رئيس مدارس شيعه پاكستان گفت: برگزاري كنگره‌هايي جهاني مانند كنگره جريان‌هاي افراطي و تكفيري از ديدگاه علماي اسلام سبب ارتباط علماي اسلام مي‌شود.

كنگره جريان‌هاي تكفيري زمينه‌ساز ارتباط علماي اسلام است

معاون بين‌الملل كنگره جهاني جريان‌هاي افراطي و تكفيري از ديدگاه علماي اسلام:

60 درصد از شركت‌كنندگان كنگره جهاني جريان‌هاي تكفيري را اهل سنت تشكيل مي‌دهند

معاون بين‌الملل كنگره جهاني جريان‌هاي افراطي و تكفيري از ديدگاه علماي اسلام گفت: 40 درصد شركت‌كنندگان اين كنگره را شيعيان و 60 درصد از شركت‌كنندگان را برادران اهل تسنن تشكيل مي‌دهند.

به گزارش ستاد خبري كنگره جهاني جريان‌هاي افراطي و تكفيري از ديدگاه علماي اسلامي، حجت‌الاسلام سيد محمود وزيري با اشاره به كنگره جهاني جريان‌هاي افراطي و تكفيري از ديدگاه علماي اسلام اظهار كرد: اين كنگره با توجه به حوادث مهم و فوق‌العاده‌اي كه در 40 ماه گذشته در منطقه خاورميانه و به ويژه در محدوده كشورهاي عربي و به طور خاص در سوريه، عراق و يمن اتفاق افتاد، در دستور كار قرار گرفت.

وي خاطرنشان كرد: آيت‌الله مكارم شيرازي زماني كه به شكل واضح و شفاف متوجه شدند كه چهره درخشان اسلام مورد خدشه و اتهام دشمنان اسلام و حتي عده‌اي از كشورها و ملت‌ها قرار گرفته، براي اينكه اين چهره درخشان همان طوري كه در واقعيت چهره روشن و نوراني است معرفي شود و به اسلام ظلم نشود، تصميم گرفتند كنفرانس و همايش بين المللي را برگزار كنند.

معاون بين‌الملل كنگره جهاني جريان‌هاي افراطي و تكفيري از ديدگاه علماي اسلام با بيان اينكه عالمان، روشنفكران و فرهيختگان در هر كشوري در اولويت قرار دارند گفت: تصميم گرفته شد از فرهيختگان جهان اسلام، علما و مراجع تقليد جهان عرب و مفتيان جهان اسلام دعوت شود تا با جمع شدن و بحث كردن درباره اين قضيه به ريشه‌يابي فتنه‌اي كه در عالم اسلام در حال وقوع است، بپردازند.

وي خاطرنشان كرد: پس از مشورت با مقامات عالي رتبه تصميم‌گرفته شد تا اين اتفاق بيفتد و علماي جهان اسلام در شهر قم جمع شوند و با اين پديده خطرناك كه مي‌رود چهره اسلام را خدشه‌دار كند، مبارزه عالمانه و صريح داشته باشند.

وزيري عنوان كرد: در ابتدا بنا بود اين كنگره به صورت بين‌المللي برگزار شود يعني تنها از هفت تا 10 كشور در اين كنگره شركت كنند، ولي با اظهار علاقه دانشمندان، روشنفكران و مفتيان و علماي برجسته جهان اسلام براي شركت در چنين همايشي تعداد مدعوين به 84 كشور رسيد.

وي عنوان كرد: بر اساس كنوانسيون ژنو اگر تعداد مدعوين همايش بين‌المللي از 50 كشور بالاتر رود، همايش به صورت معتبر و جهاني برگزار مي‌شود.

معاون بين‌الملل كنگره جهاني جريان‌هاي افراطي و تكفيري از ديدگاه علماي اسلام با اشاره به فاكتورهايي كه اين كنگره جهاني را متمايز از ديگر همايش‌هاي فرهنگي برگزار شده در نقاط مختلف جهان مي‌كند گفت: از نظر مذهبي تعدد در اين كنگره لحاظ شده و از مذاهب مختلف اسلامي نمايندگان و شخصيت‌هايي حضور دارند، در حالي كه در همايش‌هايي كه در دنيا برگزار مي‌شود، يك يا دو يا چهار مذهب اهل تسنن حضور دارند، ولي در اين همايش از مذاهب مختلف حضور دارند و اكتفا به مذاهب چهار يا شش‌گانه نشده است.

وي خاطرنشان كرد: فاكتور دوم مسئله تعدد جغرافيايي است كه سعي شده از شرق، غرب، شمال و جنوب جهان مسلمانان براي شركت در اين كنگره دعوت شوند و حضور پيدا كنند.

