حسین پورحسین: قدس ویژه خراسان - مراسم اختتامیه بیست و دومین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در خراسان رضوي با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان رضوي، رئیس مرکز اسناد ملی و جمعی از ناشران، مؤلفان و مسؤولان فرهنگی در سالن همایشهای روزنامه قدس برگزار شد.

بیست و دومین دوره هفته کتاب در خراسان رضوي برترین های خود را شناخت

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شوراي اسلامي در این مراسم گفت: جای تأسف است که کشوری با 200 سال سابقه چاپ و نشر که در مقاطعی بسیاری از کشورها را تحت پوشش قرار می داد، اکنون حتی بازار کتاب خود در کشور همسایه را از دست داده است.

حجت الاسلام پژمان فر با تأکید بر اینکه کتاب و کتابخوانی باید در سبد خانواده جایگاه ویژه ای داشته باشد، افزود: واقعیت این است که متأسفانه به جز کتابهای درسی و مطالعه اخبار خبرگزاری‌ها و رسانه ها، سرانه مطالعه کتاب در کشور قابل دفاع نیست.

وی با بیان اینکه باید به نیازهای فکری و اندیشه جامعه در رابطه با کتابخوانی بها بدهیم، اظهار داشت: همان طور که برای نیازهای جسمانی یارانه پرداخت می‌شود، باید برای ترویج فرهنگ کتابخوانی هم یارانه در نظر گرفته شود و در کمیسیون فرهنگی مجلس بر این نکته تأکید کرده ایم.

حجت الاسلام پژمان فر از ارتباط خود با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامي برای رفع موانع ومشکلات در بخش کتاب خبر داد و افزود: آقای جنتی به این مسأله مهم ورود پیدا کرده است و امید می‌رود که به وعده های داده شده عمل شود و حمایتهایی که قبلاً وجود داشت، تقویت شده و سهم اعتبارات بیشتری به گسترش و توسعه کتاب اختصاص یابد.

وی برگزاری نمایشگاه های کتاب را فرصتی مناسب برای ترویج کتاب و کتابخوانی برشمرد و افزود: باید از این فرصتها استفاده بهینه کرد تا مردم متوجه کتاب شوند و تمرکزگرایی از بین رفته و این طور نباشد که یک طرف تهران بیشترین  اعتبارات و طرف دیگر و همه استانها و شهرستانها از کمترین اعتبارات در بخش کتاب برخوردار شوند.

در ادامه تفاهمنامه ای بین اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي و مرکز اسناد ملی خراسان رضوي به امضا رسید که براساس آن ناشران موظف شدند واسپاری کتاب به کتابخانه ها و مرکز اسناد ملی را برای ثبت در اختیار قرار دهند.اکبر شیخ، رئیس مرکز اسناد ملی خراسان رضوي هم گفت: بحث واسپاری کتاب بسیار مهم است و ما با این عمل می توانیم از کتابها نگهداری و آنها را برای استفاده و تحقیق و پژوهش در اختیار علاقه‌مندان قرار دهیم.

حسین مسگرانی معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي در حاشیه این مراسم به خبرنگار ما گفت: بیست و دومین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران همزمان با سراسر کشور در 24 آبان تا یکم آذرماه در مشهد و تمامی شهرهای استان خراسان رضوي برگزار شد.وی افزود: در این هفته ضمن تقدیر و تجلیل از خادمان کتاب و کتابخوانی و اهدای کتاب به کتابخانه های عمومی، نمایشگاه کتاب و جلسات نقد و بررسی با حضور ناشران و مؤلفان تشکیل شد.

مسگرانی با تأکید بر اینکه هدف از برگزاری هفته کتاب نگاهی تبلیغی و ترویجی به مقوله کتاب وکتابخوانی است، اظهار داشت: با توجه به بیانات مقام معظم رهبري مبنی بر ترویج فرهنگ مطالعه کتاب، اداره کل ارشاد اسلامی خراسان رضوي در مراسم پایانی هفته کتاب، از خادمان این عرصه فرهنگی و ارزشی تقدیر و تجلیل می‌کند.

* تقدیر از برگزیدگان

در مراسم پایانی هفته کتاب که در سالن همایشهای مؤسسه فرهنگی قدس برگزار شد، مؤسسه چاپ و نشر روزنامه قدس در بخش ناشرین برتر مورد تقدیر قرار گرفت.

همچنین انتشارات دانشگاه فردوسی و ضریح آفتاب در بخش دولتی از ناشران برتر شناخته شدند و انتشارات ترانه، خاتم و نخعی هم در بخش غیردولتی به مقام برتر رسیدند.

همچنین ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامي مشهد، گناباد، نیشابور، تربت حیدریه و سبزوار به عنوان دستگاه‌های برتر معرفی شدند.

در بخش شهرستان فعال در حوزه چاپ داخلی هم چاپخانه نیکو برگزیده شد. در بخش فعالترین کتابفروش فعال محمد اسماعیل مهدوی و محمد پوستچی و در بخش شعر عاشورایی، استاد غلامرضا شکوهی نویسنده کتاب شعر سرمه در چشم غزل به مقام برتر دست یافتند. در این مراسم از سید احمد هاشم آبادی سرپرست اداره کل روابط عمومی آستان قدس رضوی به خاطر گسترش و اعتلای فرهنگ مکتوب تقدیر شد.

همچنین در بخش اسناد ملی هم از حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر الهی خراسانی مدیرعامل بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوي (ناشر برگزیده)، دکتر محمدرضا فیاضی بردبار مدیرمسوول انتشارات دانشگاه علوم پزشکی مشهد(ناشر برگزیده)، مهدی نصیرزاده مدیرمسؤول انتشارات مرندیز(ناشر برگزیده)، امیرحسین حیدری نویسنده کتاب کودکان با عنوان راز جنگل از انتشارات ضریح آفتاب (جوان ترین مؤلف سال)، دکترحسین رزمجو نویسنده کتاب با عنوان امام موسی صدر و دیدگاههای او درباره آرا و آثار دکتر علی شریعتی از انتشارات قاف مشهدالرضا (کهن سال‌ترین مؤلف فعال سال)، رسول کشمیری مؤلف کتاب صرف کاربردی (پژوهشگر برتر حوزه علمیه)، محمد حکیمی نویسنده کتاب گزیده ای از سخنان امام حسین(ع) (نویسنده کتاب برتر عاشورایی) تقدیر شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.