پایگاه خبری تحلیلی قدس انلاین – سعید کوشافر: این روزها بازار مرغ اگرچه با افزایش قیمت همراه نیست اما نوسانی که با کاهش قیمت همراه باشد باعث میشود تا خطر دیگری این بازار را تهدید کندو ان چیزی نیست جز گرانی بی ضابطه ای که احتمال بروز ان طی ماههای اینده پیش بینی میشود ، این بر اساس حدس و گمان نیست بلکه یک تجربه اثبات شده است.

اینبار ارزانی مرغ بلای جان تولید کننده شد/ احتمال گرانی مرغ درپی کاهشهای قیمت اخیر/نوسان قیمت نشانه نداشتن برنامه دولتی و به سود دلالها است

کاهش یا تثبیت قیمت اگرنظر تولید کننده  را تامین نکند باعث کاهش جوجه ریزی درماههای اینده خواهد شد و این یعنی کاهش تولید و افزایش قیمت ....درعین حال اکنون که بازار از مرغ تولیدی داخل مملو است و ذخیره سازی خوبی نیز برای تنظیم بازار وجود دارد ، اما مرغداران گلایه مند هستند و چرا که قیمتها شکسته شده و ناچارند با قیمتهایی که مدنظرشان نیست تولیدشان را روانه بازار کنند.

بنا بر این گزارش تا پیش از هفته اخیر به دلیل کاهش قیمت خرید دولتی مرغ از سوی شرکت پشتیبانی امور دام، قیمت گوشت مرغ در بازار به کیلویی 5000 تومان کاهش یافت که باعث اعتراض تولیدکنندگان شد و در این میان ستاد تنظیم بازار مصوب کرد قیمت خرید این محصول از سوی شرکت پشتیبانی امور دام کیلویی 6500 تا 7000 تومان باشد که قیمت مرغ در بازار نیز به تبع این نرخ‌ها نیز تغییر کرد و به حدود 6600 تومان رسید.

بر اساس اینکه قیمت تمام شده هر کیلوگرم مرغ از سوی وزارت جهاد کشاورزی 7000 تومان تعیین شده است، قیمت این محصول در بازار آزاد نیز تا 7000 تومان می‌تواند عرضه شود و مبنی بر گرانی این محصول پروتئینی پر مصرف نیست.

دراین خصوص چندی قبل رییس اتحادیه مرغداران با بیان اینکه قیمت مرغ زنده تابع عرضه و تقاضاست گفت: با توجه به کاهش قیمت نهاده ها، قیمت 4400 تومان برای مرغ زنده منطقی است.

همایون دارابی با اشاره به اینکه تا دو ماه گذشته قیمت نهاده‌ها و جوجه افزایش یافته بود، افزود: در آن زمان قیمت مرغ برای مرغداران بسیار پایین بود و موجب ضرر وزیان این قشر می شد اما اکنون قیمت‌ها به جای خود بازگردانده شده است وبا توجه به اینکه قیمت نهاده ها وجوجه یک روزه کاهش یافته ، باید قیمت مرغ زنده در حال حاضر 4400 تومان باشد که عملا در بازار در مرز 4 هزار تومان است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر متاسفانه با مازاد تولید مرغ مواجه هستیم گفت: تولید مازاد مرغ باعث نوسان قیمتی و بی نظمی در عرضه مرغ شده که باید برای حل این معضل به دنبال بازارهای صادراتی باشیم.

دارابی با اشاره به اینکه هم اکنون بازار عراق و افغانستان بازاهای صادراتی ما هستند افزود: بازارهای صادارتی مرغ بسیار محدود بوده وباید این حوزه را فعال کرد به خصوص در حال حاضر روسیه پتانسیل ویژه ای است که متاسفانه هنوز برای روسیه اقدامی نشده است.

رییس اتحادیه مرغداران قیمت تصویب شده 6 هزار تومان را برای مرغ منجمد معقول دانسته و گفت: قیمت مرغ منجمد بسیار پایین بود و بر اساس اعتراض مرغداران بخشنامه پشتیبانی اصلاح شد و قیمت مرغ پرکنده منجمد شده در چهار نرخ جدید تصویب شد و به 6500 تا 6800 تومان افزایش یافت که قیمت معقولی است.

دراین حال عضو هیات مدیره اتحادیه سراسری مرغ گوشتی کشور گفت: اعلام قیمت خرید تضمینی مرغ از 7000 تومان به 6000 تومان از سوی شرکت پشتیبانی امور دام موجب شد قیمت مرغ طی دو تا سه هفته به‌طور بی‌سابقه‌ای در بازار کاهش یابد. البته روند افزایشی قیمت مرغ از چند روز پیش آغاز شده است.