وزيري با بيان اينكه 35 تا 40 درصد شركت‌كنندگان همايش را شيعيان و 60 درصد از شركت‌كنندگان را برادران اهل تسنن تشكيل مي‌دهند گفت: با توجه به اينكه كشور ايران شيعي است قاعدتا بر اساس همايش‌هاي برگزار شده، اين كنگره بايد با حضور حداكثري شيعه برگزار مي‌شد، در حالي كه برعكس عمل شد و بر اساس مصالحي كه در اهداف اين كنگره گذاشته شده اكثريت شركت‌كنندگان را اهل تسنن از مذاهب گوناگون تشكيل مي‌دهند.

وي عنوان كرد: شركت‌كنندگان اين كنگره شخصيت‌هاي تاثيرگذار و كساني هستند كه در توده‌هاي مردم درون كشور حرف اول و آخر را مي‌زنند، بنابراين سعي شده از شخصيت‌هايي براي اين همايش فراخوان شود تا زماني كه سخني مي‌گويند و اعلاميه يا بيانيه‌اي امضا مي‌كنند توده‌هاي مردمي مورد تاثير آنها باشند. 

معاون بين‌الملل كنگره جهاني جريان‌هاي افراطي و تكفيري از ديدگاه علماي اسلام با بيان اينكه برگزاري اين كنگره در شهر مقدس قم به عنوان حرم اهل بيت(ع) در دستور كار قرار گرفته است، گفت: تاكنون همايش بين‌الملي و جهاني با اين ويژگي‌ها و در اين سطح در شهر قم برگزار نشده است، بنابراين مجموعه اين عوامل و فاكتورها دست به دست هم داده و برگزاري اين كنگره جهاني را متمايز از همه اجلاسيه‌ها كرده است.

وي خاطرنشان كرد: آيت‌الله مكارم شيرازي با تاليفات و شخصيت ويژه، متمايز و برجسته رياست اين كنگره جهاني را بر عهده دارد و مديريت علمي اين كنگره بر عهده آيت الله سبحاني يكي ديگر از مراجع عاليقدر است.

وزيري به كساني كه مايل هستند توصيه كرد پس از برگزاري كنگره جهاني جريان‌هاي افراطي و تكفيري از ديدگاه علماي اسلام به ارزيابي بازخوردهاي كنگره بپردازند و مقالات و كتاب‌هاي اين كنگره را مطالعه كنند.

به گزارش قدس آنلاین،  آيت‌الله حافظ سيد رياض حسين نجفي با اشاره به برگزاري كنگره جهاني جريان‌هاي افراطي و تكفيري از ديدگاه علماي اسلام اظهار كرد: اين كنگره از  اهميت فراواني برخوردار است، اقدام آيت‌الله مكارم شيرازي در زمينه برگزاري اين كنگره بسيار مطلوب و پسنديده است.

وي خاطرنشان كرد: بايد با جريان تكفير كه عده‌اي را كافر قرار مي‌دهند مبارزه كرد و توجه به اين امر مهم در دوارن كنوني از اهميت زيادي برخوردار است.

رئيس مدارس شيعه پاكستان با اشاره به راهكار مبارزه با جريان‌هاي تكفيري گفت: بايد در نظر داشت كه مسلمانان بسيار خوب عمل مي‌كنند و با يكديگر ارتباط و رفت و آمد دارند، ولي جريان تكفير در زمينه تخريب چهره اسلام گام برمي‌دارد بنابراين مسلمانان بايد با اتحاد با آنها مبارزه كنند.

وي به وظيفه علماي اسلام و مدارس علميه در اين زمينه اشاره كرد و گفت: علما و مدارس علميه بايد طلاب را مسلمان و مومن تربيت كنند زيرا اسلام از مسلمانان دين، ايمان و عمل مي‌خواهد.

آيت‌الله نجفي با بيان اينكه جريان تكفير در حال تخريب چهره اسلام است گفت: استعمار نيز از تكفيري‌ها در زمينه اهداف خود استفاده مي‌كند ولي در اين زمينه علما بايد بيدار باشند و به روشنگري بپردازند.

وي خاطرنشان كرد: برگزاري چنين كنگره‌هايي سبب ارتباط علماي اسلام مي‌شود تا با يكديگر ارتباط داشته و در حقيقت اين كنگره زمينه‌ساز ارتباط علما با يكديگر است؛ بايد در نظر داشت اگر ارتباط علماي اسلامي قطع شود، زمينه سوء استفاده دشمن فراهم مي‌شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.