سید جواد میرخلیلی: ترجمه كتاب «عبرات المصطفين فى مقتل الحسين(ع)» كه با عنوان «سرشك خوبان در سوگ سالار شهيدان» انجام شده، تلاشى است درباره نگارش واقعه كربلا از منظر تاريخى.

 سوگوارى شيعيان مبناى عقلى و فلسفى استوارى دارد

بيشترين تلاش علّامه محمد باقر محمودى، مؤلف این اثر، گزارش رويدادهاى عاشورا با استناد به منابع كهن، بويژه منابع اهل سنت بوده است؛ و چنان كه خود وى در مقدمه كتاب يادآور مى‏شود، كوشيده است تا جزییات وقايع را از آن طريق نقل كند؛ گرچه استثناهايى نيز در مشى وى ديده مى‏شود.

تلاش نويسنده براى نقل همه موارد موجود در كتابهاى تاريخى، تكرار پاره‏اى از متون را موجب شده است. گذشته از آن، گزارشهاى بسيارى وجود دارد كه تنها با اندكى اختلاف در الفاظ و عبارات، هم در متن و هم در پانوشتها آمده است. گرچه اين كار نشان از تتبّع فراگير نويسنده و براى پژوهشگران سودمند است، ولى براى خواننده فارسى‏زبانى كه در پى مطالعه جمع‏بندى شده وقايع است، ملال آور مى‏نمايد.

نویسنده در آغاز این کتاب با بیان اینکه:" به گواهى تاريخ، شهادت حسين بن على(ع) دردناكترين فاجعه‏اى است كه در جهان روى داده است؛ و چشم روزگار همانندش را نديده و هرگز نخواهد ديد"، ادامه می‏دهد:" به همين سبب از همان نخستين روزهاى شهادت آن حضرت تاكنون، دانشوران مسلمان و علاقه‌مندان به ثبت رويدادهاى شگفت و مصایب بزرگ و دردناك، به نگارش شهادتنامه و مقتل آن بزرگوار پرداخته‏اند و ماجراى شهادت او و اسارت خاندانش را شرح و بسط داده‏اند. امّا از آنجا كه ملل اسلامى، پيوسته زير سلطه امويان و پيروانشان قرار داشته‏اند، دوستان خاندان پيامبر(ص) و ديگر آزادانديشان، چنان كه بايد نتوانسته‏اند، گزارشهاى خود را درباره اين فاجعه عظيم تدوين كنند؛ زيرا حكمرانان و زمامداران‏ ستم‏پيشه، با تمام توان مى‏كوشيدند كه اين موضوع به فراموشى سپرده شود و تا آنجا پيش رفتند كه عالمان دربارى را وادار كردند تا به حرمت يادآورى اين فاجعه فتوا دهند. كسانى كه چيزى در اين باره مى‏نوشتند، مواجبشان قطع مى‏شد و به زندان و تبعيد محكوم مى‏گشتند. به هر حال براى نابود ساختن آن آثار از هيچ كوششى دريغ نورزيدند: بسيارى از اين آثار، سوزانده يا پاره شده‏اند يا در خاك مدفون گشته يا به آب افكنده شده‏اند؛ به طورى كه امروزه از آن كتابها، جز نامى باقى نمانده است".

وی آن گاه ادامه می‏دهد:" اينك كه اوضاع زمانه، دگرگون شده، فشار امويان و اموى‏صفتان از سر مسلمانان كم شده است و مردم مى‏توانند بيشتر بخوانند و بينديشند و دوست دارند كه از واقعه شهادت سيد الشهدا(ع) بر اساس منابع كهن و مورد اعتماد آگاه شوند، بنده نيز تصميم گرفتم مقتلى بنويسم كه دربردارنده نوشته‏هاى مورّخان بزرگ باشد و شواهد و قراين قوى، آن را تأييد كند؛ زيرا اين كار براى خوانندگان، دل‏نشين‏تر است و آنان را شايق مى‏سازد و ترديد و گمان را مى‏زدايد".

اين كتاب كه «عبرات المصطفين» نام گرفته، شامل چند مقدمه، چند فصل و يك خاتمه است. نویسنده این اثر، بيشتر مطالب كتاب، را عيناً از چهار مأخذ زير كه از كهن‏ترين منابع تاريخى به شمار مى‏آيند و به دست مورّخانى چيره‏دست نگاشته شده‏اند، برگرفته است:

1- «مقتل الحسين»، تأليف مورّخ نامدار، ابومخنف لوط بن يحيى‏ ازْدى، متوفّاى سال 175 ق. البتّه اصل اين كتاب در دست نيست و آنچه در اختيار داريم، گزارشهاى شاگرد وى، هشام بن محمّد بن كلبى، متوفّاى سال 204 ق است. كتاب كلبى نيز مقتل الحسين نام گرفته است. علاوه بر اين، گزارشهاى ابومخنف به وسيله طبرى نيز در ذيل شرح حال حضرت امام حسين(ع) در كتاب «تاريخ الرسل و الملوك» نقل شده است.