محمدحسین زمانی‌راد با اشاره به تجدیدنظر در تعیین قیمت مرغ، گفت: قیمت تعیین شده برای خرید تضمینی مرغ که مورد بررسی مجدد وزارت جهادکشاورزی قرار گرفته برای مرغداران قابل قبول است.

وی افزود: اما به دنبال این امر ستاد بحران تعیین قیمت مرغ با همکاری وزارت جهاد کشاورزی، شرکت پشتیبانی امور دام، ستاد تنظیم بازار و اتحادیه سراسری مرغ گوشت تشکیل شد و در ستاد تنظیم بازار نرخ خرید هر کیلوگرم مرغ را با توجه به وزن و خط تولید به قیمت کیلویی 6500 تا 7000 تومان تصویب شد.

زمانی‌راد تصریح‌کرد: براساس دستورالعمل وزیر جهاد کشاورزی، پشتیبانی امور دام در همه استان‌ها باید مرغ را با این قیمت از مرغداران خریداری کنند. همچنین وزیر جهاد کشاورزی از این شرکت خواسته تا هیچ مرغ منجمدی وارد بازار نشود و نیاز بازار را از تولیدات مرغداران تأمین کنند.

***سود افزایش قیمت درجیب واسطه‌ها

در شرایطی که قیمت مرغ روزانه بالا و پایین می‌شود، نارضایتی تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان را در بر دارد چراکه سود این بازار پر نوسان فقط به جیب دلالان می‌رود.

طی هفته گذشته قیمت گوشت مرغ در بازار به یکباره کاهش پیدا کرد که ستاد تنظیم بازار به منظور جلوگیری از زیان تولیدکنندگان تصویب کرد شرکت پشتیبانی امور دام هر کیلوگرم گوشت مرغ را با حدود هزار تومان افزایش، از مرغداران بخرد تا بازار این محصول متعادل‌ شود.

در این باره محمد یوسفی رییس انجمن صنفی پرورش دهندگان مرغ گوشتی کشور گفت: طی دو ماه گذشته شرکت پشتیبانی امور دام به دلیل این‌که ذخایر سردخانه‌هایش از گوشت مرغ خریداری شده پر شده بود و برخی از محموله‌هایش نیز در حال انقضا بود، دیگر خریدهای خود را ادامه نداد.

وی افزود: عدم خرید گوشت مرغ از سوی شرکت پشتیبانی امور دام سبب شد بازار این محصول که کاملا وابسته به عرضه و تقاضاست مملو از گوشت مرغ مازاد شود و قیمت این محصول را در بازار به شدت بشکند.

رییس انجمن صنفی پرورش دهندگان مرغ گوشتی کشور ادامه داد: کاهش قیمت گوشت مرغ طی هفته‌های گذشته به حدی رسید که وزیر جهاد کشاورزی دستور داد شرکت پشتیبانی امور دام به هر قیمتی که شده گوشت مرغ مازاد را از بازار جمع‌آوری کند و افزایش حدود هزار تومانی قیمت گوشت مرغ و رسیدن بهای این محصول به حدود 6000 تومان در بازار دقیقا به دلیل آغاز خریدهای شرکت پشتیبانی امور دام و افزایش نرخ خرید این شرکت براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار بود.

یوسفی گفت:‌ البته طی یکی - دو روز گذشته مجددا قیمت گوشت مرغ با کاهش نسبی حدود 100 تومانی مواجه شده که نشان می‌دهد خرید حدود 700 تنی گوشت مرغ از سوی شرکت پشتیبانی امور دام در هر روز پاسخگوی تولید مازاد موجود در بازار نیست. البته به نظر می‌رسد با فرا رسیدن ماه جدید و دریافت یارانه‌ها از سوی مردم، مجددا تقاضا برای خرید گوشت مرغ افزایش یابد و قیمت این محصول در بازار متعادل‌ شود.

وی درباره نوسانات زیاد بازار گوشت مرغ اظهار کرد:‌ دولت برای جلوگیری از نوسانات زیاد این محصول به جای هزینه بسیار برای خرید گوشت مرغ و تنظیم بازار آن باید تشکل های بخش خصوصی را به گونه‌ای تقویت کند تا تنظیم بازار این محصول را در دست بگیرند.

