر این گونه است، حضرت صدیقه طاهره(س) در مصیبت حضرت رسول(ص) فرمودند: «اقرح قلوبنا» از این روایت می‌توان جواز صادر کنیم که خنجر در قلب خودمان فرو کنیم! این حرفها در شأن فقیه نیست. آیا کسی که اهل فقه و خبره فقه باشد می‌تواند از چنین روایتی، جوازی برای قمه زنی صادر کند؟! این تعبیر مجازی امام رضا(ع) حکایت از نهایت حزن و اندوه دارد.

 

  برخی از علاقه‌مندان به اهل بیت و امام حسین(ع) با شور وصف‌ناپذیری بدون اینکه غرض و سوء نیتی داشته باشند دست به این کارها می‌زنند، غافل از اینکه این کارها توسط مراجع و مقام معظم رهبری نکوهش شده است!

نباید مردم را تحریک کرد تا وارد شور بدون شعور شوند و دست به این کارها بزنند. عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) باید با شور و هیجان باشد و شعایر را حفظ کرد، اما شور باید با  شعور همراه باشد و شعوری که تبعات زشت نداشته باشد. شوری که فقه و فرهنگ حضرت سیدالشهدا (ع) را احیا کند که مقاومت در برابر دشمن و «هیهات منا الذله» و صلابت  و دفاع از حریم کتاب و رسول(ص) و ائمه اطهار(ع) است و الا این کارها که چهره اسلام و تشیع را مشوه کند که فایده‌ای ندارد.

از مصیبت امام حسین(ع) تمام فرشتگان آسمان و زمین عزاداری کردند، اما اینها دلیلی نمی شود که به چنین کارهایی دست زد. ما باید مواظب باشیم و رعایت کنیم، اینها مسایل بسیار مهمی است. نباید بهانه به دست دشمنان تشیع و اسلام داد.

 

  به مداحها و سخنرانها در برگزاری درست عزاداری‌ها چه سفارشهایی دارید؟

مداحها اشعار سبک و بی معنی  را به کار نبرند و از اشعار سنگین و مناسب بهره بگیرند، درست است که باید از جذابیتها استفاده شود، تا جوانها جذب شوند. ...اما اینها هم باعث نشود تا ابهت عزاداری امام حسین(ع) مورد خدشه وارد شود.

توصیه دیگر ما این است که خطبا، مسأله نصیحت و بیان احکام و اخلاقیات را در منبرها نباید فراموش کنند. این امر مسأله بسیار مهمی است که خطبا و وعاظ از وعظ و نصیحت و پند و... فاصله نگیرند و به قصه گویی، خواب و... و حرفهای درویش بازی روی نیاورند. جنبه‌های پرورشی که در رفتار، کردار و گفتار ائمه هدی هست و به دست ما رسیده را فراموش نکنند.

استفاده از ابزارهای موسیقی نیز سالها قبل مورد نکوهش مراجع و مقام معظم رهبری قرار گرفته بود که با هوشیاری مردم و سرپرستان هیأتها برچیده شد. امیدوارم این گونه کارها هم بزودی با دقت نظر مردم و گوش کردن به فرمان مقام معظم رهبری از دامن عزاداری امام حسین(ع) زدوده شود.

 

  همواره عزاداری امام حسین(ع) روشنگری برای مسایل روز جامعه بوده و انقلاب اسلامی نیز از آن بهره‌ها برده و دسته‌های عزاداری تاسوعا و عاشورا خدمات زیاد به اسلام و انقلاب کرده است، چگونه می‌توانیم از عزاداری امام حسین(ع) این بهره‌ها را بگیریم؟

درس واقعی امام حسین(ع) مبارزه با ظلم و نپذیرفتن خواری و ذلت بود که اگر کسی واقعاً با خلوص نیت و درک و فهم و معرفت بالا به عزاداری بپردازد، مسلماً به این فهم می‌رسد. مردم مسلمان و فهیم ایران نیز از این بسترها استفاده کردند و دوباره اسلام را با انقلاب اسلامی احیا و زنده کردند. اکنون هم این بهره برداری‌ها و روشنگری‌ها باید در مقابل ظلم استکبار جهانی و دیگر کشورهای اسلامی بیان شود و مسایل روز دنیا و منطقه توسط خطبا برای مردم بیان شود تا سیاست درست توسط مردم اتخاذ شود، اگرچه مردم ایران هوشیار هستند و این درک را از موقعیت ایران و جهان دارند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.