قدس انلاین-قاانی:درشرایطی که روند نزولی قیمت نفت باعث کسری بودجه درشش ماهه دوم امسال شده باید از همین حالا منتظر تغییرات اساسی دربودجه وبویژه درحوزه توزیع یارانه های نقدی درسال 94 باشیم.

تکلیف یارانه نقدی درسال94 چه می شود؟/ یارانه نقدی برای۶ دهک هیچ ارزشی ندارد

به گزارش قدس آنلاین وضعیت نزولی قیمت نفت باعث شد که موضوع بودجه سال 94 باچندس.ال جدی از همین حالا مواجه شود که یکی از انها به نتیجه رساندن تکلیف یارانه های نقدی و بویژه موضوع حذف پر درامدها از آن می باشد.

*رقم یارانه نقدی در سال ۹۴ افزایش نمی‌یابد

یک نماینده درمجلس شورای اسلامی درهمین باره گفت: با توجه به وضعیت کسری بودجه و کاهش درآمدهای نفتی تصمیمی مبنی بر افزایش رقم یارانه نقدی در سال ۹۴ وجود ندارد.

محمد علیپور به رویکرد دولت نسبت به افزایش یا کاهش رقم یارانه نقدی در سال 94 اشاره و اظهار داشت: بنا به آخرین اطلاعاتی که در این زمینه وجود دارد هیچ تصمیمی برای افزایش یارانه نقدی در سال آتی اتخاذ نشده است.

وی گفت: حتی صحبت بر سر این موضوع وجود دارد افرادی که قرار بود در سال 93 به سبب بی‌نیازی از دریافت یارانه نقدی، سهم آنها قطع شود چرا تا کنون اقدامی در این باره نشده است.

علیپور افزود: دولت تا کنون در اینکه اقدام به قطع یارانه نقدی این قشر از جامعه نکرده است محافظه کارانه عمل کرده و در این زمینه بر دولت انتقاد وارد است.

نماینده مردم ماکو، چالدران، شوط و پلدشت در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از یک سو ادعا می‌کنیم که با کسری بودجه مواجه هستیم و از سوی دیگر نیز مدعی کاهش درآمدهای نفتی هستیم و متاسفانه در حال حاضر برای اقشاری از جامعه یارانه نقدی پرداخت می‌شود که هیچ گونه استحقاق دریافت آن را ندارند.

عضو کمیسیون اقتصاد مجلس شورای اسلامی بیان کرد: با توجه به این مسائل هیچ جایی برای افزایش پرداختی‌های رقم یارانه نقدی در سال پیش رو وجود ندارد.

* یارانه نقدی برای ۶ دهک کشور هیچ ارزشی ندارد

از سوی دیگرعضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: اگر از ۴۰ هزار میلیارد تومان یارانه‌ای که سالانه بین مردم توزیع می‌شود ۶ دهک پردرآمدی حذف شوند که یارانه برایشان هیچ ارزشی ندارد، این مبلغ می تواند در اشتغال هزینه شود.

حجت‌الاسلام مصباحی مقدم با اشاره به عملکرد نادرست در توزیع یارانه نقدی اظهار کرد: رئیس‌جمهور در صحبت‌های خود اشاره به هدایت یارانه نقدی به سمت بهداشت و درمان داشتند که ما نیز استقبال می‌کنیم. اگر از 40 هزار میلیارد تومان یارانه‌ای که سالانه بین مردم توزیع می‌شود 6 دهک پردرآمدی حذف شوند که یارانه برایشان هیچ ارزشی ندارد، در امور اقتصادی دیگر می‌توانیم موفق باشیم.

وی بیان کرد: اگر از این میزان 10 هزار میلیارد تومان به فقرا و 30 هزار میلیارد برای سرمایه‌گذاری و اشتغال هزینه شود نتیجه‌ای بسیار خوبی خواهد داشت.

مصباحی مقدم با بیان اینکه در قانون هدفمندی یارانه‌ها پرداخت 30 درصد یارانه برای تولید و 20 درصد به بخش عمرانی و 50 درصد برای بهداشت و درمان تاکید شده بود، اظهار کرد: پیشنهاد مجلس برای توزیع یارانه نقدی تنها به دودهک بود که دولت موافقت نکرد.

* برنامه جدید یارانه ای برای سال94 

عضو کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس گفت: روند فعلی اجرای هدفمندی یارانه ها به صورت کامل نسخه قابل قبولی نبوده و موقت است بنابراین پیشنهاد می کنیم دولت در بودجه سال 94 برنامه های جدیدی در راستای هدفمندی واقعی یارانه ها ارائه کند.