رییس انجمن صنفی پرورش دهندگان مرغ گوشتی کشور تاکید کرد: گرچه تشکل‌های بخش خصوصی تولیدکنندگان مرغ گوشتی کشور سال‌هاست تقاضا کرده‌اند تا تنظیم بازار گوشت مرغ را در اختیار بگیرند اما دولت تاکنون به این خواسته تولیدکنندگان توجهی نکرده است.

دراین حال حسن رکنی معاون امور دام وزیر جهاد کشاورزی گفت:با عرضه نهاده‌های دامی مورد نیاز،تا پایان سال جاری نوسان شدید قیمت مرغ در سطح بازار نخواهیم داشت.

رکنی ابراز داشت:‌ در حال حاضر عرضه مرغ بیش از میزان تقاضای بازار است واین امر موجب شده که ظرفیت صادرات نباید رشد لازم را داشته باشد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام با بیان این‌که ایران مزیت بالایی برای صادرات گوشت مرغ نسبت به دیگر کشور‌های منطقه دارد، ادامه داد: با توجه به شرایط موجود از جمله امکان صادرات مرغ گرم یا منجمد با هزینه‌های کمتر و این که بسیاری از کشورهای مسلمان منطقه ترجیح‌شان این است که گوشت مرغ را از کشوری مسلمان مانند ایران وارد کنند، صادرکنندگان رغبتی بیشتری برای صادرات این محصول پیدا کرده‌اند و باید از این شرایط بوجود آمده به عنوان فرصت طلایی استفاده کنیم.

رکنی گفت: صادرات گوشت مرغ در نیمه نخست امسال حدود 20 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است که امیدواریم با بهبود زیرساخت‌های صادراتی، نرخ افزایش یافته میزان صادرات تا پایان امسال مجددا افزایش یابد. البته سیاست‌گذاری‌ها ‌در کشور برای انواع محصولات پروتئینی به گونه‌ای است که در وهله نخست به دنبال اصلاح الگوی مصرف و افزایش سرانه آن در کشور در جهت ارتقای سلامت شهروندان هستیم اما کشورهای بسیاری هستند که خواهان واردات محصولات پروتئینی از ایران هستند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام گفت: صادرات ‌مرغ باید براساس سفارش و خواست مشتری باشد. چرا که ممکن است در برخی کشور‌ها مرغ در اندازه یک کیلویی را 1.5 کیلویی بخواهند که البته با توجه به فراهم‌ بودن زیرساخت‌های تولید گوشت مرغ می‌توانیم میزان تولید این محصول در قالب برنامه‌ای بلند‌مدت را تا 50 درصد افزایش به حدود سه میلیون تن برسانیم.

رکنی اعلام کرد: با توجه به شرایط کنونی که در بازار گوشت مرغ در هفته‌های اخیر به وجود آمد، شرکت پشتیبانی امور دام اقدام به جمع‌آوری و خرید حجم بالایی از گوشت مرغ موجود در بازار کرد تا بتواند تعادل در بازار و قیمت این محصول را ایجاد و از ادامه‌ی زیان مرغداران جلوگیری کند.

وی افزود: یکی از راه‌هایی که برای ارتقای کمیت، کیفیت به اقتصادی‌تر شدن تولید گوشت مرغ وجود دارد، تقویت زنجیره‌های تولید در راستای صادراتی کردن این محصول است. چرا که ممکن است در برخی اوقات نیاز به کاهش یا افزایش تولید گوشت مرغ داشته باشیم و این انعطاف‌پذیری از طریق تقویت زنجیره‌های تولید قابلیت تحقق دارد و می‌تواند ضمن کاهش هزینه‌های تولید، رقابت‌پذیری ایران در بازارهای جهانی را افزایش دهد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام گفت: در راستای برقراری تعادل در بازار گوشت مرغ از ابتدای سال جاری صدور پروانه جدید برای راه‌اندازی مرغداری را محدود و از چند ماه گذشته آن را ممنوع کردیم. چرا که معتقد بودیم نیازی به افزایش ظرفیت تولیدی این محصول نداریم و در صدد افزایش تولید از طریق افزایش بهره‌وری در واحد‌های کنونی هستیم.

*** تولید مرغ در مسیر ورشکستگی

کارشناسان معتقدند، حضور مستمر دلالان یکی از دلایل تداوم ضرر و زیان تولیدکنندگان گوشت مرغ و تخم مرغ است، چرا که دلالان این محصولات را کمتر از قیمت تمام شده از تولیدکنندگان خریداری کرده و با قیمت بالاتر به خریداران عرضه می کنند لذا عمده منافع آن عاید واسطه ها شده و کاهش و یا افزایش قیمت ها در بازار مصرف، تاثیر زیادی در حاشیه سود تولیدکنندگان این بخش ندارد.

