قدس آنلاین:سردرد، سرگیجه و ایجاد منگی در افراد از عوارض «وای فای» بر روی سیستم مغز است.اما امواج وای فای همه جا پخشند و فرار از آن ممکن نیست.

وای فای با مغز چه می کند؟/ فرار از امواج وای فای ممکن نیست!

 به گزارش قدس آنلاین، پیشرفت تکنولوژی در زندگی امروزی در جریان است و ما قادر به متوقف کردن آن نیستیم. ولي بدانيم که اشعه حاصل از خودروها , مايکرووها , تلفن‌هاي همراه , آي‌پدها و  حتی مخلوط‌کن‌هاي چندسرعته آشپزخانه‌ها، همه و همه، ميلياردها موج راديواکتيو دامنه‌‌دار را روانه فضاي پيراموني ما مي‌کنند و این تصور پیش می آید که همه اختراعات و موفقيت‌ها ی ما  در حال نابودي موجوديت  انسان‌ها هستند و به آرامي حيات ما را مي‌جوند و مصرف مي‌کنند. مثل وای فای  اين امواج نوظهور که به دلیل ارتباط مستقیم با سرطان مغز میتواند خطر مرگ را براي افراد به همراه داشته باشد. چنانکه در سال ۲۰۱۱ آژانس بين‌المللي تحقيقات سرطان (IARC) امواج WiFi را در گروه عوامل ‌«احتمالا» سرطان‌زا براي انسان طبقه بندي کرد.
 ولی ما در گیر اینترنت پرسرعت و تلفن همراه و وای فای شده ایم چرا که اینترنت پر سرعت و بدون سیم به راحتی ما را به دنیای مجازی بزرگی متصل می‌کند تا با افراد مختلف در ارتباط باشیم و اطلاعات مورد نیازمان را راحت‌تر و بدون نیاز به کابل و سیم دریافت کنیم. اما در مورد سلامت این اینترنت‌ها حرف و حدیث‌هایی وجود دارد.

 از سال 2007 که تکنولوژی وای‌فای برای اولین بار به دنیای مجازی معرفی شد محققان هم بیکار ننشسته‌اند و تحقیقات مختلفی  در خصوص تاثیر آن بر انسان انجام داده‌اند. طبق این تحقیقات سردرد، خستگی، اختلالات خواب، مشکلات گوارشی، اختلال در عملکرد مغز و حافظه، استرس و حتی افسردگی با وای فای و اشعه‌های آن مرتبط است و درد آور ترین بخش آن تاثیرات منفی آن بر کودکان است. چرا که بر اساس تحقیقات  پژوهشگران استرالیایی این اشعه‌ها سنتز پروتئین‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد و بدین ترتیب در فرآیند رشد مشکلاتی به‌وجود می‌آورد. در نتیجه ممکن است کودکان و نوجوان در سنین رشد پیشرفت قابل توجهی نداشته باشند و نسبت به سایر همسن و سالان‌شان کوتاه‌تر بمانند. علاوه بر این تحقیقات پژوهشگران نشان می‌دهد کودکانی که در معرض اشعه‌های وای فای قرار دارند نسبت به سایرین تمرکز کمتری داشته و مغزشان عملکرد پایین‌تری دارد. دلیلش این است که وای فای، فعالیت‌های مغز را تحت تاثیر قرار می‌دهد. از این رو خطر WiFi براي کودکان را تنها بايد با خاموش کردن دستگاه هاي منتشر کننده سيگنال و دور کردن آنها از کودکان و همچنين آموزش خطرات آن براي کودکان‌ به حداقل رساند.
دکتر مهیار  متخصص مغز و اعصاب، نیز در گفتگو با ایسنا در مورد تاثیر وای فای بر مغز  انسان می گوید: در استفاده از تلفن همراه جهت مکالمه به جای استفاده از گوشی تلفن از هندزفری استفاده کنید.

وی معتقد است هر چه امواج مکانیزم موبایل از مغز دورتر باشد، ضرر آن کمتر خواهد بود.

وی سردرد، سرگیجه و ایجاد منگی در افراد را از عوارض «وای فای» بر روی سیستم مغز دانست و گفت: با این وجود ضرر امواج موبایل بر روی سیستم عصبی بیشتر از امواج سیستم وای فای است، چرا که در این دستگاه کانون تولید موج بیشتر است.

از سوی دیگر،این روزها همه ما با شبکه‌های اینترنت‌های مختلف محاصره می‌شویم و از محیط‌های کاری گرفته تا سایر فضاهای عمومی و حتی خانه و اتاق شخصی‌مان، از این خطرها در امان نیستیم. به همین دلیل دوری از اشعه‌هایی که در مورد خطرات‌شان حرف وحدیث‌هایی وجود دارد، دشوار به نظر می‌رسد.

یکی از ساده‌ترین روش‌های کاهش خطرات این است که لپ‌تاپ، موبایل و تبلت‌ها را در نزدیکی بدن‌ نگه نداریم و بعد از اینکه کارمان  با این وسایل تمام شد، از آنها فاصله بگیریم. اگر از این دستگاه‌ها استفاده نمی‌کنیم لزومی ندارد که از صبح تا شب در اطراف‌مان روشن باشند. پس به سرعت آنها را خاموش کنیم تا ضمن استفاده از تکنولوژی، سلامتی‌مان به خطر نیفتد.
 ولی  واقعیت این است که امواج WiFi وقتي پخش شوند در همه جا هستند. حتي اگر در زمان شب مودم خود را خاموش کنيد، باز هم تحت تأثير امواج WiFi که از خانه همسايه مي آيد هستيد. پس هیچ چیز نمی تواند جلوی نفوذ 100 درصدی وای فای را بگیرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امير IR ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    21 3
    پارازيت هاي ماهواره چي؟ مختل كردن شبكه من و تو ، بي بي سي فارسي ، فارسي وان و .... چي
  • علي IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
    10 2
    اگه خيلي سلامتي مردم براي شما دلواپسان مهم بود پارازيت ها رو قطع ميكرديد نه اينترنت رو.
  • زهرا IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
    12 2
    چه حرفها می زنی سیاستمداران ایرانی کشف کردند که امواج پارازیت نه تنها مضر نیست سودمند نیز می باشد و اجر معنوی به دنبال دارد هر کسی که بیشتر در معرض باشه اجرش بیشتره. والا!
  • رضا IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
    10 1
    خطر پارازیت های ماهواره ای صدها برابر بیشتر از خطر امواج وای فای هست. کنترل کردن امواج وای فای به قول نویسنده سخت و یا غیرممکن به نظر میاد ولی کنترل کردن پارازیت چی؟! اونم غیرممکنه ...؟!
  • مردم ایران IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
    0 2
    حاج آقا امیر شما این شبکه هایی که نام بردید را مگه میبینید که میشناشید و به حالت بی مزه گی گفتید خیلیا هم هستند نمی بینند البته نه مثله شما که دودشان تو چشمشان میرود خانم های حامله و بچه ها و...بامزه
  • علی IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    3 2
    داداش منبع خبر را ذکر نکردی؟ در ضمن خبر شما کذب است و یه چیزی هست که جلوی نفوذ امواج الکترومغناطیس را بگیرد ولی صداشو در نمیارن. بله رنگ محتوی فلز مس میتواند جلوی امواج مضر را بگیرد همچنین جلوی امواج پارازیت. البته بصورت اسپری رنگ هم موجود است.