رییس قوه قضاییه در دیدار با رییس قوه قضاییه قطر بر گسترش مناسبات حقوقی میان کشورهای اسلامی تأکید کرد و گفت: تحکیم مناسبات حقوقی و قضایی ایران و قطر می‌تواند زمینه مناسبی در گسترش روابط حقوقی کشورهای اسلامی و تشکیل اتحادیه حقوقی- قضایی جهان اسلام شود.

پیگیری مجدد تشکیل اتحادیه قضایی کشورهای اسلامی
1210-1.jpgبه گزارش روابط عمومی قوه قضاییه، در دیدار صبح امروز رییس قوه قضاییه کشورمان و رئیس قوه قضاییه قطر بر گسترش روابط میان دو کشور به ویژه درباره مسایل حقوقی و قضایی تأکید و مقرر شد موافقت‌نامه‌های قضایی میان طرفین نهایی شود.

آملی لاریجانی در این دیدار با ابراز خرسندی از سفر هیأت قضایی قطر به ایران و با تأکید بر گسترش روابط میان دو کشور در زمینه‌های مختلف گفت: گسترش روابط دو کشور دوست و همسایه ایران و قطر به نفع ملت‌های دو کشور و جهان اسلام است و تأثیر بسیار مثبتی بر منطقه وجهان خواهد داشت.

رئیس قوه قضاییه نظام قضایی جمهوری اسلامی ایران را بر گرفته از فقه اسلامی مبتنی بر کتاب و سنت دانست و با تشریح ساختار قضایی ایران افزود: نظام قضایی و حقوقی جمهوری اسلامی ایران به نوعی مبتنی بر خودآگاهی اسلامی است و برخلاف تبلیغات منفی دشمنان علیه ایران، مسئله رعایت حقوق بشر و توجه به کرامت انسانی به خوبی در قوانین جمهوری اسلامی ایران رعایت شده است.

آملی لاریجانی توجه به مسئله حقوق بشر و کرامت انسانی را مورد تأکید و عنایت اسلام دانست و با ابراز تأسف از تبلیغات غرب علیه حقوق بشر اسلامی، این مسئله را موضوعی مشترک برای مذاکره و گفتگو میان جهان اسلام و تدوین اصول مشترک و اساسی حقوق بشر اسلامی به منظور مقابله با هجمه غرب علیه جهان اسلام دانست.

رئیس قوه قضاییه تأکید کرد: موضوع حقوق بشر باید به صورت علمی و آکادمیک از سوی اندیشمندان کشورهای اسلامی پیگیری و پاسخ‌های مناسبی به هجمه‌های غربی داده شود.

رئیس قوه قضاییه نزدیکی هر چه بیشتر نظام‌های حقوقی و قضایی کشورهای اسلامی و تلاش برای از سرگیری بحث تشکیل اتحادیه قضایی کشورهای اسلامی را گامی مؤثر در تفاهم هر چه بیشتر سازو کارهای حقوقی جهان اسلام توصیف کرد و گفت: امیدوارم دو کشور ایران و قطر در زمینه نزدیکی هر چه بیشتر نظام‌های حقوقی کشورهای اسلامی و تشکیل اتحادیه حقوقی جهان اسلام پیشگام شوند.

وی موضوع مشترک دیگر برگرفته از تعالیم و آموزه‌های اسلامی را «محکومیت تروریسم در ابعاد مختلف» در جهان اسلام دانست و گفت: جریان‌های تروریستی مانند القاعده و داعش زاییده غرب و تفکر غربی برای اسلام هراسی است.

رئیس قوه قضاییه با تاکید بر اینکه «تفکر تروریستی سلفی‌گری و تکفیری حتی برای حامیان آنها نیز خطرآفرین خواهد بود» افزود: اسلام مبتنی بر عقل و منطق است و با تروریسم نسبتی ندارد و در تمامی جهان اسلام باید تروریسم منفور شود.

وی جنایات صهیونیست‌ها علیه مردم فلسطین را نوعی تروریسم دولتی خواند و تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران مدافع و حامی گسترش روابط حسنه میان کشورها و مدافع و حامی وحدت بین مسلمانان از مذاهب مختلف است و حکومت در جمهوری اسلامی ایران نه خود افراطی‌گری و تروریسم را پذیرفته و نه از افراط‌گرایان حمایت می‌کند اما متأسفانه کشورهایی در منطقه هستند که از تندروی و تروریسم مبتنی بر تکفیر حمایت می‌کنند و این موضوع جای تأسف دارد.

رییس قوه قضاییه در پایان این دیدار بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران به منظور انتقال تجربیات و دانش خود به قطر در زمینه‌های حقوقی- قضایی و سایر زمینه‌ها از جمله همکاری مشترک در زمینه مبارزه با فساد تاکید کرد.

رییس دستگاه قضایی قطر نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از سفر مجدد خود به ایران گفت: گسترش روابط ایران و قطر نه تنها خطری برای منطقه نیست بلکه عاملی در تأمین ثبات و امنیت منطقه خواهد بود و ما از گسترش روابط با ایران استقبال می‌کنیم.

علی‌بن‌الفطیس‌المری با «پیشرو خواندن ایران در زمینه تقریب مذاهب و تلاش برای نزدیک کردن کشورهای اسلامی» از موضوع تشکیل اتحادیه حقوقی و قضایی کشورهای اسلامی استقبال کرد و افزود: ماهیت امور حقوقی و قضایی ثبات و پایداری است و این موضوع در واقع تفاوت حقوقدانان و سیاستمداران است و از همین موضوع یعنی ثبات حقوقی و قضایی و تفاهم در آن می‌توان به ثبات و نزدیکی سیاسی هم رسید.

وی تندروی و افراطی‌گری را مانع دستیابی به پیشرفت و توسعه و صلح و سازش دانست و با تأکید بر اینکه افراطی‌گری ممکن است در هر مذهب و فرقه و دینی شکل بگیرد خواستار اتحاد و همدلی دولت‌های اسلامی و تمام دولت‌های جهان در کاهش خشونت و افراطی‌گری شد.

رئیس قوه قضاییه قطر با استقبال از گسترش روابط دو کشور گفت: همسایگی و حسن همجواری با حسن نیت شکل می‌گیرد و ایران و قطر در این زمینه پیشتاز بوده‌اند و امیدوارم با چنین دیدارهایی این روابط مستحکم‌تر شود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.