نوسان در قیمت نهاده های مورد نیاز کشاورزان و تغییرات مستمر نرخ آن را می توان دلیل دیگری برای غیراقتصادی شدن فعالیت تولید تخم مرغ و مرغ دانست زیرا این امر گواهی بر نبود مدیریت صحیح بر بازار این محصولات است. از آنجا که به طور معمول بیش از 70 درصد هزینه های تولید مرغ و تخم مرغ را تامین نهاده های دام و طیور تشکیل می دهد، نوسان قیمت آن می تواند از دلایل بی ثباتی قیمت گوشت مرغ و تخم مرغ، سردرگمی تولیدکنندگان و همچنین بی کلاه ماندن سر فعالان این بخش باشد.

تولیدکنندگان صنعت مرغ و تخم مرغ معتقدند؛ چون سرمایه در گردش و حاشیه سود آنها متناسب با نرخ تورم افزایش نمی یابد تا بتوانند برنامه مناسبی برای بهبود وضعیت تولید خود تدوین نمایند بنابراین تنها تلاش می کنند که سطح تولید و بازار خود را حفظ کرده تا از بازار تولید خارج نشوند.

با وجودی که هزینه های تمام شده تولید مرغ و تخم مرغ از جمله نهاده های دامی، انرژی، دارو، واکسن، ماشین آلات و دستگاه ها، دستمزد کارگری، سوخت و حمل و نقل به طور مستمر در حال افزایش است و تاکید دولت بر تعیین نرخ دستوری این محصولات نیز باعث کاهش قیمت ها نشده، بخش عمده سود این محصولات سرریز جیب دلالان و واسطه گران می شود.

دراین راستا ، نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بسیاری از تولیدکنندگان در حال ورشکستگی هستند، گفت: در صورت ادامه همین روند، این افراد با توجه به سودهای بالای تسهیلات بانکی، روانه زندان خواهند شد.

درهمین حال نماینده مردم علی آباد در مجلس با انتقاد از خرید محصول مرغ از مرغداران با قیمت بسیار پایین گفت: خرید این محصول باقیمتهای پایین آن هم با یک سری ویژگی های خاص اشتباه است.

همچنین یک عضو کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس با تاکید بر ضرورت بازنگری دولت در نرخ گذاری مرغ، گفت: تولید انبوه در صنعت مرغداری و نبود خریدار و همچنین کاهش بسیار زیاد قیمت ها،باعث ضررو زیان تولیدکنندگان شده لذا انتظار می رود دولت با اتخاذ تدابیر لازم مانع از ضرر و زیان مرغداران شود.

حسین نیازآذری در گفت وگو با خانه ملت با یادآوری اینکه قیمت مرغ کمتر از قیمت منطقی آن است و باید اصلاح و بازنگری شود، گفت: با توجه به کاهش بسیار قیمت مرغ تولیدکنندگان نسبت به این موضوع بسیار نگران هستند و در آستانه ورشکستگی قرار دارند.

نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه در حال حاضر مرغهای مادر هم به کشتارگاه ها فرستاده می شوند،گفت: در حالی که  تولیدات صنعت مرغداری انبوه است ، برای این تولیدات خریدار وجود ندارد و از طرف دیگر کاهش بسیار زیاد قیمتها باعث ضررو زیان تولیدکنندگان شده است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: وزارت جهادکشاورزی برای حمایت از مرغداران باید با انجام اقدامات لازم جلوی ضررو زیان آنها را بگیرد.

وی افزود: موضوع قیمت مرغ و لزوم بازنگری در نرخهای تعیین شده در کمیسیون کشاورزی ، آب ومنابع طبیعی  مجلس مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

نیازآذری گفت: : در حال حاضر عرضه بیش از تقاضا بوده و حجم صادرات به گونه‌ای نیست که بتواند بازار را به درستی هدایت و تنظیم کند.

دراین خصوص همچنین یک عضو کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس گفت: به علت نبود نظارت صحیح از سوی بانک مرکزی و شرکت پشتیبانی امور دام و طیور و سایر نهادهای نظارتی ارز مرجعی که باید برای واردات نهاده های دام وطیور و حمایت از مصرف کننده هزینه می شده صرف واردات کالاهای دیگر شده است.