 عباس پاپی زاده بالنگان در خصوص افزایش قیمت نان گفت: جامعه به شرطی این افزایش قیمت را می پذیرد که در بحث هدفمندی یارانه ها این موضوع در نظر گرفته شود و دولت به هرمیزانی که قیمت نان را افزایش می دهد همان مقدار  را  به صورت نقدی در اختیار مردم قرار دهد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس درباره اینکه آیا بهتر نیست دولت نه قیمت نان را گران کند و نه یارانه ای بابت آن به مردم بپردازد، توضیح داد:  پرداخت نقدی،  نسخه اولیه هدفمندی یارانه ها بود و قرار شد در روند اجرای این طرح به این سمت حرکت کنیم که یارانه ها را از وضعیت بسیار ناکارآمد قبلی که مشوق مصرف بیشتر کالا بود خارج کنیم.

پاپی زاده تصریح کرد: بر این اساس بین دولت و مجلس توافقی حاصل شد تا دولت فعلا تا زمان تهیه نسخه نهایی و کارآمد هدفمندی یارنه ها، به صورت نقدی به مردم یارانه بپردازد.

وی با اشاره به اینکه روند فعلی اجرای هدفمندی یارانه ها به صورت کامل نسخه قابل قبولی نبوده و موقت است، افزود:  در حال حاضر دولت پیشنهاد خاصی درحوزه اصلاح و تعیین قیمت نان به مجلس ارائه نکرده است و ما قانون جدیدی در این خصوص وضع نکرده ایم.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس گفت: پیشنهاد می کنیم دولت در بودجه سال 94 برنامه های  جدیدی را در راستای هدفمندی واقعی یارنه­ها ارائه کند، چرا که در حال حاضر در واقع با پرداخت ثروت ملی به افراد زمینه تشویق به مصرف بیشتر کالا را فراهم می کنیم.

وی با یادآوری اینکه از روز اول در بحث هدفمندسازی یارانه ها قرار بود از تولید حمایت شود، ادامه داد:  متاسفانه تا کنون سهم حداقلی تولید که 30 درصد بوده و حوزه کشاورزی راهم شامل می شود،  پرداخت نشده است.

پاپی زاده افزود: سهم 30 درصدی تولید که در سال اول اجرای هدفمندی تعیین شده بود،  قرار شد در سالهای بعد تغییر کند و افزایش یابد، به نحوی که هزینه های تولید کاهش یافته و تولید کننده انگیزه بیشتری برای افزایش تولید داشته باشد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بر این اساس با عرضه بیشتر کالاها شاهد کاهش قیمت ها که خدمت اصلی به مصرف کننده است خواهیم بود چرا که مردم اگر کالاها را با کیفیت بهتر و قیمت ارزانتر دریافت کنند، به مراتب راضی تر از وضعیت فعلی هدفمندی یارانه ها خواهند بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا یوسفی IR ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    3 2
    از نظر من باید مسئولان عزیز به دنبال افزایش قدرت خرید مردم باشند ، یارانه باشه یا نباشه مساله اصلی نیست حالا مشکل اساسی مردم همین نبودن قدرت خریده من الان یه جوونم فکر کنم 30 سال آینده رو هم تلاش کنم بسختی میتونم یه خونه بخرم ، حالا ازدواج که هیچ اونو فعلا از دست دادیم . maralchat.com
  • فرامرز IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
    1 0
    رضا جون شاید تو بتونی اخرش به (سختی) خونه بخری اما من معلمم اونم از نوع خرید خدماتی که دریافتیم پونصد تومنه! اونم میره واسه قرض و قوله هام و فکر نکنم موفق به ازدواج بشم چون نه توان خرید خونه دارم نه توان مراسمشو و نه توان بچه بزرگ کردنو ولی مطمئنم از گشنی نمیمیرم چون خدا میگه دو چیزو به زورم که شده به بنده ام میدم یکی مرگ و دیگری روزی. ولی این دولت روز مارو از خدا میگیره به امانت و اونو از چهل تا صافی رد میکنه اخر سر از اون دریا که وارد صافی اول شد یه قطره ازصافی اخر میاد بیرون که دست خودشون بود اونم نمیدادن چون خدا خواسته قطره رو میدن و نمی تونن مقاومت کنن!!!
  • اکبر IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۰
    0 1
    دولتی ها که گفتند مایارانه هیچکس رو بدون رضایت طرف قطع نمی کنیم یارانه من رو که قطع کردندخدا ازشون نگذره ای دولت تدبیروامید این چه امیدی است که به ملت می دهید چرا توی زندگی مردم سرک می کشید یارانه حق همه است چون نفت مال همه مردم ایران است .نه مال طبقه ضعیف تنها