رئیس سازمان بهزیستی با بیان اینکه قانون جامع حمایت از حقوق معلولان در کمیسیون اجتماعی هیئت دولت تدوین و تایید شده است، گفت: این قانون که در 60 ماده تهیه شده به حقوق معلولان نگاهی توسعه‌ای در بخش‌های کمی و کیفی دارد.

رئیس سازمان بهزیستی خبر داد:‌ رونمایی از سند سالمندی در آینده‌ نزدیک

به گزارش ایسنا همایون هاشمی در جمع خبرنگاران در شیراز گفت: براساس این قانون دستگاه‌های اجرایی ملزم به انجام نقش‌های قانونی خود در قبال معلولان خواهند بود.

وی با بیان اینکه برنامه‌های روز جهانی معلول معطوف به شناسایی و معرفی توانمندی‌های معلولان است، گفت: به‌واسطه سرمایه‌گذاری‌هایی که در حوزه معلولان انجام شده است، شاهد بروز توانمندی‌های معلولان و رشد آنان در سطوح مختلف منجمله عرصه‌های ورزشی هستیم.

هاشمی همچنین با اشاره به اینکه سال گذشته در کشور 5100 کودک کار و خیابانی ساماندهی شده است، احتمال داد که امسال شاهد رشد این رقم تا سه برابر باشیم.

این مقام مسئول گفت: طی شش ماه نخست امسال بالغ بر 2500 کارتن‌خواب، معتاد و بی‌خانمان در تهران بزرگ ساماندهی شده‌اند.

هاشمی با اشاره به موضوع سالمندان و حرکت جمعیت ایران به سمت سالمندی گفت: بنابر گزارش سازمان ملل در سال 2050 میلیادی ایران 30 میلیون سالمند خواهد داشت.

وی اضافه کرد: اگر بحث ازدیاد فرزند در دستور کار قرار می‌گیرد باید به موازات آن زیرساخت‌ها برای جمعیت سالمند نیز مد نظر قرار داشته باشد.

هاشمی با اشاره به تهیه و تدوین سند سالمندی، گفت: در این سند مسائل سالمندان در بخش‌های مختلف پزشکی، بهداشت، اجتماعی و توسعه مد نظر قرار گرفته و وظایف دستگاه‌های اجرایی و خدمات‌رسان نیز مشخص شده است.

وی با بیان اینکه سند سالمندی بزودی نهایی و رونمایی خواهد شد، گفت: ایجاد بنیاد فرهیختگان به‌عنوان یک بنیاد غیردولتی با هدف ارائه خدمات توانبخشی، اجتماعی و تفریحی به سالمندان در تمام استان‌ها، از دیگر اقداماتی است که در دستور کار قرار دارد.

هاشمی همچنین از ایجاد مرکز مطالعات اجتماعی با مشارکت بهزیستی و دانشگاه‌های استان فارس خبر داد و گفت: این اقدام فارس را به قطب آسیب‌شناسی اجتماعی بدل خواهد کرد.

رئیس سازمان بهزیستی با یادآوری اینکه فارس به‌لحاظ حضور متکدیان جزو 5 استان کشور است،بر لزوم انجام اقدامی برنامه‌ریزی شده با همکاری سایر دستگاه‌های مسئول در این حوزه تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، مدیرکل بهزیستی فارس نیز با اشاره به نهایی شدن طرح ایجاد شهر سلامت ویژه معلولان و سالمندان در شیراز خبر داد و با بیان اینکه محل مناسب برای اجرای این طرح مشخص شده است، گفت: هنوز زمان آغاز عملیات اجرایی شهر سلامت شیراز مشخص نیست.

دکتر سیدمرتضی موسوی با یادآوری اینکه طی دو سال گذشته در زمینه مناسب‌سازی معابر برای تردد معلولان و سالمندان اقدامات خوبی در شیراز انجام شده است، گفت: حدود یک سوم معلولین استان فارس و به ویژه معلولان نخاعی در شهر شیراز هستند.

موسوی همچنین از ساماندهی حدود 176 کودک کار و خیابانی طی 6 ماه اول امسال در فارس خبر داد و گفت: 68 درصد این کودکان از اتباع بیگانه بوده‌اند.

مدیرکل بهزیستی فارس اضافه کرد: از کل کودکان ساماندهی شده، 72 درصد دارای والدین، 28 درصد فاقد والدین صلاحیت‌دار و 60 درصد زیر 14 سال بوده‌اند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.