عباس پاپی زاده با بیان اینکه صنعت مرغداری یکی از صنایعی است که با کمترین حمایت دولتی شکل گرفته و به واسطه مشارکت مردمی زیرساخت بسیار قوی دارد، گفت: تولیدات صنعت مرغداری  2 میلیون تن است که سهم بسیار زیادی در خودکفایی و امنیت غدایی کشور دارد.

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی افزود: متاسفانه به دلیل نوسانات و عدم شفافیتی که در بازار وجود دارد و همچنین عدم پیش بینی  و برنامه ریزی  توسط بخش دولتی برای تولید و مصرف مرغ،  نوسانات بسیاری در این صنعت مشاهده می شود.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس با یادآوری اینکه مهمترین عامل در صنعت مرغداری تامین خوراک و نهاده هاست، تصریح کرد: با توجه به وارداتی بودن  چندقلم از اقلام مصرفی خوراک دام و طیور  مثل سویا، هزینه های تولید تحت تاثیر نوسانات قیمت ارز و  واردات قرار می گیرد.

وی با انتقاد از اینکه تا کنون سیستمی برای رصد به موقع و مدیریت نوسانات بازار طراحی نشده است ، گفت: در دوره ای دولت مرغداریها را وادار به جوجه ریزی و سرمایه گذاری بسیار در این راستا می کند در حالی که مصرف ما به آن میزانی که تولید انجام می گیرد نیست بنابراین با اضافه تولید مواجه می شویم و مازاد تولید روی دست تولیدکنندگان می ماند.

پاپی زاده با اشاره به اینکه بین 120 تا 140 هزار تن مرغ  در انبارهای شرکت پشتیبانی امور دام و طیور ذخیره سازی شده است، تاکید کرد: اگر هرچه زودتر برای مصرف داخلی یا بازاریابی این محصولات ذخیره شده فکری نشود، انبارها پر شده و دیگر نمی توانیم نوسانات ناشی از تولید را از طریق همین ذخیره سازی برطرف کنیم.

این نماینده مردم در مجلس نهم افزود: انبارها و امکانات شرکت پشتیبانی امور دام و طیور به ما این امکان را می دهد که حدود 100 هزارتن مرغ  ذخیره و از شکست قیمت در بازار جلوگیری کنیم اما زمانی که این انبارها پر باشد و محصول روی محصول انبار شود دیگر نمی توان نوسانات بازار را کنترل و از شکست قیمت جلوگیری کرد.

***خطر کمبود گوشت مرغ در بازار

درعین حال یک عضو کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس ،گفت: اگر ضرر دهی پرورش دهندگان مرغ ادامه یابد تادوماه دیگر در تامین گوشت مرغ با مشکل مواجه می شویم مگر اینکه وزارت جهاد کشاورزی با انجام تمهیدات لازم قیمت نهاده های دامی را کنترل و افزایش هزینه های تولید را کاهش دهد.

علی ایرانپور در خصوص نوسانات شدید قیمت مرغ ، گفت: افزایش قیمت نهاده­های دامی دلیل عمده گرانی و نوسانات شدید قیمت مرغ است.

نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی افزود: به دنبال افزایش قیمت نهاده­های دامی در مقاطعی عرضه  کاهش یافت که بر این اساس تعادل بین عرضه و تقاضا بر هم خورد و قیمت مرغ بالا رفت و گران شد.

عضو کمیسیون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی مجلس تصریح کرد: اگر این روند ادامه یابد ومرغداران به طور متناوب دچار ضرر شوند، قطعا این تولیدکنندگان از ادامه انجام این کار تولیدی و پرورش دوره جدید جوجه ریزی و پرورش مرغ دلسرد خواهند شد و این وضعیت به تولید آسیب می زند.

وی تصریح کرد: اگر ضرر دهی پرورش دهندگان مرغ ادامه یابد تادوماه دیگر در تامین گوشت مرغ با مشکل مواجه می شویم مگر اینکه وزارت جهاد کشاورزی با انجام تمهیدات لازم قیمت نهاده های دامی را کنترل و افزایش هزینه های تولید را کاهش دهد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس شورای اسلامی  با یادآوری اینکه تولیدکنندگان گوشت سفید نیازمند انگیزه هایی برای ادامه فعالیت تولیدی خودهستند، تصریح کرد: باید بین هزینه­های تولید و قیمت مرغ توازن برقرار باشد تا تولید کننده بتواند با جسارت بیشتری دوره­های بعدی جوجه ریزی و پرورش مرغ را انجام دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.