قدس آنلاین- تبریز: معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی با دفاع مجدد از مصوبه تفویض اختیار صدور پروانه ساختمانی در خارج از حریم شهرها به شهرداری‌های استان، تاکید کرد: هر شهرداری که توان انجام این کار را در خود نمی‌بیند اعلام کند تا این اختیار را به دستگاه دیگری واگذار کنیم.

دفاع معاون استاندار از صدور مجوز ساخت و ساز در خارج از حریم شهر توسط شهرداری

به گزارش قدس آنلاین از تبریز، محمدصادق پورمهدی  در همایش شهرداران استان، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون اختیار صدور پروانه و کنترل ساخت و ساز در تمام نقاط استان به غیر از داخل روستاها بر عهده شهرداری‌هاست و انتظار داریم که شهرداری‌ها بحث نظارت بر ساخت و سازهای غیرمجاز در داخل و خارج از شهرها را جدی بگیرند.

وی همچنین تعامل شهرداران با شوراهای اسلامی را مورد تاکید قرار داد و افزود: بر اساس قانون شوراها نمی‌توانند در کار اجرا دخالت کنند و هر شهرداری که در مقابل خواسته‌های غیرقانونی شورا تمکین کند متخلف است و باید پاسخگو باشد.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی در ادامه با تاکید بر تلاش مضاعف شهرداران برای تحقق بودجه سال جاری و تدوین بودجه سال 94، اظهار داشت: بودجه‌ای که از طرف دولت یا استان به شهرداری‌ها اختصاص می‌یابد در حد کمک به امور جاری است و بودجه شهرداری‌ها باید متکی به درآمدهای محلی باشد، چرا که رونق اقتصادی نیز از طریق این درآمدها قابل دست‌یابی است.

وی با بیان این که در بحث جذب سرمایه‌گذاران باید توانمندی آنها ثابت شود، افزود: سپردن برخی پروژه‌ها به افراد نااهل موجب نیمه‌تمام ماندن آنها و تحمیل هزینه به برخی از شهرداری‌ها شده است، بنابراین پروژه‌های شهری باید به سرمایه‌گذاران توانمند و حدالامکان بومی هر شهر واگذار شود.

پورمهدی با بیان این که جذب سرمایه‌گذار مستلزم آماده بودن بسته‌های سرمایه‌گذاری است، خواستار تعریف بسته‌های مناسب سرمایه‌گذاری و آمادگی کامل شهرداری‌های استان برای حضور در نمایشگاه سرمایه‌گذاری شهرداری‌ها شد.

وی با اشاره به این که مراجعه مردم به ادارات باید قطع شود، گفت: شهرداری‌ها باید در الکترونیکی کردن خدمات پیش‌قدم باشند، چرا که این کار هم به نفع مردم است، هم درآمد شهرداری‌ها را افزایش می‌دهد و هم امکان نظارت بر عملکرد دستگاه‌ها را فراهم می‌کند.

معاون استاندار آذربایجان شرقی سامان‌دهی حمل و نقل عمومی را یکی از وظایف اساسی شهرداری‌ها دانست و گفت: حوادثی که در جاده‌های استان روی می‌دهد نشان‌دهنده نقص در این زمینه است و انتظار داریم که شهرداری‌ها با همکاری دستگاه‌های مسوول به طور جدی در این حوزه وارد شوند.

وی با تاکید بر تلاش شهرداری‌ها در جهت افزایش فضای سبز شهری، خواستار تلفیق بحث مدیریت بحران در ایجاد پارک‌ها و فضاهای سبز شهری شد.

پورمهدی همچنین با اشاره به بحث مدیریت پسماند و ضرورت نظافت ورودی شهرها و حاشیه جاده‌ها، گفت: شهرها و روستاهایی که نزدیک به هم هستند باید نقطه مشترک برای دفن پسماندها داشته باشند، ضمن این که تفکیک زباله از مبدأ و دفن بهداشتی نیز همچنان باید مورد توجه جدی باشد.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.