عضو هيئت علمي دانشکده هنر و معماری دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: دوره ساساني با هنر غنی شاهنشاهی ساسانی با منش ایرانی توانست موجب گسترش هنر اسلامي در ساير ملل و تمدن‌ها شود.

دوره ساساني گسترش دهنده هنر اسلامي در جهان است

به گزارش پايگاه اطلاع رساني آستان قدس رضوي، عليرضا طاهري در نشست تخصصي نقش هنر اسلامي در انتقال هنر ايران و تاثير آن بر روي هنر مسيحي كه با حضور جمعي از محققان در بنياد پژوهش‌هاي اسلامي آستان قدس رضوي برگزار شد، گفت: هنر اسلامي در ايران مديون دوره ساساني است چرا كه بيشترین نقش نگاره‌هاي اين دوره كه بر روي سفال، پارچه ومعماري بكار رفته است در معماري‌هاي كشورهاي اسلامي ديگر و كشورهاي اروپايي تاثير به سزايي گذاشته است.

وي افزود: يكي از هنرهاي اسلامي دوره ساساني نقوش بر روي پارچه‌هاي ابرشيمي است كه به صورت هاي مختلف و اشكال گوناگون از قبيل تصاوير انسان همراه با حيوان و گياه طراحي شده است كه هر كدام از آن‌ها دربردارنده مفاهيم مختلف هستند و گاهي نمايانگر قدرت و سلطنت و گاهي نشان دهنده تهديد  بوده‌اند.

عضو هيئت علمي  و دانشیار دانشکده هنر و معماری دانشگاه سیستان و بلوچستان با بيان اينكه دوره ساساني تاثير به سزايي در انتقال هنر به ساير جوامع اسلامي و كشورهاي اروپايي داشته است، اظهار كرد: تاثير بافته‌هاي ساساني بر روي پارچه‌هاي ابريشمي در انتقال هنر اسلامي انكارناپذير است  به گونه‌اي كه هنر پارچه‌هاي ساساني و اسلامي و نقوش آن به اروپا غربي نفوذ پيدا كرد و نمونه‌هاي آن در موزه‌ها و كليساهاي كشورهاي اروپايي نگه‌داري مي‌شود.

طاهري تصريح كرد: مهم‌ترین هنر دوره ساسانی ارایه مجموع‌های غنی و کامل از موجودات تخیلی، خارق‌العاده و موجودات ترکیبی است که به طور مشخص می‌توان آن‌ها را ساسانی نامید؛ همانند سیمرغ ساسانی. در کنار این جانوران تخیلی، اشکال و نقوش دیگری هم ديده می شوند که وارد هنر اسلامی، بیزانسی و غربی شده‌اند.

وي ادامه داد: ظروف فلزی، به ویژه سیمین، بدون تردید محصولاتی با ویژگی‌های هنر ساسانی بودند که نقوش ساسانی را حمل می‌کردند. در کنار آن‌ها باید پارچه‌ها و دستبافته‌های ساسانی را نیز ذکر کرد.

طاهري اظهاركرد: هنر تجملی ساسانی با پارچه‌های فاخر ابریشمین و طرح‌های عالی و فوقالعاده خود، در تمامی سرزمین‌های تحت سلطه ساسانی گسترش پیدا کرده بود. این پارچه‌ها اغلب طرح‌هايي را نمایش می‌دادند که در آن‌ها صحنه‌های شکار و موجودات تخیلی همانند گریفین، سیمرغ یا شیر بالدار نقش بسته بود.

وي افزود: این پارچه‌ها در قرون وسطا  نفوذ و گسترش بسياري پيدا كرد كه در داخل آن‌ها نقوش حیوانات تخیلی نمادین و تمثیلی بودند که بعدها به صورت فراوان بر روی سرستون‌های رومانسک، ظهور پیدا کردند و سرچشمه برخی از حیوانات هرالدیک، نقوش نمادین نجابت شدند.

عضو هيئت علمي دانشکده هنر و معماری دانشگاه سیستان و بلوچستان بيان كرد: پارچه‌های ابریشمین ساسانی از مصر و خاورمیانه تا اروپا و از آسیای مرکزی تا چین مورد توجه و مقبول بوده و الگوبرداری‌های زیادی از آن‌ها انجام شده است. پارچه یکی از کالاهایی بود که بسیار مورد تبادل قرار گرفت. به ویژه به عنوان هدایای دیپلماتیک، که خود یکی از شیوه‌های انتقال نقوش ساسانی به سایر سرزمین‌ها بود.

 وي اذعان كرد: هنر و شیوه ساسانی و موضوعاتش به شرق و غرب دنیای قدیم توسعه پیدا کرد، از سرامیك‌های قدیمی چین تا نقش برجسته سردرهای دیر ویزیگوت سلسله تانگ اسپانیا، که حیوانات تخیلی و خارق‌العاده ملهم هنر ساسانی را عرضه می‌کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.