2- «أنساب الأشراف» تأليف احمد بن يحيى‏ بلاذرى متوفّاى حدود سال 250 (هـ.ق.) وى شرح حال و مقتل حضرت امام حسين(ع) را همراه مطالبى سودمند كه در ديگر منابع کمتر يافت مى‏شوند، آورده است.

3- «الطّبقات الكبرى‏» تأليف محمّد بن سعد، متوفّاى سال 235(هـ.ق.) اين كتاب در زمره‏ منابع اصيل و كهنى است كه زندگىنامه امام حسين(ع) را آورده است؛ و نویسنده کتاب از آن، بهره بسيار برده است.

4- «الأخبار الطّوال» تأليف دينورى متوفّاى سال 285(هـ.ق.)

 نویسنده کتاب «سرشک خوبان» در مقدمه يكم کتاب با عنوان: آبرومندى و منزلت الهى امام حسين(ع) ‏ به مباحثی چون: شرافت تبار، منزلت امام حسین(ع)، محبت پیامبر(ص) نسبت به حسن و حسین(ع)، سرور جوانان بهشت، سرنوشت دشمنان اهل بیت(ع)، کشتی نجات و مباحثی از این قبیل پرداخته و می‏نویسد:" روايتهايى كه در مقدمه اول کتاب مى‏آيد، حكايت از بلندى مقام و منزلت امام حسين(ع) دارد و نشان مى‏دهد كه طاغوتيان و نيروهاى تبليغاتى بنى‏اميّه چه اندازه تلاش كردند تا با وجود اين منزلت بلند الهى فرزند پيامبر(ص)، ميان او و مردم جدايى بيندازند و موجبات شهادتش را فراهم سازند".

وی در ادامه و در ذیل مقدمه دوم که درباره گريستن بر حسين(ع) است، اعتقاد دارد:" گريستن و مرثيه‏خوانى بر امام حسين(ع) از باب پيروى از پيامبر خدا(ص)، مستحب مؤكّد و از لوازم ايمان به پيامبر(ص) است". آن گاه به مطلبی از سيّد شرف الدّين عاملى در مقدمه كتاب «المجالس الفاخره» اشاره کرده که می‏گويد:« به مقتضاى اصل عملى، گريه، مرثيه‏خوانى، ذكر مناقب و مصایب و به سوگ ‏نشستن بر همه درگذشتگان مؤمن و دادن خيرات و مبرّات به نيابت آنان مباح است. هيچ دليلى بر خلاف اين اصل وجود ندارد، بلكه رفتار و گفتار پيامبر(ص) و امامان(ع) نيز آن را تأييد مى‏كند. حتّى‏ از برخى روايات، مستحب‏بودن اين كارها نيز بويژه در صورتى كه متوفّا، داراى آثارى سودمند باشد، استفاده مى‏شود. اين امر با مبانى مدنيّت و اصول عمران نيز مطابقت دارد. زيرا بزرگداشت شايستگان موجب تشويق ديگران است و اداى حقوق آنها سبب افزايش نظايرشان مى‏شود؛ و ذكر اخبار مربوط به آنان، جهانيان را به پيروى از آنان رهنمون مى‏گردد. يادمان مصایبى كه پيشوايان در راه تعالى ملّت مى‏كشند، روح ايمان و هدايت را در آنان بر مى‏انگيزد و مردم را سرسپرده و دل برده آنان مى‏گرداند، هر چند روزگارى دراز بر آن گذشته باشد.

در اين زمينه پنج موضوع در خور بررسى است؛ گريستن، مرثيه‏خوانى، يادكرد فضايل و مصایب، سوگوارى و مال بخشيدن از سوى متوفّا در راه خير؛ و اينها دقيقاً همان امورى هستند كه شيعيان در مجالس حسينى بدانها مى‏پردازند.

نویسنده کتاب، در اين مقدمه در پى آن است كه استحباب شرعى اين امور را اثبات نموده و نشان دهد كه شيعه در اين موارد، پيرو خاندان عصمت و طهارت(ع) است، همچنين به دنبال بیان این نکته است كه اين قضيّه درباره مرد و زن يكسان است؛ و سوگوارى‏هاى شيعيان، مبناى عقلى و فلسفى استوارى دارد.

وی در ادامه و در ذیل مقدّمه سوم، که با عنوان درباره سوگوارى‏ آمده است، می‏نویسد:" شهادت حضرت امام حسين(ع) و سوگوارى بر آن بزرگوار نزد پيامبر خدا(ص) و خاندان گرامى‏اش معروف، مرسوم و معمول بوده است و آن بزرگواران در دوران زندگی‏شان بر آن حضرت مى‏گريستند و مجلس عزا بر پا مى‏كردند".

آن گاه به این حدیث اشاره کرده که: پيامبر(ص) فرموده است:« پسرم حسين(ع)، پشت كوفه كشته خواهد شد. واى بر كشنده‏اش و واگذارنده‏اش و هر كسى كه از يارى او دست بردارد.»(ترتیب الأمالی، 177).

وی در ادامه این اثر به مطالبی همچون اینکه چرا امام حسين(ع) مدينه را به سوى مكه ترك گفت؟ ورود مسلم به كوفه‏، به سوى كوفه‏، در كربلا و نیز پس از شهادت امام حسين (ع) نیز می‏پردازد.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.